Regelgeving overheidsopdrachten

joskeeeee
Topic Starter
Berichten: 2

Regelgeving overheidsopdrachten

#1 , 29 apr 2011 18:10

De regelgeving op de overheidsopdrachten ervoor garant staat dat de overheid overgaat tot de aankoop van de beste goederen en diensten ?

Ik maak er een opdracht over, ik studeer namelijk Rechten te Gent in 2e Bach .
Graag zou ik dus eens naar de mening van anderen polsen !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 29 apr 2011 18:24

Neen, ik doe regelmatig mee aan openbare aanbestedingen en/of "Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking". Vaak krijgt de goedkoopste de opdracht (tenzij met een puntensysteem gewerkt wordt). Vakkennis en kunde tellen vaak niet mee.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 apr 2011 10:15

Er bestaat toch genoeg rechtsleer over de overheidsopdrachten waardoor je, toch zeker als rechtenstudent 2e bachelor, zelf een conclusie kan trekken?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 30 apr 2011 22:11

Bij overheidsopdrachten komt vaak enkel de prijs naar voor. De criteria waaraan de goederen of diensten moeten voldaan worden dan beschreven in een standaardbestek of bijzonder bestek, hoewel het niet voldoen aan deze voorwaarden vaak enkel leidt tot een boete (met een maximum dat redelijk laag ligt).
Kwaltatief werk kost vaak meer aan de aannemer dan deze boete. De som is dan voor velen snel gemaakt.

joskeeeee
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 02 mei 2011 16:11

Bedankt voor jullie antwoorden, ik krijg ook de indruk dat de overheid meestal voor de goedkoopste diensten en goederen gaat.
@ Float : Met deze opdracht bestudeer ik vooral de visie en de houding van het volk tegenover deze regelgeving in combinatie met de werkelijkheid, daarbij hoort nu eenmaal de mening van anderen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 mei 2011 08:01

Ah :-)

werkstudent
Berichten: 52

#7 , 05 mei 2011 15:09

Wij werken voor aanbestedingen met een puntensysteem, waar een bepaald percentage (meestal 30%) gegeven wordt voor de prijs en de rest verdeeld wordt over een aantal andere beoordelingscriteria, die meer inhoudelijk zijn. Of de regelgeving daarmee garandeert dat de beste goederen en diensten gecontracteerd worden is wel nog iets anders.

Terug naar “Archief”