uit huis zetten zoon

bolleke1610
Topic Starter
Berichten: 1

uit huis zetten zoon

#1 , 10 apr 2011 00:10

Ik weet ook niet goed waar ik moet zoeken voor een oplossing vandaar deze vraag. Al 10 jaar wordt ik geterroriseerd door het druggebruik van mijn zoon. Altijd en overal heb ik hem erdoor heen gesleurd zodat hij toch zijn studies zou kunnen beëindigen en dan na veel zwoegen heeft hij dan toch een goed betaalde job. Werken doet hij dus uitstekend hij vertrekt hier 's morgens om 7u en komt rond 19u thuis, meestal doodmoe. Dit zou ik kunnen begrijpen maar een jongen van 23 die na een dagtaak volledig uitgeteld is daar kan ik niet inkomen. Dan begint het spelletje al als hij thuiskomt. Iedereen loopt op zijn tenen om hem maar niets in de weg te leggen want ruzie en herrie is alles wat we willen. Meestal is het dan eten, en even naar een vriend gaan en dan begaaid terug binnen komen. Ook in de weekends is hij altijd moe en dan lopen we ook altijd maar stil rond en durven niets te zeggen bang dat hij boos wordt. Wij zijn dan ook altijd blij als hij weg is zodat we wat kunnen adem halen maar ook de andere kant weegt dan weer door dat we ongerust zijn waar hij weer uithangt en hoe hij weer heel huids thuis geraakt.
Iedereen is abnormaal en debiel. Alleen hij kan logisch denken, hij heeft kretiek op iedereen en op alles, iedereen is de fout en hij is superman hij weet alles kan alles en wij kruipen allemaal. Een normaal gesprek is niet meer te voeren of hij schiet uit zijn sloffen.
Hij betaalt 200 euro kostgeld en dus moet ik mijn mond houden en heb ik niets te zeggen. Sinds 1 januari zijn wij verhuisd en hebben wij duidelijke wetten gesteld, waar hij zijn laars aan lapt. Er zouden geen drugs meer binnen komen of hij vliegt buiten.
Vanmorgen is dus de bom ontploft, hij stond weer luidskeels te schelden tegen zijn vriendin, ze kon het afbollen en dit alles omdat ze een vuilbakje niet had leeggemaakt. Iedereen moet nl springen voor hem en hij doet zelf niets. Ik ben dan ook heel boos geworden en heb hem duidelijk gemaakt dat er niets aan ons scheelt en dat hij dringend hulp moet gaan zoeken en dat hij het kan afbollen want ik tolereer dit echt nietmeer. Hij is met slaande ruzie en de nodige drugs afgebold. Ondertussen is hij terug thuis gekomen en hij nigeert mij totaal en ik doe dit ook want ik kan die ruzie's niet meer aan.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat dit het einde van zijn verhaal is, hij zegt dat ik hem niet kan buiten gooien. Mijn vraag is nu welke stappen kan ik ondernemen om hem uit het huis te zetten en tot welke instanties kan ik mij richten.
Een moe getergerde moeder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 10 apr 2011 12:02

Mevrouw,

U bent duidelijk onder het juk van het “onderdrukkend gedrag” van uw kind. Maar het blijft uw kind en mogelijke onpopulaire maatregelen voor uzelf en de rest van de familie zullen ongetwijfeld "pijn" doen doch U moet zich bezinnen hoe dit probleem effectief op te lossen. U heeft gegeven wat U kon, U heeft stand gehouden aan grillen en U heeft zich opgeofferd en doet dat nog steeds. Sommigen kunnen enkel "nemen" en niets of zeer weinig teruggeven. U zal zich de vraag moeten stellen of dit fair is en of U ook niet recht heeft op respect, of het "normaal" is dat men U waarschijnlijk "tiranniseert of intimideert" samen met de rest van de familie. Ik lees hier een echte "noodkreet" maar nogmaals om deze toestand te laten stoppen, zal U onpopulaire maatregelen “moeten” treffen.

Uw zoon werkt nu en heeft een inkomen, hij is meerderjarig en U heeft twee mogelijkheden: ofwel neemt hij uw "condities" aan en mag hij blijven of hij past zich niet aan en vertrekt. Gezien hij een inkomen heeft zal hij zelf in het "autonome leven" moeten stappen en zelf zorg dragen voor de gevolgen. Tenslotte, als hij een dak boven zijn hoofd heeft en daar een klein bedrag voor neertelt, heeft hij eigenlijk géén recht om kritiek te spuien (dat hij maar eens op een ander gaat kijken wat het leven kost...?). Tenslotte gedraagt hij zich vrij onvolwassen. Alléén de “universiteit van het leven” zal hem misschien laten inzien hoe het leven is.

Strikt juridisch gezien heeft U het recht hem de deur uit te wijzen zonder meer en zonder gevolgen voor uzelf gezien zijn financiële zelfstandigheid en meerderjarigheid.

De rest is een moeilijke keus die een mama zal moeten maken maar U leeft ook nog... en de rest van de familie idem.

Sterkte!

Justiceseeker

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 10 apr 2011 13:20

Hij is bij u gedomicilieerd. Dus u kan hem zo maar niet buiten zetten.
Als hij vrijwillig vertrekt is alles in orde, maar dat zal dus niet.

Ik raad een een bemiddelaar in de schakelen ....kan je eens bevragen via sociale dienst gemeente, justitiehuis, vrederechtbank, juridisch infopunt .... daar zal men u zeker de nodige namen en adressen kunnen geven.
Ook volgende sites
http://www.just.fgov.be/bemiddeling_med ... laars.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

Zonder bemiddeling is het de vrederechter die bevoegd is.
U zal tegenpartij eerst met een aangetekend schrijven * en best ook een gewone brief in gebreke moeten stellen.
In die brief beschrijf je chronologisch het probleem het gedrag en het zich niet houden aan de afspraken.
( ook dat je vb het niet neemt dat er drugs in huis komen).
Je geeft hier ook de grote lijnen weer van hoe hij zich dan wel moet gedragen en bij niet akkoord binnen welke tijd hij het huis moet verlaten.
Indien geen akkoord ga je naar de vrederechter
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het echt de spuigaten uitloopt met bedreigingen of verbaal geweld ..niet aarzelen politie te bellen.. deze zullen op zijn minst een melding opstellen .... alles gaat of zit toch op het randje van intra familiaal geweld. Dus hou ook maar rekening met deze piste qua bekomen van bewijzen.

Indien hij bemiddeling aanneemt dan daar de spelregels van volgen. Indien de bemiddeling mislukt .. ook dot verhaal in AS en dan naar vrederechtbank

* een aangetekend schrijven met antwoordbevestiging wordt opgesteld in tweevoud met datum en plaats en handtekening. En de vermelding opgesteld in tweevoud. Een exemplaar hou je zelf het andere stuur je op aangetekend en je vermeld in de brief dat het schrijven ook via gewone brief gestuurd wordt.
Als de AS niet wordt opgehaald ... dus zelf niet aftekenen .... krijg je deze terug via de post ... dicht laten voor de vrederechter

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 11 apr 2011 10:29

U bent wettelijk niet verplicht uw meerderjarige zoon bij u te huisvesten.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Indien geen minnelijke schikking tot stand komt dan dient u zijn uithuiszetting te vorderen bij de vrederechter. Bij ontbreken van huurovereenkomst dient dit te gebeuren bij dagvaarding via gerechtsdeurwaarder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mimsy
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2017 14:04

Als het echt de spuigaten uitloopt met bedreigingen of verbaal geweld ..niet aarzelen politie te bellen.. deze zullen op zijn minst een melding opstellen .... alles gaat of zit toch op het randje van intra familiaal geweld. Dus hou ook maar rekening met deze piste qua bekomen van bewijzen.

Hier in Waarschoot weigert de politie melding op te schrijven want dat is een papiertje waar toch niets mee gedaan wordt , kreeg ik vandaag weer te horen aan de telefoon. Mijn ervaring als alleenstaande moeder van een.meerderjarige zoon dit bovengesteld gedrag vertoont al jaren, is dat er geen hulp is van politie hier . En ik met mijn handen in het haar zit.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 jul 2017 15:50

Weinig kans dat TS hier na 6 jaar en 2 maanden nog komt om raad te krijgen over zijn probleem

Terug naar “Archief”