is een gargagehouder aansprakelijk voor onvolledig onderhoud

paverli
Topic Starter

is een gargagehouder aansprakelijk voor onvolledig onderhoud

#1 , 08 feb 2011 09:14

Geachte,

De motor van mijn wagen is onherstelbaar beschadigd wegens een gebroken distibutieriem. Nu blijkt dat die riem 3jaar geleden had moeten vervangen worden, maar de officiële dealer-garagist, die alle onderhoud van mijn wagen deed, heeft dit over het hoofd gezien. De reparatiekost (nieuwe motor, 6-cylinder) weegt niet meer op tegenover de wagenwaarde (8joud).
In hoeverrre is de garagist verantwoordelijk voor zijn “vergetelheid”, en indien hij verantwoordelijk kan gesteld worden, welke stappen dien ik dan te ondernemen?
Ik kan via de onderhoudsfacturen probleemloos bewijzen dat hij dit onderhoud niet heeft doorgevoerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2011 20:00

Heb destijds hetzelfde meegemaakt. Mijn merkendealer had nagelaten de distributieriem tijdig te vervangen. Tijdens een vakantie stond ik plots met een vernielde motor aan de kant van de autostrade.
Via mijn verzekering heeft deze dealer alle kosten moeten dragen, zowel nieuwe motor (wagen was 2 jaar oud maar al 120.000 km) als een nacht verblijf in een hotel en bijkomende kosten voor de thuisreis.
Discutie heeft wel meer dan 1 jaar aangesleept.

EvilFreD

#3 , 08 feb 2011 20:12

De vraag is natuurlijk ook of jij dit makkelijk kon controleren.
In je onderhoudsboekje staat namelijk om de hoeveel km. onderhoudsbeurten dienen uitgevoerd te worden en wat er bij die beurten gedaan dient te worden.
Als je dat werk uitbesteed kan je veel zaken, zo niet alle, vrij eenvoudig controleren (of laten controleren).
Het door een ander laten doen van noodzakelijk onderhoud legt niet per definitie de aansprakelijkheid bij die persoon.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

vtec

#4 , 09 feb 2011 10:28

Ik kan via de onderhoudsfacturen probleemloos bewijzen dat hij dit onderhoud niet heeft doorgevoerd.
Allicht, maar kan je ook bewijzen dat je op dat moment aan de garagist niet gevraagd hebt om nog even te wachten met deze (dure) ingreep?

Ik zeg uiteraard niet dat het zo gegaan is in jouw geval, maar mijn garage ervaring leert me dat dit zeer vaak voorkomt ('oei, zo duur mijnheer, dat kan nog wel even wachten'); komt trouwens ook voor bij onderdelen die rechtstreeks met de veiligheid te maken hebben zoals banden, remblokken en vooral schokdempers :roll:

EvilFreD

#5 , 09 feb 2011 10:40

Daar had ik zelfs nog overheen gelezen.
Dat is dus ook een bewijs dat u zelf had kunnen weten dat het bewuste onderhoud niet heeft plaatsgevonden.
Dat maakt dat u zelf nalatig geweest bent.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Justiceseeker

#6 , 09 feb 2011 10:54

Geachte,

De motor van mijn wagen is onherstelbaar beschadigd wegens een gebroken distibutieriem. Nu blijkt dat die riem 3jaar geleden had moeten vervangen worden, maar de officiële dealer-garagist, die alle onderhoud van mijn wagen deed, heeft dit over het hoofd gezien. De reparatiekost (nieuwe motor, 6-cylinder) weegt niet meer op tegenover de wagenwaarde (8joud).
In hoeverrre is de garagist verantwoordelijk voor zijn “vergetelheid”, en indien hij verantwoordelijk kan gesteld worden, welke stappen dien ik dan te ondernemen?
De beste manier om zich in te dekken is ofwel een brief opstellen met uw desiderata die de garagist ondertekent voor akkoord als U de wagen aflevert of een fax sturen met dezelfde inhoud vóór U binnenrijdt na een telefoongesprek. In het eerste geval heeft U een handtekening , in het 2de geval een fax zonder handtekening maar met de kracht van een AS. Zo kan er geen betwisting ontstaan achteraf. In de brief/fax schrijven dat buiten hetgeen U vraagt te doen of nazien, de garagist EERST moet verwittigen en uw schriftelijke goedkeuring moet ontvangen voor bijkomende handelingen. Wat de kosten betreft, bevestigt U deze eveneens.

Gezien garagisten "retentierecht" hebben, kan het gevaarlijke (dure) "normvervagingen" teweegbrengen.

Wat bovenstaand probleem betreft, zou ik ook de verzekering aanspreken en vragen of er idd rechtspraak is geweest gezien in deze thread er al een voorbeeld is. Ik denk dat het "feitelijke" appreciatie wordt.

Justiceseeker

Terug naar “Archief”