Geachte,
De motor van mijn wagen is onherstelbaar beschadigd wegens een gebroken distibutieriem. Nu blijkt dat die riem 3jaar geleden had moeten vervangen worden, maar de officiële dealer-garagist, die alle onderhoud van mijn wagen deed, heeft dit over het hoofd gezien. De reparatiekost (nieuwe motor, 6-cylinder) weegt niet meer op tegenover de wagenwaarde (8joud).
In hoeverrre is de garagist verantwoordelijk voor zijn “vergetelheid”, en indien hij verantwoordelijk kan gesteld worden, welke stappen dien ik dan te ondernemen?
Ik kan via de onderhoudsfacturen probleemloos bewijzen dat hij dit onderhoud niet heeft doorgevoerd.
De beste manier om zich in te dekken is ofwel een brief opstellen met uw desiderata die de garagist ondertekent voor akkoord als U de wagen aflevert of een fax sturen met dezelfde inhoud vóór U binnenrijdt na een telefoongesprek. In het eerste geval heeft U een handtekening , in het 2de geval een fax zonder handtekening maar met de kracht van een AS. Zo kan er geen betwisting ontstaan achteraf. In de brief/fax schrijven dat buiten hetgeen U vraagt te doen of nazien, de garagist EERST moet verwittigen en uw schriftelijke goedkeuring moet ontvangen voor bijkomende handelingen. Wat de kosten betreft, bevestigt U deze eveneens.
Gezien garagisten "retentierecht" hebben, kan het gevaarlijke (dure) "normvervagingen" teweegbrengen.
Wat bovenstaand probleem betreft, zou ik ook de verzekering aanspreken en vragen of er idd rechtspraak is geweest gezien in deze thread er al een voorbeeld is. Ik denk dat het "feitelijke" appreciatie wordt.
Justiceseeker