Autistisch persoon met dochter uit het huis krijgen

kathje
Topic Starter
Berichten: 2

Autistisch persoon met dochter uit het huis krijgen

#1 , 16 mei 2010 17:59

Beste,

Mijn zus is autistisch heeft een dochter van bijna 2jaar en woont nog steeds in het ouderlijke huis. Waar ik ook nog steeds woon. Zelf ben ik nog volop bezig met mijn studies en zou deze het liefst van al voortzetten. Met mijn zus in huis is dit een zeer moeilijke taak. Ze terroriseert ons allen altijd. Bij schelden alleen blijft het niet ook fysiek vindt ze het leuk om anderen te pijnigen en te terroriseren. Zelfs voor haar dochter vindt ze het niet erg om deze te pijnigen, dit allen is nooit haar schuld. Neen dit is telkens ons eigen schuld we hebben dit zelfs gezocht.
We hebben al veel ondernomen om haar weg te krijgen, zonder succes, ze komt telkens terug. Welke ondernemingen:
- De dokter heeft haar al naar een instelling gestuurd.
- We zijn al met klachten bij de politie geweest, daar konden ze ons zogezegd helpen tot het puntje bij paaltje kwam. Dan bleek er geen oplossing te zijn. Ze was autistisch en dan mochten ze haar niet opsluiten.
- We hebben al geprobeerd om haar alleen te laten wonen, zelfs dan kwam ze terug.
Nu met haar dochter erbij is de zaak er alleen maar moeilijker op geworden. Mijn zus zelfs is nog erger geworden, gevaarlijk zelfs.

Nu was mijn vraag of het juridisch mogelijk is om mijn zus weg te krijgen uit het ouderlijke huis zonder dat haar dochter mee gaat en zonder dat ze daarna nog terug kan komen(bvb. Met een straatverbod)?

Dank bij voorbaat.

Kathleen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 mei 2010 18:41

Het feit dat ze autistisch is wil niet zeggen dat ze strafrechtelijk iets fout doet.
In zo'n kort vraagstelling zitten wat mij betreft al 10 wat als situaties

Vooreerst burgerlijk: uw zuster is laat ons veronderstellen meerderjarig en is samen met haat dochter op adres van woonst ingeschreven. Dat is dus haar woning en niemand kan uit zijn woning worden gezet dan met ene bevelschrift van een rechter ( hier vrederechter).
Wil je ze daar buiten zal je een gemotiveerd verzoekschrift moeten richten naar die rechter in eerste instantie in verzoening. Daar komt de politie in niets tussen gezien niet bevoegd.

Collocatie gaat enkle indien er een geestesziekte is - bij mijn weten en met al mijn beperkte (juridische- psychologische en medische) kennis valt autisme niet onder de geestesziekten.

Dat zal de politie dan ook wel gezegd hebben - trouwens alleen bij hoogdringendheid een zaak voor het parket en politie anders moet men met de familie weer langs de vrederechter die uiteindelijk STEEDS bevoegd is.

Straatverbod - wel in eerste instantie weer bij de vrederechter maar als die al voor de eerste en of 2de redenen niet meewil zal deze voor deze reden zeker niet meewillen.


Strafrechtelijk: weer eventjes hoe oud is zus - is vader gekend en waar is die ...enz
U woont echter samen - hoe oud bent u en wat zeggen de andere bewoners van het huis.

Pesterijen kunnen mogelijk wel vervolgd worden maar dan moeten ze voldoen aan de wettelijke vereisten ..

Pijnigen als dat idd fysiek is kan dat opzettelijke slagen en verwondingen zijn ... u leest kan.
Is de politie daar al voor geweest ? is daar al MET doktersattest een PV van opgemaakt? Wat zegt het parket?

... we hebben geprobeerd om haar alleen te laten wonen ... wel dan was ze toch ergens anders ingeschreven ... dan had men de toegang kunnen weigeren.

Kind van 2 jaar is haar kind ...zonder dat kind meegaat ... hoe ga je dat doen zij is de moeder?? De ouders hebben het gezag over het kind en NIEMAND anders.
Als echter het kind ook in gevaar komt DAN kan de politie wel met iets starten .... PV voor problematische opvoedingssituatie waar de grootouders en u vb verklaren dat problemen x y z dat moeder kind niet kan opvoeden ( waar zit de vader nu ook alweer) en dat er VOOR het kind maatregelen moeten genomen worden. Comité bijzondere jeugdzorg - jeugdparket en rechtbank

Dat met PV voor slagen aan andere bewoners en laat ons het stalking noemen van diezelfde bewoners ... mogelijk kan dat een richting zijn maar daarvoor hebben we te weinig correcte info.

kathje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 mei 2010 20:43

Mijn zus is 23jaar.
De vader van het kindje zit in een instelling. Hij heeft haar nooit erkend, en wou niets te maken hebben met het kind.

Zelf ben ik 21jaar en woon nog bij mijn moeder en zus.

Ben reeds bij de politie gegaan omdat ik een stoel naar mijn hoofd kreeg terwijl ik het kindje in mijn armen had. Maar toen zeiden ze dat ze niets konden doen, mijn moeder moest dit allemaal regelen. Dit omdat ik nog studeer en dus nog onder mijn moeders hoede sta, ofz. Dus later ben ik met een ander feit (dat ik me zelfs niet meer kan herinneren) teruggegaan samen met mijn moeder. Ze hebben enkele tips gegeven. Zeggen dat ze enkel naar een instelling kon als ze zelf wou. Dit was de enige mogelijkheid. Mijn zus is toen even naar een instelling gegaan, onder eigen wil, anders kon dit niet. Een week later was ze weer thuis.

Als ze juist van een instelling komt is ze even rustig, maar een maand of 2 later valt ze steeds in het zelfde ritueel. Opnieuw schreeuwen voor het kleinste, schelden, vernederen, enz. en af en toe krijg je slaag zonder dat je het verwacht. Je weet dus nooit wat je verkeerd doet. Ze beweert dan dat je dingen hebt gezegd die je nooit hebt gezegd of hebt gedaan, maar die ze wel zelf heeft gezegd. Ze draait altijd alles om in haar eigen voordeel.

Toen ze alleen woonde ging dit allemaal best, maar toen was ze zwanger. Iedereen wist dat ze niet voor haar dochter kon zorgen dus nam mijn moeder haar weer in huis. Dit enkel om het kindje een thuis te geven, en te weten dat het kindje veilig was. We durven het kindje nooit alleen thuis te laten met haar moeder(mijn zus dus). Dit omdat ze nooit omkijkt naar haar dochter.

Volgens de politie konden we ook geen PV maken voor een problematische opviedingssituatie omdat dan mijn moeder en ik mee beschuldigt zouden worden. Dit kon alleen als mijn zus terug alleen gaat wonen met haar kind, maar dit is levensgevaarlijk voor het kindje.

Als ik tussen de lijnen in lees is er eigenlijk geen oplossing zonder dat we het kindje in mogelijk gevaar brengen. En kunnen we er beter het beste van maken.

Mvg

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 mei 2010 10:09

Ik ga ervan uit dat minstens één van uw ouders nog leeft en dat uw autistische zus meerderjarig is. Zij heeft in dat geval geen recht op bewoning van het ouderlijk huis.

Uw ouder(s) dienen haar (aangetekend) aan te manen het ouderlijk huis te verlaten binnen een door hen daarin te bepalen redelijke termijn.

Geeft zij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dan is een vrederechtersvonnis tot uithuiszetting vereist.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga daartoe naar de griffie van het Vredegerecht en vraag een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Keert zij daarna nog terug dan kan u toepassing maken van :“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 18 mei 2010 18:26

U bent vanaf 18 jaar meerderjarig (tenzij verlengde minderjarigheid of handelingsonbekwaam)
U kan net zoals iedereen zelfs als minderjarige een verklaring afleggen bij de politie. Stoel op hoofd en kind op arm zijn voor mij voldoende indicaties om toch een aantal alarmbelletjes te laten afgaan. Of het uiteindelijk zal vervolgd worden is een ander verhaal.
U staat zeker niet onder de hoede van uw moeder.
juist uit een instelling... welk type
Zus 23 maar is er soms verlengde minderjarigheid of handelingsonbekwaamheid.

Wat voor ... is dat Een problematische opvoedingssituatie slaat niet op schuldig of niet - trouwens gezien jullie niet het ouderlijk gezag hebben - jullie melden de feiten. Niet melden kan schuldig verzuim zijn.
Neem desnoods contact op via justitiehuis met comité bijzondere jeugdzorg - of vraag bij politie naar dienst slazo of intra-familiaal geweld of de jeugdbrigade.
U kan ook een brief richten aan de procureur des konings
Eventueel ook langs de sociale dienst van het OCMW zeker ook voro info wat je kan of niet kan.
Uw zus moet trouwens niet gestraft worden maar door aangiften krijgt men het patroon - ook gezien haar opnamen in instelling - wat voor soort instelling - kan door parket en jeugdrechter een andere verantwoordelijke worden aangesteld tgo uw nichtje.

PS als u aangifte doet bij politie dienen ze uw klacht te akteren zonder meer en zonder dat soort commentaar. Politie heeft nl. de verplichting om 'strafbare' feiten te akteren die hen ter kennis worden gebracht en door te geven aan het Parket.
Met wie hebt u gesproken met een agent aan de balie of met een officier.
Voor de rest zie j.demoor. ze woont er wel maar indien de andere bewoners/eigenaars haar daar weg willen dienen ze met een gestoffeerd dossier naar de vrederechter te gaan.
In welk arrondissement woont u?

1Willem
Berichten: 5

#6 , 15 feb 2016 12:42

Beste,

Dit is een heel late reactie. Maar ik heb als vader een dochter met erg vergelijkbare problemen en omdat dit topic toch al enkele jaren oud is, zou ik graag willen weten hoe alles is afgelopen.
Dank je.

Terug naar “Archief”