Stemplicht

RM
Topic Starter
Berichten: 38

Stemplicht

#1 , 04 mei 2010 22:40

Hallo,
Nu er weer verkiezingen komen wil ik niet gaan stemmen.
Wat dien ik te doen om op een wettelijke manier van de stemplicht gevrijwaart te worden?
Heb al op google gezocht maar ben niet wijzer geworden.
Iemand hier mssn..
Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 mei 2010 22:53

- Op reis gaan naar het buitenland zodat u niet kan stemmen op die dag. (vertrekken op zaterdag, thuiskomen op maandag)

- komen te overlijden.

- ziekenhuisopname.

- zodanig zwaar ziek dat u zich niet buitenshuis mag begeven.

- burgerlijk ongehoorzaam zijn en een ambtelijke boete van € 55 riskeren.

- In hechtenis genomen zijn en het weekendje, of langer, in de bak logeren. (lukt wel als je zondagochtend wat keet schopt, met de nationale driekleur zwaaien voor het café "de Vlaamse leeuw" in Antwerpen kan ook helpen. Mag ik u dan wel een goede conditie aanraden?)

- uit je burgerrechten ontheven zijn.

Denk de belangrijkste redenen opgenoemd te hebben...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2010 22:55

Als je niet gaat stemmen heb je niets te vrezen. Je wordt niet vervolgd.

Reclame

RM
Topic Starter
Berichten: 38

#4 , 05 mei 2010 07:53

dien ik dan een bewijs voor te leggen aan men gemeente dat ik degelijk wel in buitenland ben?
Alvast iedereen bedankt voor de info :wink:

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 05 mei 2010 08:32

Je dient het bewijs bij te houden zodat je het op vraag kan voorleggen.


JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 mei 2010 09:44

Hallo,
Nu er weer verkiezingen komen wil ik niet gaan stemmen.
Wat dien ik te doen om op een wettelijke manier van de stemplicht gevrijwaart te worden?
Heb al op google gezocht maar ben niet wijzer geworden.
Iemand hier mssn..
Grtz
er is geen stemplicht, enkel opkomstplicht. Niemand verplicht je dus om in het stemhokje een keuze te maken.

RM
Topic Starter
Berichten: 38

#8 , 05 mei 2010 21:42

mja opkomstplicht , als je daar dan bent kan je evengoed stemmen .
Zouden beter stemplicht veranderen in stemrecht, zou wa democratischer zijn.
normaal ga ik altijd stemmen, maar nu ben ik het moe..

Dust
Berichten: 61

#9 , 07 mei 2010 09:34

Gaan kiezen lijkt me toch iets comfortabeler dan sommige van die redenen: vb komen te overlijden. :lol:


- Op reis gaan naar het buitenland zodat u niet kan stemmen op die dag. (vertrekken op zaterdag, thuiskomen op maandag)

- komen te overlijden.

- ziekenhuisopname.

- zodanig zwaar ziek dat u zich niet buitenshuis mag begeven.

- burgerlijk ongehoorzaam zijn en een ambtelijke boete van € 55 riskeren.

- In hechtenis genomen zijn en het weekendje, of langer, in de bak logeren. (lukt wel als je zondagochtend wat keet schopt, met de nationale driekleur zwaaien voor het café "de Vlaamse leeuw" in Antwerpen kan ook helpen. Mag ik u dan wel een goede conditie aanraden?)

- uit je burgerrechten ontheven zijn.

Denk de belangrijkste redenen opgenoemd te hebben...

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 09 mei 2010 00:01

Ik dacht ook niet te gaan stemmen, maar dan gaat uw stem dus naar de meerderheid.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 09 mei 2010 08:18

Ik dacht ook niet te gaan stemmen, maar dan gaat uw stem dus naar de meerderheid.
klopt niet.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 09 mei 2010 11:17

een niet uitgebrachte stem telt niet mee das alles, een ongeldig uitgebrachte stem daarentegen wel ze is immers uitgebracht...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 mei 2010 11:20

Of je nu gaat niet gaat stemmen, dan wel ongeldig, dan wel blanco stemt heeft allemaal hetzelfde gevolg.

Men houdt enkel rekening met de geldig uitgebrachte stemmen. Op basis daarvan gebeurt de zetelverdeling.

scorpioen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 09 mei 2010 12:08

Of je nu gaat niet gaat stemmen, dan wel ongeldig, dan wel blanco stemt heeft allemaal hetzelfde gevolg.

Men houdt enkel rekening met de geldig uitgebrachte stemmen. Op basis daarvan gebeurt de zetelverdeling.

scorpioen
idd.

JohnD
Berichten: 3580

#15 , 09 mei 2010 13:15

Ik dacht ook niet te gaan stemmen, maar dan gaat uw stem dus naar de meerderheid.
klopt niet.
Ik bedoelde dit niet letterlijk natuurlijk, maar eerder dat het de meerderheid meer kans geeft om de verkiezingen te winnen. Dus niet stemmen is in feite uw stem aan de meerderheid geven.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Archief”