vrijwillige alcoholtest

carchapet
Topic Starter

vrijwillige alcoholtest

#1 , 14 mar 2010 22:33

Mijn zoon was samen met een vriend op weg naar huis na een babyborrel.
Zijn vriend was bestuurder en bij een politiekontrole werd O,6 vastgesteld.
Dus hij mocht niet verder rijden.

Mijn zoon vroeg daarop aan de politie of hij een alcoholtest mocht ondergaan (hij was toch zeker dat het nihil zou geweest zijn) om dan zelf met de auto naar huis te rijden.

De politie weigerde hem dat.

Vraag is : mag de politie dat weigeren en mocht mijn zoon eventueel het stuur overnemen om dan naar huis te rijden met de auto van zijn vriend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mar 2010 22:37

Mijn zoon was samen met een vriend op weg naar huis na een babyborrel.
Zijn vriend was bestuurder en bij een politiekontrole werd O,6 vastgesteld.
Dus hij mocht niet verder rijden.

Mijn zoon vroeg daarop aan de politie of hij een alcoholtest mocht ondergaan (hij was toch zeker dat het nihil zou geweest zijn) om dan zelf met de auto naar huis te rijden.

De politie weigerde hem dat.

Vraag is : mag de politie dat weigeren en mocht mijn zoon eventueel het stuur overnemen om dan naar huis te rijden met de auto van zijn vriend?
Natuurlijk kan de politie dat weigeren. Mits toestemming van zijn vriend kon uw zoon gewoon verder rijden. De politie moet daar geen toestemming voor geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

carchapet
Topic Starter

#3 , 14 mar 2010 22:53

Tja, dacht mijn zoon ook maar hij wou per se dat de politie hem eerst aan een alcoholtest onderwierp opdat ze zouden zien dat hij nuchter was.
Dit werd hem geweigerd en mijn zoon kennende heeft hij dit nogal nadrukkelijk (verbaal) geëist, met als gevolg dat hij een bekeuring gekregen heeft.

ps ze hebben de auto dan maar achtergelaten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2010 19:44

een alcotest kan worden opgelegd aan de bestuurder en aan al diegene die aanstalte gaan maken om te rijden.
Dus als uw zoon aanstalte maakt KAN men hem laten blazen - dat is ook strafbaar.
Zij zijn NIET verplicht iemand die geen aanstalte maakt te laten blazen - zo'n pijpje kost let wel €1 en dan nog het pijpje voor de ademanalyse nogmaals € 1

Waarvoor heeft zoonlief dan een bekeuring gekregen - weerspannigheid-smaad ....

0.6 vermoedelijk onmiddellijke intrekking tot gevolg van het RB - OIRB
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 mar 2010 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

carchapet
Topic Starter

#5 , 15 mar 2010 20:42

hij kreeg idd een pv voor smaad omdat hij altijd maar zei dat hij recht had op een alcoholtest vooraleer hij achter het stuur zou kruipen.
Ps mijn zoon was niet dronken hoor maar wou toch voor alle zekerheid hun fiat krijgen om het stuur te mogen overnemen.
Uiteindelijk zijn de ouders van die vriend hen dan komen ophalen.
En idd die vriend heeft 14 dagen rijverbod gekregen + een boete van 150 euro.

Vandebos

#6 , 15 mar 2010 21:34

Ik zou zoonlief eens vriendelijk vragen om een afspraak te maken met de commissaris van het kantoor dat de boete heeft uitgeschreven en dan braafjes mijn welgemeende verontschuldigingen gaan aanbieden.

Soms helpt dit om een boete van smaad (€ 250 geloof ik) op te lossen. Wel doen voor je wordt uitgenodigd op de PRB...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2010 18:06

Voor smaad is het een correctionele vervolging min 8 dagen en €25 + kosten
Voor overlast als gemeente een G.A.S systeem heeft kan het openbare overlast max €250 bij wijze van minnelijke regeling.
Wegens dezelfde overlast 2 tot 6 uur aanhouding door een officier van bestuurlijke politie - zonder meer - bij bestuurlijke aanhouding dient er zelfs geen PV te worden opgesteld - geen bevoegdheid parket/rechtbank
Als dat bij een actie was geweest dan had de aanwezige commissaris vermoedelijk wel dat bevel gegeven.
Als hij dan nog 'dronken' was geweest openbare dronkenschap inbreuk besluitwet --- vervolging politierechtbank en aanhouding voor max 12 uur bestuurlijk.

Terug naar “Archief”