Pagina 1 van 1

Strimmer B&D stuk na half uur gebruik, Brico geeft geen

Geplaatst: 28 sep 2009 12:59
door sofie.janssens
Wij hebben in juli een strimmer van Black&Dekker gekocht in de Brico, na een half uurtje gebruik in de tuin viel die plots uit en deed die niets meer.
De dag erna met het garantiebewijs en kasticket naar de Brico waar we die hadden aangekocht. Daar de gegevens in de computer laten zetten en ze gingen die opsturen naar Black&Dekker, we gingen antwoord krijgen na 3 weken ten laatste zei de bediende.
Toen we halverwege augustus gingen gaan navragen, wou de bediende daar zelfs nog niet de moeite doen om in de computer te kijken. Begin september teruggeweest, heel kort behandeld geweest, ze gingen wel bellen.
Halverwege september nogmaals teruggeweest, heel onvriendelijk, plots kunnen ze dat niet meer zien in de computer hoever het ermee staat en we kregen als antwoord dat Black&Dekker niet van de rapsten is en wij maar moeten wachten, dat zij niets meer kunnen doen en geen datum weten wanneer we die gaan terugkrijgen.
Is dit normaal????
Wat kunnen we eventueel ondernemen?

Geplaatst: 28 sep 2009 17:57
door Franciscus
Stuur zelf eens een briefje met de gegevens naar Black en Decker.
Ik heb jaren geleden eens lang moeten wachten op koolborsteltjes voro een boormachien - gezien lange wachttijd gratis.

Een schroef kwijt van een ander toestel - gratis opgestuurd.
mes kapot van een verhakselaar - model niet meer in omloop.
Ik heb een nieuwe motorblok met mes gekregen die ik kon monteren op het oude chassis.

Geplaatst: 30 sep 2009 10:43
door j.demoor
‘Wij hebben in juli een strimmer van Black&Dekker gekocht’ houdt in dat deze koop thans minder dan zes maanden oud is. U kan zich in dat geval best niet beroepen op de CONVENTIONELE waarborg maar wel op de WETTELIJKE vrijwaringsplicht hieronder inzake consumentenkoop.

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘viel die plots uit en deed die niets meer‘ houdt ongeschiktheid in voor het gebruik waartoe die strimmer dient.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering,”(B.W.).

‘Wij hebben in juli een strimmer...gekocht’ houdt in dat de huidige niet-overeenstemming zich binnen de zes maanden vanaf levering manifesteerde en dus geacht wordt te bestaan vanaf de levering.

“Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper...te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...”(B.W.).

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit art.1649quinquies B.W. binnen de door u daarin gestelde redelijke termijn.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechtbank van koophandel eventueel voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).