Verjaring factuur? - betalen of niet?

kwikkie
Topic Starter
Berichten: 3

Verjaring factuur? - betalen of niet?

#1 , 13 mar 2009 15:25

Beste,

Ik heb een vraagje ivm de verjaring van een aankoopfactuur.

3 jaar geleden hebben we een matras gekocht bij een leverancier. Deze werd op 15 januari 2006 geleverd. Aangezien wijzelf niet thuis waren, heeft men vader de leveringsbon getekend.
Nu meer dan 3 jaar later krijgen we op 20 februari 2009 een aanmaning tot betaling. 3 weken later krijgen we een 2e aanmaning tot betaling met de melding dat het verschuldigde bedrag Eind maart moet betaald worden of anders wordt het dossier doorgegeven aan hun raadsman.

Ik ging deze factuur eerst gewoon betalen, maar een vriend vertelde me nu dat deze factuur al verjaard zou zijn, omdat deze meer da 2 jaar na levering pas werd verstuurd.

Kan mij hier iemand de juridische achtergrond geven omtrent deze zaak?
Welke acties ondernemen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 13 mar 2009 17:01

Burgerlijk wetboek Artikel 2272

De rechtsvordering van ...;

Die van kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn;

...
verjaren door verloop van een jaar.

kwikkie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 mar 2009 18:11

Wat moeten we dan juist doen?
Bent u zeker dat er toch geen bepaalde uitzonderingen zijn op deze regel?

Alvast bedankt voor het antwoord

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 13 mar 2009 22:28

Verjaringstermijn

In principe tien jaar. Nogal wat mensen denken dat een factuur na één jaar verjaard is en dat ze dan niet meer moeten betalen. Maar dat is evenwel zelden het geval. Als algemene regel geldt immers dat de meeste facturen tussen zelfstandigen na verloop van tien jaar verjaren.

Vanwaar het misverstand ? Ook in de relatie handelaar-particulier is de algemene verjaringstermijn tien jaar. Slechts in heel uitzonderlijke gevallen geldt daar evenwel een verjaringstermijn (eigenlijk een "vermoeden van betaling") van één jaar. Maar het gaat dan echt om uitzonderlijke gevallen waar normaal gezien niet gefactureerd wordt, zoals bv. verkopen door de melkboer, bakker, visboer of groenteboer. Een particulier die bv. na drie jaar nog een factuur van zijn aannemer krijgt zal dus wel nog moeten betalen. Maar soms is de verjaringstermijn een stuk korter dan tien jaar. We overlopen de belangrijkste gevallen.

Soms vijf jaar. In een aantal specifieke gevallen heeft de wetgever evenwel een kortere verjaringstermijn voorzien van vijf jaar. Dat is het geval voor advocaten en deskundigen. Om hun ereloon op te eisen hebben advocaten immers slechts vijf jaar de tijd vanaf de beëindiging van hun taak.

Soms één jaar of nog minder. Een heel belangrijke uitzondering in de praktijk is de indexering van de huur. Een verhuurder die vergeet te indexeren kan slechts één jaar teruggaan voor het indexeren van de huur. Gaat het om zgn. woninghuur (de huurder is er o.a. gedomicilieerd), dan bedraagt deze termijn zelfs maar drie maanden. Ook voor de horeca (hotels, restaurants, cafés) geldt een bijzonder korte termijn van zes maanden. Die termijn van zes maanden geldt evenwel niet voor alcoholische dranken waarvoor men totaal niets meer kan opeisen zodra de klant de zaak heeft verlaten.

Let op ! Als u naar de rechtbank moet binnen de verjaringstermijn (u wordt dus gedagvaard), dan begint de verjaring weer helemaal vanaf nul te lopen.

Bron: Tipmail nr.60

Dit heb ik van het net geplukt, en spreekt dus dino's artikel tegen. Ik ben geen jurist en dus geen idee waar de waarheid zit. Maar mijn bescheiden mening: heb je die matras? Betaal hem dan ook he. De leverancier moet hem immers ook betalen. Eerlijk duurt het langst.

kwikkie
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 mar 2009 11:35

De morele kant van de zaak ken ik wel. Ik heb de matras, dus ik moet dat bedrag nog betalen. I know, i know.

Maar als er effectief een wet is die zegt dat de schuldeiser binnen het jaar of 2 jaar zijn bedrag moet vorderen, dan is de schuldeiser ook nalatig geweest aangezien hij eerst 3 jaar niets van zich laat horen.

(Ik kan zelfs moeilijk begrijpen hoe zoiets mogelijk is binnen een bedrijf, maar dat is nog een andere zaak :-)

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 15 mar 2009 09:43

“Art.2272.De rechtsvordering van...kooplieden...verjaren door verloop van één jaar.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Art.2272 dat verkorte verjaringstermijnen invoert,moet op beperkende wijze worden uitgelegd‘[Cass. 31 mei 2002(C.U.S.-L./A.A.),R.W.2004-05,1219-1220,noot].

Artikel 2272 B.W. dient samen gelezen met artikel 5 van de wet van 1 mei 1913 op het krediet der kleinhandelaars en ambachtslieden en op de intresten wegens vertraagde betaling

‘De korte verjaringstermijn is gebaseerd op een vermoeden van betaling en wordt gemotiveerd door het feit dat van het ontstaan en de kwijting van dergelijke schulden doorgaans geen geschrift wordt opgesteld.’(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007).

Een matras is geen koopwaar waarvoor een vermoeden van betaling geldt en waarvoor doorgaans wel een geschrift wordt opgesteld.zodat mijns inziens niet de korte maar wel de tienjarige verjaring erop van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

adneycandy
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2016 10:30

Ook in de relatie handelaar-particulier is de algemene verjaringstermijn tien jaar. Slechts in heel uitzonderlijke gevallen geldt daar evenwel een verjaringstermijn (eigenlijk een "vermoeden van betaling") van één jaar. Maar het gaat dan echt om uitzonderlijke gevallen waar normaal gezien niet gefactureerd wordt, zoals bv. verkopen door de melkboer, bakker, visboer of groenteboer. Een particulier die bv. na drie jaar nog een factuur van zijn aannemer krijgt zal dus wel nog moeten betalen. Maar soms is de verjaringstermijn een stuk korter dan tien jaar. We overlopen de belangrijkste gevallen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 apr 2016 10:48

Topic is 7 jaar oud. Matras zal al wel lang betaald zijn, of de zaak is al voor de rechtbank gekomen. In beide gevallen is uw antwoord achterhaald.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2016 12:42

Denk je :lol:

Ik denk zelfs dat dit matras al ver versleten zal zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TheJudge007
Berichten: 366

#10 , 04 apr 2016 21:13

Een particulier die bv. na drie jaar nog een factuur van zijn aannemer krijgt zal dus wel nog moeten betalen. Maar soms is de verjaringstermijn een stuk korter dan tien jaar.
Zijn die verjaringstermijnen gewijzigd ? Ik kreeg vroeger ooit als partikulier pas eens een faktuur na 1 jaar. Ik had toen herinner ik me eens gelezen dat dat binnen het jaar diende tegebeuren. Ik heb dan ook nooit nog een herinnering gekregen. Het ging over een bedrag van zo'n 120000 Bf.

TheJudge007
Berichten: 366

#11 , 04 apr 2016 21:20

Nogal wat mensen denken dat een factuur na één jaar verjaard is en dat ze dan niet meer moeten betalen.
Ik dacht dat toen ook en zal wel gelijk gehad hebben, want wie laat er nu een faktuur van 120000 Bf onbetaald ? Maar ja dat is wel zo'n 20j geleden.

Terug naar “Archief”