Contract aanpassing webhosting

Ricbocad
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Contract aanpassing webhosting

#1 , 24 aug 2021 20:16

Hey men eerste post hier, moest ik iets foutief doen laat het me weten.

Ik heb sinds enkele jaren een webhosting lopen bij een Nederlandse firma. De prijs hiervan was altijd rond de 192 EUR voor een volledig jaar. Nu kreeg ik zonet een email met de factuur voor de komende periode. Deze bedraagt 320 EUR. Na wat zoekwerk ben ik tot de constantie gekomen dat er eind juni een mail verstuurd is door hun waarin ze een pakket wijziging aankondigde. Met helemaal onderaan de mail de nieuwe prijzen en een kleine vermelding dat indien je de nieuwe prijs niet wil je altijd kan kiezen voor een kleiner of ander pakket. Dit zou je moeten doen ten laatste 1 AUG 2021.

Wat nu gedaan?

Een prijs stijging van 14 EUR naar 24 EUR per maand vind ik oprecht te zot voor woorden. Ik stel me nu dus de vraag of ik hier iets kan aan doen? Ik kan begrijpen dat de firma hun prijzen aanpassen en heb hier alle begrip voor. Maar ik heb geen contract ondertekend voor 24 EUR per maand. Ook stel ik mezelf de vraag of ik een email moet aanzien als officiële communicatie. Ze hebben niet om een reactie gevraagd. Er staat in als je niet handelt wordt uw pakket automatisch xx (het pakket van 24 EUR). In plaats van een ander pakket dat eventueel dichter bij de 14 EUR ligt.

Enig advies of duiding zou welkom zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 24 aug 2021 22:27

De firma heeft op tijd de nieuwe prijzen gecommuniceerd, waarbij u voldoende tijd kreeg om een andere firma te zoeken voor webhosting en zodoende uw pakket op te zeggen.

U heeft allicht een contract getekend voor 1 jaar, die jaarlijks stilzwijgend verlengd zal worden tenzij bij opzeg.
De voorwaarden mogen jaarlijks gewijzigd worden dus.

Oplossing: betalen en opzeggen tegen augustus 2022.

Ricbocad
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2021 00:06

Over dat laatste zou eventueel kunnen gediscusieerd worden denk ik.

Indien prijzen worden aangepast dient dit duidelijk gecommuniceerd te worden. Niet in een mail met de titel “we passen je webhosting pakket aan” waar dan helemaal onderin na 30 lijnen over data - domeinnamen - snelheid - … een klein stukje staat over de nieuwe prijs.

Is er zo niet iets als de wet van dam? Kan die hier toegepast worden? Ik betaal, annuleer direct en krijg 11 maanden terug?

Want in mijn ogen is stilzwijgend verlengen en ondertussen de prijs op een toch wel dubieuze manier aanpassen niet echt correct.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2021 07:10

De Wet Van Dam lijkt me Nederlands. Bent u zelf gevestigd in België of Nederland? Bent u consument of professioneel?

In ieder geval lijkt het me dat het Nederlands recht van toepassing zal zijn, aangezien het gaat om een dienst en de leverancier een Nederlands bedrijf is. Ik vermoed dat dit ook wel in de algemene voorwaarden staat.

Dit forum behandelt het Belgisch recht.

Ricbocad
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2021 13:56

Ja ik ben inderdaad gevestigd in België en de firma in Nederland.

Enig forum dat je kan adviseren in Nederland?

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2021 22:56

Rechtenforum.nl

Terug naar “Archief”