Alarmpistool en vergunningen

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

Alarmpistool en vergunningen

#1 , 02 jan 2009 14:12

Zou iemand met een nachtwinkel een vergunning voor een alarmpistool krijgen ?

Trouwens heb ik dat boekje dat over wapens handelt en dat vrij te krijgen is in politiekantoren eens doorgenomen en ik kan daar toch niet in vinden dat alrmpistolen verboden zouden zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 02 jan 2009 18:55

normaal vallen alarm(pistolen) niet onder de vergunning .. maar heel wat van deze tuigen zijn ombouwbaar en derhalve verboden / vallen wel onder de wetgeving - het hangt dus van soort- merk -type enz af

Vraag is natuurlijk wat een nachtwinkeluitbater met zoiets gaat doen --- brengt alleen maar problemen met zich mee -

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#3 , 03 jan 2009 01:14

Ik dacht nochthans dat de wet verstrengd was en dat er dus voor een alarmpistool een vergunning voor nodig was. Ik heb dat dus zelfs eens gevraagd in een wapenwinkel.

Wat je zegt: wat gaat een uitbater van een nachtwinkel doen met een alarmpistool ? Ik weet dat er uitbaters zijn die een vergunning hebben. Dus als dat tuig iemand met een mes tracht te bedreigen en de uitbater haalt een pistool boven weet ik zo nog niet of dat tuig niet onmiddellijk de benen neemt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 05 jan 2009 17:14

de volgende dag komen ze terug met een echt vuurwapen en wat ga je dan doen - pang pang zeggen...

Het probleem met mensen is dat ze denken dat ze met een wapen sterker staan - en dat is niet waar - de redenen waarop je een vuurwapen of een ander wapen mag gebruiken zijn zeer beperkt
- proportionaliteit - onmiddellijke dreiging en geen andere mogelijkheid om iets te doen -
uw eigen leven of dat van een derde moet in gevaar zijn.

geld en goederen zijn daar niet inbegrepen.

Voldoet men niet aan de voorwaarden dan kan men vervolgt worden voor slagen & verwondingen ...tot doodslag.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 06 jan 2009 18:13

als het een gehomologeerd wapen is mag men het hebben - een niet gehomologeerd alarm(wapen) valt onder de verweerwapens of zoals nu een vergunningsplichtig vuurwapen

Terug naar “Archief”