Verdeling van erfenis / verkoop eigendom ?

Leffelaer Jozef
Topic Starter

Verdeling van erfenis / verkoop eigendom ?

#1 , 28 jul 2008 09:26

Mijn vriendin haar moeder is overleden, er woonde nog een broer van haar in het huis, er zijn 3 personen waar alles tussen verdeeld zou moeten worden. Hij wil eigenlijk niet verhuizen, maar wil ook zijn 2 zusters niet uitkopen, hij probeert met een smoesje gedaan te krijgen dat alles bij het oude blijft en hij gewoon kan blijven beschikken over de aanwezige gelden waar hij met zijn overleden moeder een gezamelijke volmacht over had en gewoonweg alles bij het oude te laten.
Welke stappen moet ondernomen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2008 17:16

1. Gelden op een bankrekening : indien moeder (co-)titularis was van die rekening , heeft de bank die rekening geblokkeerd. De gelden worden pas vrijgegeven indien alle erfgenamen hun akkoord geven. dwz. dat er duidelijke afspraken onderling moeten gemaakt zijn. Er kan een ongelijke verdeling gebeuren vb. omdat iemand moeder enkele jaren verzorgd heeft. normaal heeft ieder recht op een gelijk deel. En er zal toch gevraagd worden de rekening van moeder af te sluiten.
2. Huis : bij de registratie wordt genoteerd dat de drie erfgenamen , in onverdeeldheid , ieder een derde in volle eigendom bezitten. Indien één van de deelgenoten het huis bewoont kunnen de anderen een huur vragen. Normaal koopt de bewoner zijn mede-eigenaars uit en wordt zo alleen eigenaar.Indien men niet tot een akkoord komt , kan via de vrederechter de verkoop gevraagd worden , want men is niet verplicht in onverdeeldheid te blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 29 jul 2008 11:32

Ik ga ervan uit dat uw vriendins vader vooroverleed en dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen van beide ouders.
Ik ga er tevens van uit dat ‘er woonde nog een broer van haar in het huis’ betekent dat dit een broer van uw vriendin betreft.

Bij ontbreken van testament en huwelijkscontract geldt sedert moeders overlijden “Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...voor gelijke delen en bij hoofden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.2003.Lastgeving(=volmacht) eindigt :...Door de dood...van de lastgever...”(B.W.).

“Art.1.Wanneer...een nalatenschap onroerende goederen bevat,waarvan het kadastraal inkomen in het geheel 1565 euro niet overschrijdt,wordt van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek afgeweken,zoals in de navolgende artikelen is aangeduid...(zie zelf die artikelen)“(Wet Kleine Nalatenschappen 16 mei 1900).

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,huis inbegrepen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Archief”