samenwonen met verlamde patient met cannabis voorschrijft ?

hulpinhuis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

samenwonen met verlamde patient met cannabis voorschrijft ?

#1 , 22 okt 2019 11:37

Hoi, 10 jaar geleden heeft een maat van me een ongeluk gehad waardoor hij van z'n schouders naar beneden verlamd is (wel nog motoriek in z'n armen en zwaar verminderd in z'n polsen). maar wel nog vaak in vreselijk veel pijn verkeert ondanks 2 interne pompen (1 voor de pijn en 1 tegen intense spasmen). Hij woont voorlopig nog alleen en tot ongeveer 1.5 jaar geleden kon hij zichzelf nog een beetje behelpen en rondrijden in een rolstoel en kreeg hij vrij veel hulp over de vloer, maar buiten de verpleging is hier niet veel meer van over en het is lastig vervanging te vinden. En gezien hij het laatste 1.5Jaar volledig bedlegend is heeft hij hier wel nood aan.

Ik ben zowat de enige vriend die er nog regelmatig over de vloer komt, en hij wilt (oa wegens nogal wat problemen met zijn huidige buren en het tekort aan hulp) verhuizen naar Leuven daar dit veel dichter bij het behandelend ziekenhuis is waar z'n interne pomp etc word bijgevuld.

Mij is gevraagd of ik het zou zien zitten bij hem in te trekken zodat er wel dagelijks iemand in de buurt is om hem te helpen of toch zeker als er s'avonds iets moest mislopen.

Ik zie dit op zich wel zitten, maar waar ik wat angst bij heb is het volgende:

1 van de weinige dingen die hem wat verlichting bieden is cannabis, waar hij ook een voorschrift voor heeft (Bedrocan denk ik dat het dan heet?).

Ik heb hier persoonlijk geen probleem mee maar weet dat zijn voormalige buren hier meerder maals klachten over hebben gehad waardoor hij ook al meerdermalen politie over de vloer kreeg, al waren deze wel altijd zeer begripvol en hebben hier nooit een punt over gemaakt, toch boezemt het me wat angst in om wettelijk in het zelfde appartement te huizen. wat zijn de gevaren/risico's voor mij/mijn eigendommen in dit geval ?

Ik wil heel graag mijn maat uit de nood helpen, en in een klap zelf verhuizen,
maar wil mezelf er niet door in de nesten werken.

TL:DR wat zijn de wettelijke/strafrechtelijke risico's van samen wonen met een patient die op dokters voorschrijft, cannabis gebruikt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 23 okt 2019 09:01

Zover ik weet is bedrocan illegaal in België. Is even illegaal als gewone cannabis op straat kopen.
In Nederland is dit wel legaal dacht ik.
Er zijn wel meer dokters die dingen voorschrijven die niet legaal zijn.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2019 09:17

wellicht komen jullie in aanmerking voor het systeem van zorgwonen. Dat zorgt er voor dat je op hetzelfde adres ingeschreven wordt, maar een persoon met een Z code zodat jullie fiscaal als twee gezinnen blijven behandeld zijn. Handig voor bijvoorbeeld uitkeringen, deurwaarders, belastingen, rechtszaken...

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 23 okt 2019 10:09

https://www.scriptiebank.be/scriptie/20 ... grens-over

Volgens dit artikel is het enkel legaal bij MS. In uw geval dus (nog) niet.

hulpinhuis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2019 11:55

Zover ik weet is bedrocan illegaal in België. Is even illegaal als gewone cannabis op straat kopen.
In Nederland is dit wel legaal dacht ik.
Er zijn wel meer dokters die dingen voorschrijven die niet legaal zijn.
https://www.scriptiebank.be/scriptie/20 ... grens-over

Volgens dit artikel is het enkel legaal bij MS. In uw geval dus (nog) niet.
Voor de duidelijkheid het laat me persoonlijk warm of koud of zijn medicinaal gebruik al dan niet wettig of enkel gedoogd is.

Daar het me persoonlijk meer uitmaakt wat Moreel correct & rechtvaardig is dan wat de wet in dit geval voorschrijft. Dit is tenslotte ook niet mijn beslissing.

In mijn ogen is het niet rechtvaardig een persoon onnodig te laten lijden als dit op eender welke manier vermeden kan worden.
toch kiest de staat er voor om zowel middelen die zijn lijden kunnen verminderen of illegaal te maken/houden (in het geval van cannabis) of niet langer te laten vergoeden (waardoor 1 van zijn medicamenten bijna onbetaalbaar werd) maar langst de andere kant wordt zijn euthanasie aanvraag hem ook al jaren ontzegt.

Mijn vraag betreft wat de mogelijke gevolgen voor mij als niet-gebruiker maar samenwonend persoon betekenen.
Wat zijn de mogelijke risico's & gevolgen voor mij & mijn eigendom in deze situatie?
wellicht komen jullie in aanmerking voor het systeem van zorgwonen. Dat zorgt er voor dat je op hetzelfde adres ingeschreven wordt, maar een persoon met een Z code zodat jullie fiscaal als twee gezinnen blijven behandeld zijn. Handig voor bijvoorbeeld uitkeringen, deurwaarders, belastingen, rechtszaken...
bedankt LennieK, dat is alvast heel nuttige info :)
hier zal ik me wat verder in moeten verdiepen.

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 23 okt 2019 12:26

Als het niet wettig is, is het een misdrijf. Een doktersbriefje verandert daar niets aan. En niet alleen gebruik is een misdrijf, ook bezit is dat. In het slechtste geval gaat men u als medeplichtige zien.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 23 okt 2019 15:07

Heeft u kinderen? Dan kan het zijn dat men de situatie als als niet geschikt voor kinderen ziet.
Btw als uw vriend coke of lsd of heroïne pakt zal zijn lijden ook minderen. Het is maar waar je moreel gezien de grens trekt zeker?

Je huis ter beschikking stellen voor het gebruik en de eventuele opslag van verdovende middelen, kan je inderdaad problemen opleveren. Je begeeft je dan op grijs gebied. Er moet maar 1 politie zijn die het niet door de vingers ziet en pv opstelde. Dan zit je met de gebakken peren als het parket volgt.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 23 okt 2019 16:11

Kan hij nooit in BE kopen geen enkele apotheker of dokter gaat daar zijn licentie voor riskeren.
In bepaalde rechtsgebieden is men daar meer dan strikt in. Zelfs organisaties die willen faciliteren worden vervolgd..

hulpinhuis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 okt 2019 16:26

Heeft u kinderen? Dan kan het zijn dat men de situatie als als niet geschikt voor kinderen ziet.
nee ik heb geen kinderen.
Btw als uw vriend coke of lsd of heroïne pakt zal zijn lijden ook minderen. Het is maar waar je moreel gezien de grens trekt zeker?
Goh ik zie geen medische meerwaarde van coke of heroïne tov opiaten die reeds wettelijk voorgeschreven worden.

LSD en enkele andere psychidelica zijn reeds de meest effectieve behandeling gebleken bij clusterhoofdpijnen , maar in dit geval zijn er hoofdzakelijk veel ervarings verslagen, en ontbreken grondige dubbel blinde tests nog (MAPS is hier mee bezig).

MDMA gecombineerd met de nodige therapeutische bijstand is dan weer de meest succesvolle methode om mensen van post traumatisch stress syndroom af te helpen. ook hiervoor zit MAPS momenteel aan hun phase 3 medical trials. maar er is ook veel research dat uit de jaren 50 dateert oa ivbm MDMA & huwelijkstherapie.
Je huis ter beschikking stellen voor het gebruik en de eventuele opslag van verdovende middelen, kan je inderdaad problemen opleveren. Je begeeft je dan op grijs gebied. Er moet maar 1 politie zijn die het niet door de vingers ziet en pv opstelde. Dan zit je met de gebakken peren als het parket volgt.
Dit is hetgeen ik wel voor vrees, al is het technisch gezien zijn huis. wil ik niet moeten opdraaien voor wat hij doet. (ookal steun ik hem wel in zijn keuzes, ik kan het hem in zijn positie ook onmogelijk kwalijk nemen, laat staan ontzeggen)

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 23 okt 2019 17:12

Jaren 50 dus de proeven van de CIA en het Amerikaanse leger ....??? zeer geloofwaardige dus.
Of die van T. Leary in de jaren 60???

hulpinhuis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 okt 2019 09:04

Jaren 50 dus de proeven van de CIA en het Amerikaanse leger ....??? zeer geloofwaardige dus.
Of die van T. Leary in de jaren 60???
de proeven waar jij naar refereert (cia/leger/... waren met oogopzicht om middelen als wapen te gebruiken)
en dat v T. Leary was specifiek gerelateerd aan LSD.

ik had het over gebruik van MDMA als medicament (bij oa huwelijkstherapie, onder toezicht van een psychiater) tot het verbod in 1985. en de hedendaagse studies op vlak van behandeling van post traumatisch stress syndroom.

dat gezegd hebbende, ondanks dat dit in boeiend onderwerp is (misschien voor een andere plek ?)
had ik het hier liever over mijn kern vraag gehad. (waar precies nogal veel naast gekeken word)

dus om nogmaals te verduidelijken:
het gaat me niet om of het gebruik van cannabis door mijn verlamde maat al dan niet wettelijk in orde is.
maar welke gevolgen dit (en het feit dat ie het in huis heeft) op mij heeft/kan hebben als ik beslis bij hem in te trekken, alsook of/hoe ik zulke negatieve gevolgen zoveel mogelijk kan vermijden ?

ik heb tot nu toe al wat nuttige info gehad van Issued, LeenW, LennieK waarvoor dank.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 24 okt 2019 09:08

Ik sluit dit onderwerp, omdat het juridische aspect ofwel beantwoord is, ofwel uit de weg wordt gegaan door een beleidsmatige discussie, ofwel door de TS als 'niet relevant' wordt bestempeld, wat natuurlijk het hele nut van dit gesprek op de helling zet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Archief”