Tuin en water

Ev-5
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tuin en water

#1 , 12 okt 2019 18:20

Afgelopen zomer hebben wij onze tuin ‘aangepakt’.
6 jaar geleden zijn we hier komen wonen. Onze tuin was toen helemaal bestraat. Helaas met veel ‘kuilen’, waardoor we veel waterplassen hadden na een regenbui.
Na 2 jaar hebben we gras gekregen. So far so good.
Na een verbouwing van ons huis, besloten we dat we ook de tuin aan wilden pakken, want we hadden nog steeds last van waterplassen.
We hebben besloten het geheel te laten bestraten, deze keer op de manier zodat al het water 1 kant opgaat, zodat er geen plassen meer ontstaan.
Helaas... 2 weken geleden stond de buurman op de stoep. Na een beste hoosbui stond zijn hok onder water.. dit is mogelijk omdat hun tuin aanzienlijk lager ligt dan die van ons.
Let op: dat komt niet doordat wij nu alles verhoogd hebben, dat was al zo.
We hebben nu een ‘gootje’ aangelegd naast zijn hok, in de hoop dat het water (tijdens een beste regenbui) niet meer zijn hok in kan lopen..

Nu mijn vraag..
Wat nou.. als dit niet voldoende is.
Het is dan nog steeds onze zorg? Of... moet de buurman zelf aanpassingen gaan doen?
Bedankt voor hulp en tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 okt 2019 18:32

Iedereen moet het water op zijn eigendom houden.
U mag dus niet "afwateren" naar de buurman.

Ik betwijfel of u zonder omgevingsvergunning een tuin volledig mag bestraten met niet-waterdoorlatend materiaal.
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... er-zwembad
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ev-5
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2019 18:39

U begrijpt wellicht dat wij niet doelbewust ‘afwateren’ naar de buurman. Alles is zo afgemeten dat het naar een afwatersyteem hoort te lopen. Helaas, met erg veel water lost zich dat niet goed op.
Ik begrijp dat wij nog steeds zelf verantwoordelijk zijn.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 okt 2019 18:43

U begrijpt wellicht dat wij niet doelbewust ‘afwateren’ naar de buurman. Alles is zo afgemeten dat het naar een afwatersyteem hoort te lopen. Helaas, met erg veel water lost zich dat niet goed op.
Ik begrijp dat wij nog steeds zelf verantwoordelijk zijn.
Daarom is er voor dit soort zaken een omgevingsvergunning vereist. Verhardingen van tuinen worden in de regel geweigerd, met uitzondering van oprit naar garage en een terras. Zelfs voor opritten wordt tegenwoordig dikwijls het gebruik van waterdoorlatende materialen verplicht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ev-5
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2019 18:55

Ok..Bedankt voor uw reactie!
Degene die dit bij ons heeft aangelegd hoort zulke regels ook te weten neem ik aan?
Misschien beetje vreemde, laatste vraag..
Dit is een Belgische site. Ik woon in Nederland. Zijn er wat de vergunningen betreft ook andere regels in beide landen?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 12 okt 2019 18:56

Vermoedelijk wel....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Terug naar “Archief”