facturen bewust niet betalen

Heart8319
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

facturen bewust niet betalen

#1 , 31 jul 2019 17:40

Een kennis van me heeft grote schulden, bij o.a. het ocmw, enkele ziekenhuizen enz. Dit zijn geen kleine bedragen, maar bedragen van bijv 5000€. Hij ontvangt veel brieven en aangetekende omwille van de onbetaalde sommen. Hij neemt bijna iedere maand contact op met deze instanties en liegt dan door te zeggen dat hij géén inkomsten heeft. Die heeft hij wel en niet zo'n beetje. Zo'n 1300-1400€ via FOD.
Is dit niet strafbaar? De instanties trappen er telkens in en dit is al maanden en bijna sommige instanties jaren bezig. Ik snap niet dat zo'n instanties (zeker het ocmw) niet kunnen opvragen wat zijn inkomsten zijn. Wat gebeurt er als ze er ooit achter komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2019 18:01

Pasop 1300 a 1400€ dit zijn GEEN denderende inkomsten.

onder de 1128€ is niks vatbaar voor beslag + 70€ per kind .

als hij netto 1317€ + 70 € per kind verdiend kan men maar +/- 50€ beslag opleggen .

En neen dit is niet strafbaar, of zou u dit misschien graag hebben ?
Laatst gewijzigd door denlowie op 31 jul 2019 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Heart8319
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2019 19:06

Graag hebben is veel gezegd, maar ik vind het niet correct. Anderen mensen betalen correct hun rekening of riskeren een deurwaarder en deze kennis komt er gewoon mee weg door te liegen over de inkomsten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 31 jul 2019 19:17

U denkt dat een OCMW en ziekenhuizen geen gegevens kunnen opvragen bij fiscus of andere databanken. Misschien niet rechtstreeks maar zeker via bepaalde bevoegde instanties.

Heart8319
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2019 19:25

Wat gebeurt er als ze het opvragen? Wat kunnen de gevolgen zijn?
Het is niet omwille dat ik die kennis slechte dingen toewens, maar ik houd wel van gerechtigheid en eerlijkheid.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 31 jul 2019 19:36

Antwoorden zijn gegeven ...officiële diensten hebben bevoegdheid om gegevens op te vragen. Ze kunnen ze ook gewoon aan de persoon zelf vragen en dat zullen ze zeker doen of gedaan hebben. Bij weigering om die gegevens kenbaar te maken zal de hulp stoppen.
Hoe het inhouden van gelden verloop heeft @denlowie uitgelegd.
En uw mag ervan denken wat u wil maar u bent geen betrokken partij.
Mogelijk zit betrokkene wel in collectieve schuldbemiddeling of budgetbeheer.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2019 19:43

Vergeet één zaak niet. Het O.C.M.W. heeft toegang tot de Kruispuntbank en dus wel degelijk op de hoogte van het inkomen aan betrokkene. Vergeet tenslotte zeker niet dat bij schulden enkel wordt gedacht aan loonbeslag. Het kan ook gaan om in beslagname van goederen. Vergeet ook niet dat men ook kan aankloppen bij onderhoudsplichtigen. En indien hij in CSR zit beschikt hij niet meer over dit inkomen maar wordt dit aangewend voor de betaling van de schulden én krijgt hij enkel een klein bedrag aan leefgeld ter beschikking. Onderschat de maatschappelijk werkers van een OCMW niet. Zij hebben heel snel door wat voor vlees ze in de kuip hebben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 01 aug 2019 09:30

Boontje komt altijd om zijn loontje.
Even een voorval uit mijn rijke verhuur en beheerperiode van bijna 30 jaar geleden.
Een huurder betaalde pertinent de huur niet meer, omdat hij dacht dat mijn werkgever (een brouwerij) hem niet genoeg korting en commerciële gunsten gaf. Al de aangetekende brieven van mijn werkgever en later van de advocaten, weigerde hij pertinent te openen, en stalde ze opzichtig op zijn achtertoog, zodat de kanten ze goed konden zien. Een van mijn taken bestond er oa in om die klant dan te bezoeken en proberen te overhalen de huur alsnog te betalen, maar dan toonde hij fier zijn collectie ongeopende aangetekende brieven.
Ik legde hem dan uit wat er dan ging gebeuren, maar hij lachte me vierkant uit, en zette me bijna manu militaria aan de deur.
14 dagen later was de uithuiszetting gepland om 08.00 Hr s'morgens in ik was persoonlijk aanwezig. Totale verbazing van hem, toen de deurwaarder, en ikzelf plots naast zijn bed stonden. Slotenmaker had nl deur geopend omdat hij niet open deed (sliep blijkbaar vast)
Plots wilde hij de totale achterstaande huur wel contant en onmiddellijk betalen. Hij haalde het geld zo uit zijn kleerkast. DW vroeg aan mij of ik hiermee akkoord was, maar heb dat toen ook, lachend in zijn gezicht, geweigerd. Een uurtje later stond hij op straat, samen met al zijn meubels in inboedel. Die nacht is hij nog alle ruiten komen inslaan die er maar in te slaan waren, maar werd hierbij door politie betrapt. Dat deed zijn totale schuldrekening nog omhooggaan . Zo zie je maar: wie laatst lacht best lacht.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 aug 2019 09:42

Met deze mooie anekdote van Mava sluit ik dit onderwerp.

Conclusie: geen strafbaar feit.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Archief”