Boeken

Atterney
Topic Starter
Berichten: 12

Boeken

#1 , 24 jun 2008 20:01

Hoi iedereen, ik heb besloten om later een stapje te zetten in de studie rechten. Waarschijnlijk wil ik advocaat worden en daarom wil ik nu al enkele boeken erover lezen ter informatie. Heeft iemand een boek dat goed is, waar je veel uit leert? Want er zijn zoveel boeken maar zou niet weten wat een goed boek is voor een beginner.

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 769

#2 , 24 jun 2008 20:27

Wat voor boek bedoel je?
Een boek over recht? een boek over advocaat zijn?
Rechten is zodanig veelzijdig...

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 24 jun 2008 21:01

Waarschijnlijk wil ik advocaat worden en daarom wil ik nu al enkele boeken erover lezen ter informatie. Heeft iemand een boek dat goed is, waar je veel uit leert? Want er zijn zoveel boeken maar zou niet weten wat een goed boek is voor een beginner.
Beste Atterney,
Het is altijd gemakkelijk als je een kleurenfoto van de omslag van het boek bij U heeft als de gegevens van schrijver of uitgever ontbreken

Best is de omslag afdrukken

Afbeelding

Hiermee stap je een boekenwinkel binnen, je doet heel je verhaal en dan kunnen ze je misschien verder helpen.
Wat je ook kan doen is naar de bib. gaan
http://gemeenschaps.uitgeverijdeboeck.b ... 8100519990


RR

Reclame

Atterney
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 25 jun 2008 10:42

Wat voor boek bedoel je?
Een boek over recht? een boek over advocaat zijn?
Rechten is zodanig veelzijdig...
Gewoon een soort van boek dat mij in het algemeen wegwijs kan maken in het vak 'rechten', hoe verlopen de procedures, welke gerechten hebben we allemaal, wat is de functie van een advocaat, ...

Grtz

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 25 jun 2008 11:09

In de bibliotheek kan je op zoek gaan naar "wegwijs recht" van Roger Dillemans en Anne De Moor uitgever Davidsfonds Leuven isbn 90-6452-573-x

In dat boek (heb hier nog een exemplaar liggen van 1990) wordt dat behandeld. Een link van een recentere versie is reeds gegeven.

RR

Atterney
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 25 jun 2008 11:13

In de bibliotheek kan je op zoek gaan naar "wegwijs recht" van Roger Dillemans en Anne De Moor uitgever Davidsfonds Leuven isbn 90-6452-573-x

In dat boek (heb hier nog een exemplaar liggen van 1990) wordt dat behandeld. Een link van een recentere versie is reeds gegeven.

RR
Bedankt voor de snelle reactie, heb nu 2 maanden vakantie dus hoop toch een paar boeken uit te lezen.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 25 jun 2008 11:20

In de voormiddag zijn de rechtbanken open. Dan kan je zittingen gaan bijwonen. Op die manier krijg je zicht op de praktijk


Laat ons hier maar iets weten van die ervaringen?
(cfr. http://www.juridischforum.be/forum/view ... 9077#29077)

RR

Atterney
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 25 jun 2008 11:27

In de voormiddag zijn de rechtbanken open. Dan kan je zittingen gaan bijwonen. Op die manier krijg je zicht op de praktijk


Laat ons hier maar iets weten van die ervaringen?
(cfr. http://www.juridischforum.be/forum/view ... 9077#29077)

RR
Oh, dit wist ik niet, dit ga ik vast en zeker doen! Ik zal wel nog een beetje informatie moeten gaan zoeken over deze rechtbanken maar dat zal wel geen probleem zijn.

Grtz

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 25 jun 2008 11:43

We kijken hier nu al al uit naar je reactie's

Een goed begin nu deze tijd van het jaar zijn de kortgedingen

vb. * 2 ouders die overhoop liggen wie met de kleine op vakantie mag gaan

Vanaf september zou ik zeker eens een paar voormidagen de correctionele doen.


RR

Kali
Berichten: 769

#10 , 25 jun 2008 12:38


Gewoon een soort van boek dat mij in het algemeen wegwijs kan maken in het vak 'rechten', hoe verlopen de procedures, welke gerechten hebben we allemaal, wat is de functie van een advocaat, ...

Grtz
De vraag die jij nu stelt omvat 5 jaar studie ongeveer...
Rechten is zodanig veelzijdig...
En over de functie van advocaat wordt niets vermeld tijdens de studie aangezien je alle richtingen uit kan gaan...

Moest je concrete vragen hebben over de studie zelf mag je me altijd vragen stellen, ik studeer binnen een week af.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 26 jun 2008 01:09

Een goed leesbaar document met al heel wat basisinformatie kan je vaak (gratis) bekomen in de gebouwen van justitie

Je kan het ook elektronisch inzien door te klikken op onderstaande link

http://www.openbaar-ministerie.be/justi ... elgie.html (met de groene pijl kan je het document doorbladeren

of

http://www.openbaar-ministerie.be/doc/p ... Belgie.pdf


groeten

RR

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#12 , 26 jun 2008 01:23

Moest je concrete vragen hebben over de studie zelf mag je me altijd vragen stellen, ik studeer binnen een week af.
@Kali
1) Hoeveel uur heb je in je 5 jarige opleiding geoefend in een rollenspel waarbij 2* ruziende ouders het niet eens zijn en waarbij U als (toekomstig) advocaat volgens de regels van bemiddeling, bemiddelend voor deze ouders optreed en hen tracht te verzoenen om een procedure te vermijden?

2) Waar heb je deze studie gevolgd?

* Voor vele advocaten vormt (echt)scheiding/familieruzies en alles wat ermee te maken heeft zowat de helft van hun inkomen of meer

we lezen immers op www.advocaat.be
De advocaat kan hen hierbij helpen. Hij is professioneel, competent, discreet en kan een essentiële rol spelen bij elke beslissing. Dankzij zijn ervaring met procesvoering, is hij de juiste persoon om raad te geven, te onderhandelen, te verzoenen. Want ook bij juridische aangelegenheden geldt de regel dat "voorkomen beter is dan genezen". De advocaat respecteert het beroepsgeheim, geeft blijk van loyaliteit en heeft geen enkel persoonlijk belang in de zaken die hij behartigt. Dat alles maakt hem als vanzelfsprekend geschikt voor de rol van onderhandelaar en verzoener. Een goede regeling is immers toch altijd beter dan een slecht proces.

en

Hij verdedigt niet alleen uw belangen voor de rechtbank, hij verleent ook advies, onderhandelt en bemiddelt. Op die manier kan vaak een proces vermeden worden.
Net als een acteur moet oefenen in acteren alvorens hij zijn diploma zou moeten krijgen moet die advocaat toch ook oefenen in die rol van "te onderhandelen te bemiddelen en vooral te verzoenen" vind je dat ook niet?**


RR


* liefst nog met echte ruziemakende ouders die er mee instemde hun ruzie voor/door een student advocaat te laten begeleiden om hen te verzoenen zodat het geheel besproken kan worden wat goed en/of minder goed was.

** zie ook http://www.veoh.com/videos/v14354033j8WEYmT4

Kali
Berichten: 769

#13 , 26 jun 2008 07:06

@Kali
1) Hoeveel uur heb je in je 5 jarige opleiding geoefend in een rollenspel waarbij 2* ruziende ouders het niet eens zijn en waarbij U als (toekomstig) advocaat volgens de regels van bemiddeling, bemiddelend voor deze ouders optreed en hen tracht te verzoenen om een procedure te vermijden?

2) Waar heb je deze studie gevolgd?
1) 0 uur, daar is gewoon geen tijd voor, en verder is er meer dan alleen echtscheidingen in het recht
2) VUB

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#14 , 26 jun 2008 10:14

vraag) Hoeveel uur heb je in je 5 jarige opleiding geoefend in een rollenspel waarbij 2* ruziende ouders het niet eens zijn en waarbij U als (toekomstig) advocaat volgens de regels van bemiddeling, bemiddelend voor deze ouders optreed en hen tracht te verzoenen om een procedure te vermijden?
antwoord) 0 uur, daar is gewoon geen tijd voor, en verder is er meer dan alleen echtscheidingen in het recht
Afbeelding
Dank U voor het duidelijke antwoord

Ja ik treed U bij dat de opleiding recht heel breed is, of beter kan gemaakt worden zoadat er geen ruimte meer is voor toch wel erg belangrijke zaken zoals hierboven vermeld.

Als we eens kijken naar het aantal berichten op het juridisch forum op 26/06/2008 en deze analyzeren:

met verve de staat personenrecht op stip nr. 1 mbt aantal berichten
*adoptie..............................69 berichten
* echtscheidingen: ..............5297 berichten
* euthanasie........................29 berichten
* huwelijk en samenwonen ..1181 berichten
* erfrecht en schenkingen....3178 berichten
* privicy bescherming..........307 berichten
*andere ............................1533 berichten
som personenrecht ---------------------------
.........................................11594 berichten

in vergelijking tot de 11594 berichten van personenrecht
aansprakelijkheidrecht .......1534
arbeidsrecht.......................1685
consumentenrecht..............1967
fiscaal&financieel recht........2029
intelectuele-ICT recht..........224
procesrecht........................1074
sociaal recht.......................665
staats-administratief-milieu..49
strafrecht...........................1747
vastgoedrecht....................8514
venootschapsrecht..............551
verzekeringsrecht...............250

som van de rest met inbegrip van de 8514 van vastgoedrecht = 20289

Opmerking: Ook bij vastgoedrecht zal bemiddelling (voorkomen dat men gaat procederen) m.i. een zeer belangrijke rol moeten spelen

conclusie analyze: personenrecht beneemt ongeveer de helft van alle berichten van het JF

Deze cijfers komen zowat overeen met de cijfers die Joep zander hanteert in zijn opiniestuk over de bedrijfstak dat justitie is geworden in scheidingsland
http://joepzander.nl/bedrijfs.htm

Voor diegene die de hele pagina daar niet leest een onderstaande afbeelding die de kern duidelijk maakt

Afbeelding

Nu durf ik zelf de cijfers in twijfel trekken maar na 5 jaar opleiding is dat aan U om met preciese cijfers te komen

opmerking bij nalezing van het artikel komen de cijfers niet van Joep maar van de advocatuur zelf
.
Volgens de Vereniging van Personen- en Familierecht Advocaten zijn de helft van de door de advocatuur behandelde zaken familierechtzaken. Volgens het CBS was de omzet in de juridische hulpverlening in 1995 al ruim 4 miljard gulden.
RR

Atterney
Topic Starter
Berichten: 12

#15 , 26 jun 2008 11:28

Ik heb de link van RR zitten bekijken, (nu nog steeds) en nu vraag ik mij eens af wat strafrechtspraak en burgerlijk rechspraak is.
Het staat hierin uitgelegd maar maar beknopt.

Strafrechtspraak = vb Iemand vermoord een ander, wetten bepalen de sanctie die je krijgt.
Burgerlijk rechtspraak = vb burenruzie

Maar waar horen volgende voorbeeltjes bij thuis?

Aanrijden van een persoon
Echtelijke ruzie B
Echtelijke ruzie met slagen en verwondingen als gevolg B en S
Een persoon glijdt uit op je stoep ( deze was niet glad ofzo ) B
Een persoon glijdt uit op je stoep ( het heeft gesneeuwd, heel glad ) B

Dit zijn gewoon enkele voorbeeldjes die me te binnen schieten. Niet voor een taak of iets dergelijks. Ik heb ze zelf opgelost maar weet nog niet of ze juist zijn. Hier is nog een voorbeeldje uit de link van RR

Vb: Robert moet van de politie na zijn verkeersongeval een geldboete betalen en zijn rijbewijs afgeven ( dit is een strafrechterlijke veroordeling ). In hetzelfde vonnis wordt Robert veroordeeld tot het betalen van de herstelkosten aan Jeanines wagen ( dit is een burgerrechterlijke veroordeling )

Waarom is de geldboete en rijbewijs afgeven een strafrechterlijke veroordeling ? En de herstellingskosten een burgerrechterlijke veroordeling ?
Laatst gewijzigd door Atterney op 26 jun 2008 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”