ex weigert kids-ID mee te geven.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

ex weigert kids-ID mee te geven.

#1 , 09 jun 2019 07:16

Ik kreeg bericht van de gemeente dat mijn ex de kids-ID heeft afgehaald.
Ze wil me deze echter niet meegeven in de week dat mijn dochter naar mij komt.
Ik heb al verschillende e-mails gestuurd, maar krijg enkel agressieve reacties van haar, en dat ik haar maar moet verwittigen als ik naar het buitenland ga, en dat ze de kids-id niet elke week wil meegeven omdat die dan zou verloren kunnen raken.
In de zomervakantie maken we uitstappen naar Nederland en Duitsland, en een eventuele politiecontrole kan ons misschien in de problemen brengen.
Wat kan ik hieraan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2019 10:22

De kids-ID hoort bij het kind, en niet bij één van de ouders.
Meer informatie hier: https://www.kinderrechtencommissariaat. ... de-kids-id

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 09 jun 2019 10:37

Aangezien dat je, vanaf je een kids-id hebt, de andere identificatiemiddelen vervallen (zoals isi+), ben je verplicht om deze bij te hebben als je dochter bij jou zijn.
Het is dus niet enkel noodzakelijk om de grens te overschrijden.

Alvast naar de politie gaan zodat ze een PV kunnen opstellen en mogelijks de moeder te kunnen verplichten deze af te staan.
Dit valt mijns inziens onder diefstal...

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 09 jun 2019 12:21

Alvast naar de politie gaan zodat ze een PV kunnen opstellen en mogelijks de moeder te kunnen verplichten deze af te staan.
Dit valt mijns inziens onder diefstal...
De politie kan hierin niets betekenen. Dit betreft geen diefstal en er kan hiervoor ook geen pv gemaakt worden. Dit moeten ze zelf oplossen en als dat niet lukt zal een er een rechter moeten tussenkomen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 09 jun 2019 13:30

het niet meegeven van de wettelijk verlichte papieren, dat is toch iets waar de politie wel degelijk voor kan tussenkomen?

immers als de moeder deze niet meegeeft en de vader krijgt controle of er gebeurt iets met de kinderen dan komt het op de vader zijn schouders terecht omdat deze de papieren van de kinderen niet in zijn bezit heeft.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 09 jun 2019 14:52

De kids id is niet verplicht in België. Politie zal niet tussenkomen

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 09 jun 2019 15:58

de kinderen moeten toch enige vorm van officiele identificatie middelen hebben zoals blaatpraat zegt

die achterhouden omdat ze "verloren" kunnen geraken lijkt mij dan ook iets waar tegen opgetreden kan worden

kristin
Berichten: 204

#8 , 09 jun 2019 18:01

tot 15 jaar ben je niet verplicht op een ID op zak te hebben in Belgie. Als je naar het buitenland gaat, dien je dit natuurlijk wel bij te hebben.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 09 jun 2019 18:18

de kinderen moeten toch enige vorm van officiele identificatie middelen hebben zoals blaatpraat zegt
Als u mij de wettekst kan aanwijzen waarin dit staat, wil ik u argument volgen.

Het blijft een rottige zet in wat wss een vechtscheiding is. Op korte termijn daarin iets afdwingen is niet mogelijk.

Als je op verlof vertrekt en de ex weigert die id mee te geven heb je pech op korte termijn en zal je vakantie naar de bommen zijn. De politie gaat daar niet de deur in trappen om die ID te halen. Later kan je bij de rechter je gelijk halen.

De politie kan wel trachten te bemiddelen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 jun 2019 19:52

Kan je niet zeggen aan de gemeente dat je ze bent verloren, of niet meer kan vinden. en vraag een nieuwe ID kaart aan.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 09 jun 2019 22:45

Vermoedelijk wonen de kinderen bij ex.
U zal naar de familierechtbank moeten - elke maal dat kinderen bij u zijn ISI+ dient u die ook te hebben.
Dus persoonlijk zou ik niet wachten maat kortgeding bij rechtbank.

Mogelijk wel inbreuk op niet opvolgen van vonnis ....maar dan zal u eens goed moeten kijken wat er in staat.
zoek eens op 'niet meegeven identiteitskaart'
Gezien nu maand juni nog tijd om bij gemeente paspoort aan te vragen.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jun 2019 10:15

Inderdaad een vechtscheiding.
Kinderen zijn inderdaad gedomicilieerd bij de ex.
In het vonnis staat niets over de kids-ID.
Eerste week van juli gaan we een weekje naar een bungalowpark in Duitsland.
Het is te laat en vooral te kostelijk om een kort geding aan te spannen hiervoor.
Wat kan er gebeuren als er controles komen door de Duitse politie?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 10 jun 2019 12:15

Ik herhaal mijn vraag: is het geen optie om een nieuwe kaart aan te vragen bij de gemeente?

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 10 jun 2019 12:46

Neen, want ingeschreven bij ex.
Een paspoort kan u nog wel aanvragen neem uw vonnis mee.
Regels staan uitgelegd in de boven aangegeven link.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 jun 2019 14:20

Dochter is 7 jaar. Paspoort kan dan toch nog niet?
Pf zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Archief”