Terugkeer naar Belgie na lange afwezigheid

JanVates

Re: Terugkeer naar Belgie na lange afwezigheid

#31 , 24 sep 2013 08:58

Een leefloon kan je krijgen zonder adres, al woon je onder een brug of in een tent. Je moet wel in desbetreffende gemeente verblijven. Je moet op je rechten staan bij het OCMW.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Topic Starter

#32 , 24 sep 2013 09:29

Een leefloon kan je krijgen zonder adres, al woon je onder een brug of in een tent. Je moet wel in desbetreffende gemeente verblijven. Je moet op je rechten staan bij het OCMW.
Hartelijk dank.

Ik spring er straks binnen. Het zou te gek zijn moest ik het al te moeilijk krijgen net voor ik een goedbetaalde job kan krijgen!

Wat is het toch wel spijtig dat geen enkele overheidsdienst blijkbaar zijn eigen regels kent!

artemis

#33 , 24 sep 2013 11:56

Maar wat moet die wijkagent dan in 's hemelsnaam komen vaststellen op het RA? U woont er niet en u mag er ook niet wonen. Net wat Franciscus schrijft.

Reclame

berenod
Topic Starter

#34 , 24 sep 2013 13:11

Ik ben zonet een goedbetaalde job, met fantastische doorgroeimogelijkheden, bij een zeer groot bedrijf misgelopen.

Was voor onmiddellijke (dringende) indiensttreding, 3 kandidaten waarvan ik er het beste uitkwam, maar mijn papieren zijn niet in orde. Geen rijbewijs, geen bewijs goed gedrag & zeden, geen adres, noppes.

Ik begin hier stilletjes aan zeer zenuwachtig van te worden.

Op het politie kantoor vriendelijk maar kordaat weggestuurd met de melding dat wanneer de wijkagent "tijd", heeft hij zal langskomen. Blijkbaar heeft hij het zeer druk aangezien hij al twee volle weken geen tijd heeft gehad.

Straks naar het OCMW gaan bedelen achter een leefloon om slechts 1 reden, en dat is dat ik niet aan werk kom door de zeer trage afwikkeling van een blijkbaar volledig overbodige/niet vereiste procedure!

berenod
Topic Starter

#35 , 24 sep 2013 15:20

Meh,

OCMW zal pas na een sociaal onderzoek overwegen om een leefloon toe te staan. Kan enkele weken duren volgens hun, er zijn veel wachtenden voor mij!
Na lang aandringen, want men bleef maar volhouden dat ik een adres nodig had.

Ze hebben dan wel contact opgenomen met de politie om te vragen waarom het zolang duurt, alwaar men uit de lucht kwam vallen, en na lang aandringen beweerden dat ze slechts gisteren door de bevolkingsdienst waren geïnformeerd over mijn aanvraag.

Ze zijn niet verlegen om te liegen, de dienst bevolking heeft de aanvraag 11 dagen geleden, zijnde 2 dagen na mijn aanvraag, doorgegeven, met als opmerking dat deze zaak indien mogelijk dringend zou moeten behandeld worden.

Dit is stresserend, bij het OCMW moeten gaan klagen, om overheidsambtenaren te smeken van alstublieft hun job te doen.

JanVates

#36 , 24 sep 2013 15:47

Je moet ze wel met de neus op de feiten drukken. Misschien met een print? Tenslotte is de bron Maggie De Block. Vraag onderhoud aan met de OCMW voorzitter en drukt hem/haar met de neus op de feiten met de nodige bewijzen. Dreig met burgemeester en pers. Smeken is geen goede strategie, braaf vriendelijk zijn ook niet. Tandje bij schakelen zou ik zeggen. En neem alles op (audio), toestemming is niet nodig.

-----

http://www.mi-is.be/sites/default/files ... l_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

HEB JE RECHT OP HET LEEFLOON?
Ja, als je aan alle hieronder opgesomde voorwaarden
voldoet:
 Verblijfsvoorwaarde
Je verblijft gewoonlijk en werkelijk in België. Het
OCMW kan niet eisen dat je een huurcontract of een
adres hebt.

--

Hier ook even hoofdstuk leefloon lezen:
http://www.cawdelta.be/LinkClick.aspx?f ... 6A5442303D&." onclick="window.open(this.href);return false;.

--

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#37 , 24 sep 2013 16:49

Maar waarom kan je niet gewoon een appartementje huren?

berenod
Topic Starter

#38 , 24 sep 2013 17:34

Gelijk 2000 Euro van mijn karige spaarcenten weg dan (borg, plaatsbeschrijving, wat karige 2 de hands meubeltjes...

berenod
Topic Starter

#39 , 25 sep 2013 09:39

Exact 3 uur na het telefoontje van het OCMW naar de lokale politie was het plotsklaps mogelijk voor de wijkagent om even binnen te springen!
Die niets anders gedaan heeft dan even naar de identiteitskaart van de referentie adres gever te kijken, een handtekening te vragen, en hop, weer weg.

Kan me niet inbeelden wat de meerwaarde van deze procedure is vergeleken met de andere gemeentes/steden.

Nu hebben ze nog 3 werkdagen nodig en dan mag ik met mijn identiteitskaart naar de diens bevolking om hem te laten updaten...

[niet ter zake doende opmerking verwijderd:Vandebos]

Franciscus

#40 , 26 sep 2013 20:17

Het 'duurt' soms eventjes voor documenten van de gemeente bij de lokale politie toekomen.

Heb weet van document vader komt toe op dag X .... moeder op dag X+5... de twee minderjarige kinderen X+6 en de twee meerderjarige kinderen X+15.
Nochtans was de inschrijvingsdatum bij allen X-10.
Nadat alle documenten terug waren gestuurd als alles in orde ... kreeg de politie de maand daarna terug gelijkaardige documenten opgestuurd.

berenod
Topic Starter

#41 , 27 sep 2013 08:57

===UPDATE===

Het is eindelijk gelukt, rijksregister is aangepast, alsook mijn ID.
Moet nu nog juist wachten tot aanstaande dinsdag om het duplicaat rijbewijs af te gaan halen, kan uiteraard geen voertuigen besturen tot dan.

berenod
Topic Starter

#42 , 27 sep 2013 09:00

Het 'duurt' soms eventjes voor documenten van de gemeente bij de lokale politie toekomen.

Heb weet van document vader komt toe op dag X .... moeder op dag X+5... de twee minderjarige kinderen X+6 en de twee meerderjarige kinderen X+15.
Nochtans was de inschrijvingsdatum bij allen X-10.
Nadat alle documenten terug waren gestuurd als alles in orde ... kreeg de politie de maand daarna terug gelijkaardige documenten opgestuurd.
Dat weten we. Daar heb ik ook geen probleem mee! Ik was alleen een beetje (veel) verveeld dat de hele procedure twee weken heeft geduurd, terwijl in andere gemeentes/steden dit op pakweg een half uurtje afgehandeld wordt.

Nu ja, life goes on :)

Franciscus

#43 , 27 sep 2013 12:29

Duplicaat RB ..... had u dan geen rijbewijs?
U woonde dacht ik in Frankrijk of Spanje ... wel in België is een EUROPEES rijbewijs van een andere EU lidstaat evenzo geldig.
Het dient enkel geregistreerd te worden hier in de gemeente.
U mag een inwisseling vragen maar het hoeft niet.

De reden van registratie is omdat u anders bij verlies terug naar de gemeente in de andere EU lidstaat zal moeten.

berenod
Topic Starter

#44 , 27 sep 2013 15:32

Duplicaat RB ..... had u dan geen rijbewijs?
U woonde dacht ik in Frankrijk of Spanje ... wel in België is een EUROPEES rijbewijs van een andere EU lidstaat evenzo geldig.
Het dient enkel geregistreerd te worden hier in de gemeente.
U mag een inwisseling vragen maar het hoeft niet.

De reden van registratie is omdat u anders bij verlies terug naar de gemeente in de andere EU lidstaat zal moeten.
Nee, kwam terug van Thailand. Heb een Thais rijbewijs, maar daar kunnen ze hier niks van lezen :D

Ergens in de afgelopen 20 jaar is mijn Belgisch rijbewijs zoek geraakt ginder in Thailand, en aangezien ik al een Thais had, nooit een duplicaat aangevraagd.

Ze hebben er helemaal geen probleem van gemaakt, even binnen springen bij de lokale politie, die een aangifte van verlies opmaakten en opsnorden welke klasse rijbewijs ik had hier (van 1987, dus heb alle A'tjes, B en BE gekregen), papier afgegeven op dienst rijbewijzen in gemeentehuis, samen met 20 euro, en kan dus dinsdag duplicaat gaan afhalen.

Voor de foto gebruiken ze de digitale die ze hebben in uw register (zoals op uw identiteitskaart), indien recent genoeg toch, dus die moest ik niet meebrengen.

Terug naar “Archief”