Bewijs van betaling aan Esso-station.

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Bewijs van betaling aan Esso-station.

#16 , 21 aug 2011 13:53

Ik vind dat wel straf dat de politie hemel en aarde beweegt. Probeer dat maar eens te doen als zelfstandige als je je factuur niet betaald krijgt van 50 euro. Bij een tankstation is het doodnormaal dat je met de eerste beste foto naar de politie stapt, daar zoeken zij alles verderuit en schrijven nog een brief naar desbetreffende persoon ?
Is er sprake van diefstal ? Te zien hoe je het bekijkt, kan ik naar de politie stappen met mijn onbetaald factuur van een klant ?

Daar hebt u een goed punt aangeraakt. Ik heb ooit eens vergeten te betalen aan benzinestation. 30 minuten later stond politie bij mij thuis aan de deur.....Waarschijnlijk wordt dit beschouwd als diefstal van benzine met betrapping op heterdaad en wanbetaling van factuur niet......In mijn geval heeft de politie er gelukkig geen PV van opgemaakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 21 aug 2011 15:36

In ons geval kwam de politie er dus niet aan te pas. Total zal wel via de politie aan ons adres geraakt zijn maar de (gewone) brief kwam gewoon van hen.
Als je dan beseft dat je vergeten bent te betalen dan hoeft die brief voor mij ook niet van de politie te komen en betaal je. Probleem is wel dat als je zoiets vergeet je je dat weken later waarschijnlijk ook niet herinnert precies omdat je dat niet bewust gedaan hebt.
Het zal ook wel vrij regelmatig gebeuren, in dit draadje al bij minstens 2 personen.

In de US kan je niet tanken zonder eerst te betalen, de pomp staat dan geblokkeerd.

lucgescheiden

#18 , 21 aug 2011 17:06

Bezit u ook een foto, Westhoek? :-)

Ik dacht dat eens u de winkeldeur gepasseerd bent na aankoop, b.v. in een supermarkt;, er verondersteld werd dat je betaald hebt, net gezien de miserie met kastickets... (?)
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

westhoek

#19 , 21 aug 2011 17:36

Ik dacht dat eens u de winkeldeur gepasseerd bent na aankoop, b.v. in een supermarkt;, er verondersteld werd dat je betaald hebt, net gezien de miserie met kastickets... (?)
Wat heb je tegen mij zeg ??
Nee, ik heb een tankkaartje bij Fortis, is meteen boekhoudkundig in orde. Mijn facturen worden eerst betaald alvorens ik mijn diensten lever.

lucgescheiden

#20 , 21 aug 2011 18:35

Ik heb helemaal niets tegen jou, maar
je vergelijkt het werk van de politie met het innen van een factuur van een zelfstandige.
Waar ik vermoed dat deze agenten voor de kleine zelfstandige het zelfde zullen doen, indien deze een foto voorlegt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 aug 2011 18:48

Flessentrekkerij:
Art. 508ter. <W 17-12-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tweehonderd [euro] tot vijftienhonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die, na een voertuig van brandstof of smeerolie te hebben laten voorzien, zich bedrieglijk aan de onmiddellijke betaling onttrekt.
Bij herhaling kunnen de straffen worden verdubbeld

Zoals reeds gezegd moet de firma bewijzen dat 'U' niet betaald hebt. Dus de bewijzen moeten door hen geleverd worden.
Wat de facturen betreft .... dat is een contractuele overeenkomst en dat zal eerst moeten voorgebracht worden via de burgerlijke rechtbank of handelsrechtbank.
Maar niet via de politie...de reden .... er is op het ogenblik van niet betaling geen vermoeden dat er iets strafbaars is gebeurd.

De vormen van flessentrekkerij zoals voorzien in de wet zijn net omdat het zo specifieke zaken zijn in het strafrecht beschreven.

lucgescheiden

#22 , 21 aug 2011 21:03

Waar het aldus niet uit zal maken of dit een multi-national of een kleine zelfstandig pomphouder betreft...

Oude Belg

#23 , 21 aug 2011 21:40

In ons geval kwam de politie er dus niet aan te pas. Total zal wel via de politie aan ons adres geraakt zijn maar de (gewone) brief kwam gewoon van hen.
Ergens klopt er iets niet. Hoe kwamen ze aan uw adres? Nummerplaatgegevens zijn voor hen niet beschikbaar.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantra

#24 , 21 aug 2011 22:10

Wat heb je tegen mij zeg ??
Nee, ik heb een tankkaartje bij Fortis, is meteen boekhoudkundig in orde. Mijn facturen worden eerst betaald alvorens ik mijn diensten lever.
Naast de kwestie maar toch. Mogen andere zelfstandigen/bedrijven die bij u diensten leveren dan dezelfde strategie volgen :mrgreen:
En anderzijds snap ik ook totaal de connectie niet. Brandstofdiefstal is een misdrijf, niet betalen van een factuur niet tenzij fraude er mee gepaard gaat.
Maar het idee om eens een combi te mogen langssturen bij diegenen die hun facturen niet betalen is geen slecht idee. Zo weet meteen ook de rest van
de straat wat er gaande is. Zeker als dat een paar keer gebeurd.
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 21 aug 2011 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

lucgescheiden

#25 , 21 aug 2011 22:13

Alleen met foto ;-)

ganapathi tantra

#26 , 21 aug 2011 22:21

Ik heb een klant gehad die het zelfde en ik denk zelfs aan het zelfde station mee gemaakt heeft.

Ik weet niet meer hoe dit afgelopen is, maar wel veel miserie !

als u daarmee het gekende door mij aangehaalde station bedoelt richting Hasselt te Wommelgem/Wijnegem dat denk ik idd ook
dat ik niet de enige ben. Het al meerdere keren signaal opgevangen dat daar echt iets niet pluis is. Maar om welke reden dan
want veel kunnen ze daar toch niet uithalen. Stel dat je gemiddeld in capaciteit per auto 80/90€ kan tanken hoewel ik denk dat
men gemiddelt minder tankt dus niet altijd vol. Als je dan bedenkt dat je voor ieder geval een aparte zaak moet starten en je
berekent je rechtbijstandkosten ........ + dat het altijd een dubbeltje op zijn kant is betreffende de uitkomst.

artemis

#27 , 22 aug 2011 12:38

Ergens klopt er iets niet. Hoe kwamen ze aan uw adres? Nummerplaatgegevens zijn voor hen niet beschikbaar.....
Wel zoals ik zei: Tankstation zal via de politie aan ons adres geraakt zijn maar verder heeft de politie ons niet benaderd, enkel het tankstation zelf.

Creatief

#28 , 22 aug 2011 15:26

Flessentrekkerij:
Art. 508ter. <W 17-12-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tweehonderd [euro] tot vijftienhonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die, na een voertuig van brandstof of smeerolie te hebben laten voorzien, zich bedrieglijk aan de onmiddellijke betaling onttrekt.
Bij herhaling kunnen de straffen worden verdubbeld

Zoals reeds gezegd moet de firma bewijzen dat 'U' niet betaald hebt. Dus de bewijzen moeten door hen geleverd worden.
Wat de facturen betreft .... dat is een contractuele overeenkomst en dat zal eerst moeten voorgebracht worden via de burgerlijke rechtbank of handelsrechtbank.
Maar niet via de politie...de reden .... er is op het ogenblik van niet betaling geen vermoeden dat er iets strafbaars is gebeurd.

De vormen van flessentrekkerij zoals voorzien in de wet zijn net omdat het zo specifieke zaken zijn in het strafrecht beschreven.
Dat het niet betalen van één tankbeurt tot een geldboete kan leiden, neem ik met een korreltje zout. Bij ons heeft het althans geen boete opgebracht ondanks de politie er tussen kwam.

Situatie:
Vorig jaar reden we gewoontegetrouw naar Luxemburg, een dagje uit shoppen.
In de omgeving van Luik hebben we getankt. Aangezien het tankstation vernieuwd werd en de grond volledig werd afgegraven, ging onze aandacht meer uit naar de graafwerken dan naar het betalen van de tankbeurt. Gevolg: we vergaten te betalen ondanks we over een tankkaart van het bedrijf beschikten.

Drie maanden later werden we telefonisch lastig gevallen op het werk door de Waalse politie. Het beste Frans werd nog eens opgehaald. De polititie verstond zo goed als geen Nederlands. Om de situatie niet mank te laten lopen hebben we de politie voorgesteld een mail met de klacht naar ons persoonlijk e-mailadres te versturen.

's Avond zat er inderdaad een mail in onze mailbox, opgesteld in het Frans met de klacht. De pollitie had de klacht en de foto ontvangen van het tankstation. We stonden ervan versteld dat ze zo lang hadden gewacht met een klacht neer te leggen.

Aangezien we steeds met de bedrijfstankkaart tanken, konden we de niet-betaling verifiëren via de bedrijfssoftware. We keken onze eigen bankrekeningen na. Hun conclusie was juist: we waren op die bepaalde dag naar Luxemburg geweest.

Het gemiste tankbedrag hebben we onmiddellijk overgeschreven op rekening van de Waalse politie, die nadien het bedrag zou overmaken aan het tankstation.

We hebben geen boete betaald. De niet-betaling van de tankbeurt hebben we wel voor eigen rekening genomen.

Uit deze situatie kan je afleiden dat niet altijd de "wet" geldt, maar dat er nog mogelijkheden bestaan om braafjes het bedrag te betalen om een boete te voorkomen. De polititie heeft toen een bemiddelende houding aangenomen.

ganapathi tantra

#29 , 22 aug 2011 21:51

ik heb eerder vermeld dat ik naar aanleidng van een vorig debacle met een bekend Koeiwiet station alleen nog vooraf betaalde.
Deze morgen 7U30 doe ik een voorafbetaling van 20 € aan een station op een snelle weg richting gent. Het merk staat synoniem voor
"kompleet".
Bleek dat de pomp waar ik stond niet meer functioneerde. Ik mocht gaan staan bij de naast liggende pomp. Ook daar kwam niks uit
Terug voor de vierde maal naar binnen met de vraag om hulp en ik begon het op mijn heupen te krijgen. Ondertussen was al 20 minuten
gepasseerd.
Maar blijkbaar heeft het personeel van dit bekende franse "kompleet" brandstofmerk weinig kaas gegeten van minste vorm van klant
vriendelijkheid en kreeg ik in ieder geval het idee dat men de 20 € diesel niet meer zou leveren. ik zat al gemiddeld een 20 minuten te
wachten in de wagen
Uiteindelijk heb ik mij verplicht gezien om de Federale Politie hulp in te roepen. Ze waren snel ter plaatse en de zaak was binnen de vijf
minuten geregeld. Het was ondertussen al kwart voor negen. Mijn dank aan de patrouille van de E17. Ook dat mag gezegd worden.
Maar wees dus verdomd goed op je hoede mbt de mentaliteit van een deel van het brandstofwereldje.

westhoek

#30 , 22 aug 2011 22:30

Vreemd dat zo'n gewoon verhaal kan leiden tot een heuse draad met eenieder zijn/haar verhaal. Blijkt dat de berichten ook kloppen dat de tankstations te maken hebben met 'wegrijders', al dan niet bewust, vergetelheid; doet er even niet toe.

Als ze dan toch zoveel ambras hebben met foto's klachten indienen, bij de polite gaan, enzovoorts enzoverder, waarom installeren ze dan geen ander systeem. Zo makkelijk op te lossen.

Een radioprogramma waard dacht ik zo, maar anderen waren eerst : http://www.radio1.be/programmas/pepi/1236980" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”