trouwen, samenwonen, belastingen, ten laste hebben

daens
Topic Starter

trouwen, samenwonen, belastingen, ten laste hebben

#1 , 16 jun 2010 15:29

Graag had ik meer informatie gehad over het volgende: Momenteel woon ik samen met mijn dochter. Ik heb zelf een uitkering omdat ik 66% op invaliditeit ben. Nu moet ik geen belastingen betalen. Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Wat gebeurt er dan met de belastingen? Komen mijn dochter en ik ten laste van mijn vriend? Tel ik zelf als 2 personen wegens die invaliditeit? Mijn vriend heeft zelf ook een zoon ten laste. Als we gaan samenwonen gaat mijn inkomen verminderen, maar wat gebeurt er met mijn vriend zijn inkomen? mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 jun 2010 15:40

Graag had ik meer informatie gehad over het volgende: Momenteel woon ik samen met mijn dochter. Ik heb zelf een uitkering omdat ik 66% op invaliditeit ben. Nu moet ik geen belastingen betalen. Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Wat gebeurt er dan met de belastingen? Komen mijn dochter en ik ten laste van mijn vriend? Tel ik zelf als 2 personen wegens die invaliditeit? Mijn vriend heeft zelf ook een zoon ten laste. Als we gaan samenwonen gaat mijn inkomen verminderen, maar wat gebeurt er met mijn vriend zijn inkomen? mvg
"gewoon" samenwonen (je domicilie bij elkaar zetten, maar dus zonder het wettelijk samenwonen waarvoor je beide samen een verklaring moet tekenen van wettelijk samenwonen) verandert niks aan de belastingen ivm jezelf. Ivm je dochter ben ik nu even aan het twijfelen of je vriend haar fiscaal ten laste kan nemen ipv jou (wat fiscaal wss voordeliger zou zijn).

Niemand telt als 2 personen voor de belastingen, er is wel een extra aftrek voorzien voor jou.

daens
Topic Starter

#3 , 16 jun 2010 16:13

we zouden wel in de toekomst gaan trouwen ivm het erven. Zodat mijn dochter ook evenveel van het huis kan krijgen als zijn zoon. Het huis zou in de gemeenschap komen dan.

Reclame

wanton

#4 , 17 jun 2010 17:07

Als jullie gaan samenwonen , verandert er niets aan het loon van uw vriend. Maar jij komt niet ten laste van uw vriend , zelfs niet na huwelijk , vermits u een eigen inkomen hebt. Dat inkomen uit invaliditeit kan wel aangepast worden na uw samenwonen. Fiscaal krijg jij een hogere belastingsvrijstelling wegens die invalididteit. Na uw trouwen , kan misschien een deel van het inkomen van uw vriend bij het uwe geteld worden door het huwelijksquotiënt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

daens
Topic Starter

#5 , 18 jun 2010 08:17

Ik weet dat die invaliditeitsvergoeding weg valt om mijn vriend zijn inkomen te hoog is. Maar mijn ziekenvergoeding blijf ik behouden. De voordelen van telefoon, electriciteit, gas, enz vallen ook weg. Ik vind dat je wel met veel rekening moet houden en alles zelf moet gaan onderzoeken wat de voor-en nadelen zijn. Er is nergens zo iets waar je terecht kan met al je vragen!

JPV

#6 , 18 jun 2010 08:31

Ik weet dat die invaliditeitsvergoeding weg valt om mijn vriend zijn inkomen te hoog is. Maar mijn ziekenvergoeding blijf ik behouden. De voordelen van telefoon, electriciteit, gas, enz vallen ook weg. Ik vind dat je wel met veel rekening moet houden en alles zelf moet gaan onderzoeken wat de voor-en nadelen zijn. Er is nergens zo iets waar je terecht kan met al je vragen!
toch wel: je vakbond én de sociale dienst van de mutualiteit.

daens
Topic Starter

#7 , 18 jun 2010 11:24

Ik ben niet bij de vakbond. Maar ik kon wel terecht op de sociale dienst van de CM. Ze hebben maar daar PRIMA uitgelegd wat er allemaal gebeurd met oa uw inkomen (verminderd), de invaliditeitsvergoeding (verdwijnt), de voordelen (telefoon, gas, electriciteit,...) Maar ivm de belastingen kon ze me niet juist helpen. We konden ook terecht bij de notaris voor inlichtingen ivm samenwonen, huwelijk, erven, enz. Ik denk dat het enige wat we nog moesten weten, de belastingen waren.

Terug naar “Archief”