Online boeking reisbureau

Mattis
Topic Starter

Online boeking reisbureau

#1 , 15 jun 2010 11:50

Dit probleem doet zich momenteel voor. Mijn vriendin en ik hadden reis geboekt (in maart!) via X en hadden mail gekregen dat wij dit per direct moesten betalen (om te bevestigen dacht ik). Nu hadden wij beslist die reis dan toch maar te boeken via Y . Nu kreeg ik weekje terug (juni!!) een telefoon van X op mijn voicemail dat ik dringend contact moest opnemen met hen. Ik heb dit dan ook gedaan. Ze vroegen mij de reissom vandaag nog te betalen. Voor ik het wist had deze persoon al ingehaakt. Ik heb dan mailtje verstuurd dat het helemaal niet de bedoeling was om deze reis te boeken en dat deze dus mocht geannuleerd worden. Heb ik antwoord terug gekregen dat zij dit niet kosteloos kunnen annuleren omdat de vertrekdatum binnen een termijn valt van 28 dagen. Daarom moeten wij zogezegd 25% van de reiskosten betalen wat ongeveer neerkomt op 500 euro. Ik heb hen duidelijk gemaakt dat ik dit niet pik en dat er geen enkele maal een verwittiging of aanmaling tot betaling is geweest. Ze blijven voet bij stuk houden. Nooit heb ik iets getekend en heb ik maar één mailtje gekregen. (nooit geen brieven of dergelijke). Mijn vraag is nu hoe zit het eigenlijk met een online verbintenisrecht? Ik heb het reisbureau hier ook al schriftelijk van op de hoogte gebracht.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groeten,

MP

[Namen bedrijven verwijdert om klachten wegens laster en eerroof naar forum toe tegen te gaan, Jullie bezorgen me werk vandaag, meer correcties op één dag dan de laatste drie maand...: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2010 18:24

U hebt een reis geboekt en deze electronisch besteld - daar bent u zeker een pagina met voorwaarden gepasseerd.
U dient zich te houden aan deze regels en electronische bevestiging of een mail is ook rechtsgeldig.
De bedenktijd is duidelijk al voorbij.
Het reisbureau kan u nu bij nieyt betalen voor de rechtsbank dagen en buiten deze schadevergoeding nog bijkomende kosten in rekening brengen.

roharro

#3 , 15 jun 2010 18:29

Dit probleem doet zich momenteel voor. Mijn vriendin en ik hadden reis geboekt (in maart!) via corendon en hadden mail gekregen dat wij dit per direct moesten betalen (om te bevestigen dacht ik). Nu hadden wij beslist die reis dan toch maar te boeken via neckermann. Nu kreeg ik weekje terug (juni!!) een telefoon van corendon op mijn voicemail dat ik dringend contact moest opnemen met hen. Ik heb dit dan ook gedaan. Ze vroegen mij de reissom vandaag nog te betalen. Voor ik het wist had deze persoon al ingehaakt. Ik heb dan mailtje verstuurd dat het helemaal niet de bedoeling was om deze reis te boeken en dat deze dus mocht geannuleerd worden. Heb ik antwoord terug gekregen dat zij dit niet kosteloos kunnen annuleren omdat de vertrekdatum binnen een termijn valt van 28 dagen. Daarom moeten wij zogezegd 25% van de reiskosten betalen wat ongeveer neerkomt op 500 euro. Ik heb hen duidelijk gemaakt dat ik dit niet pik en dat er geen enkele maal een verwittiging of aanmaling tot betaling is geweest. Ze blijven voet bij stuk houden. Nooit heb ik iets getekend en heb ik maar één mailtje gekregen. (nooit geen brieven of dergelijke). Mijn vraag is nu hoe zit het eigenlijk met een online verbintenisrecht? Ik heb het reisbureau hier ookal schriftelijk van op de hoogte gebracht.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groeten,

MP
Indien u van een bestelling wil afzien moet u dat wel melden aan de firma waar de bestelling werd geplaatst. Het is niet de taak van de firma om u er herhaaldelijk aan te herinneren dat u bij hen hebt besteld. Een online bestelling is even geldig als eender welke andere bestelling. Het is bijgevolg uiterst onwaarschijnlijk dat u aan de toepasbare annulatiekosten zult kunnen ontsnappen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 15 jun 2010 18:48

U hebt een reis geboekt en deze electronisch besteld - daar bent u zeker een pagina met voorwaarden gepasseerd.
U dient zich te houden aan deze regels en electronische bevestiging of een mail is ook rechtsgeldig.
Het reisbureau kan u nu bij nieyt betalen voor de rechtsbank dagen en buiten deze schadevergoeding nog bijkomende kosten in rekening brengen.
In hun voorwaarden staat ondermeer te lezen over het totstandkomen van het contract:
1. Bij het boeken van de reis zijn de reisbemiddelaar of -organisator ertoe gehouden een bestelbon aan de reiziger te overhandigen conform de wet.
2. Het contract tot reisorganisatie ontstaat op het ogenblik dat de reiziger, al dan niet via de namens de reisorganisator optredende reisbemiddelaar, van de reisorganisator de schriftelijke bevestiging van de geboekte reis ontvangt.
Wijkt de inhoud van de bestelbon af van die van de reisbevestiging of gebeurt de bevestiging niet binnen uiterlijk 21 dagen na de ondertekening van de bestelbon, dan mag de reiziger ervan uitgaan dat de reis niet werd geboekt en heeft de reiziger recht op de onmiddellijke terugbetaling van alle reeds betaalde bedragen.

Als de reiziger geen bestelbon heeft ondertekend, is er ook geen contract. Bijgevolg kan de organistatie ook geen schadevergoeding vragen.

roharro

#5 , 15 jun 2010 19:48

In hun voorwaarden staat ondermeer te lezen over het totstandkomen van het contract:
1. Bij het boeken van de reis zijn de reisbemiddelaar of -organisator ertoe gehouden een bestelbon aan de reiziger te overhandigen conform de wet.
2. Het contract tot reisorganisatie ontstaat op het ogenblik dat de reiziger, al dan niet via de namens de reisorganisator optredende reisbemiddelaar, van de reisorganisator de schriftelijke bevestiging van de geboekte reis ontvangt.
Wijkt de inhoud van de bestelbon af van die van de reisbevestiging of gebeurt de bevestiging niet binnen uiterlijk 21 dagen na de ondertekening van de bestelbon, dan mag de reiziger ervan uitgaan dat de reis niet werd geboekt en heeft de reiziger recht op de onmiddellijke terugbetaling van alle reeds betaalde bedragen.

Als de reiziger geen bestelbon heeft ondertekend, is er ook geen contract. Bijgevolg kan de organistatie ook geen schadevergoeding vragen.
Mijn vriendin en ik hadden reis geboekt (in maart!) via corendon en hadden mail gekregen

Vermoedelijk was dat de electronische bestelbon......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mattis
Topic Starter

#6 , 16 jun 2010 11:04

Is zo'n email wel een schriftelijke bevestiging?

JPV

#7 , 16 jun 2010 13:41

Is zo'n email wel een schriftelijke bevestiging?
het lijkt me alvast niet mondeling en het staat geschreven. Dat het een bevestiging is lijkt me ook duidelijk.

Het is niet omdat jij niet bevestigd hebt, dat het geen bevestiging van hun kant kan zijn ;).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jun 2010 18:43

En mails worden door de rechtbank aanvaard als bevestiging.
Je kan niet en electronisch bestellen en daarna zeggen dat die regels niet tellen.
Daarbij mogelijk nog op een buitenlandse site dan zijn ook die regels van toepassing

Terug naar “Archief”