Loslopende honden

kl123
Topic Starter
Berichten: 1

Loslopende honden

#1 , 27 sep 2009 16:52

Geachte

Onlangs zijn er twee loslopende honden op mijn terrein gekomen (niet juist, maar een behoorlijk stuk). Doordat deze tegen mijn vader stonden te blaffen is mijn eigen hond losgebroken en deze honden achterna gegaan.
Op straat is het tot een gevecht gekomen. Doordat het gevecht op straat plaatsvond heeft de eigenaar dit opgemerkt.

De eigenaar stelt dat wij de kosten dienen te betalen omdat onze hond de zijne heeft aangevallen, ons idee is dat ieder zijn eigen deel dient te betalen.
Oké mijn hond is ontsnapt nadat zijn honden buiten zijn weten om ruim op ons domein mijn vader stonden aan te blaffen.

De eigenaar heeft gedreigd met het bellen van de politie waarop we geantwoord hebben met graag.

Kan u me hieromtrent advies geven.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 28 sep 2009 07:21

Geachte

Onlangs zijn er twee loslopende honden op mijn terrein gekomen (niet juist, maar een behoorlijk stuk). Doordat deze tegen mijn vader stonden te blaffen is mijn eigen hond losgebroken en deze honden achterna gegaan.
Op straat is het tot een gevecht gekomen. Doordat het gevecht op straat plaatsvond heeft de eigenaar dit opgemerkt.

De eigenaar stelt dat wij de kosten dienen te betalen omdat onze hond de zijne heeft aangevallen, ons idee is dat ieder zijn eigen deel dient te betalen.
Oké mijn hond is ontsnapt nadat zijn honden buiten zijn weten om ruim op ons domein mijn vader stonden aan te blaffen.

De eigenaar heeft gedreigd met het bellen van de politie waarop we geantwoord hebben met graag.

Kan u me hieromtrent advies geven.

Alvast bedankt

Laat die eigenaar maar bellen naar de politie.

Hij is verantwoordelijk voor zijn honden en moet zorgen dat deze binnen zijn terrein blijven.
Jou hond is losgebroken uit zijn hok, doch zonder zijn terrein te verlaten voor hij zijn taak begon uit te voeren, namelijk het verdedigen van familieleden tegen aanvallen van derde.
Niet jij, maar hij is verantwoordelijk voor alle schade, zelfs voor het uitbreken van jou hond. Die slechts is uitgebroken om zijn baasje te verdedigen tegen een aanval van een honden.
De politie zal wel voorstellen om elk zijn eigen kosten de betalen, doch gerechtelijk heb jij zelfs het recht om schadevergoeding te eisen voor het uitlokken van een uitbraak van jou hond door derde.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 28 sep 2009 10:29

Hodnen mogen zelfs helemaal niet loslopen. Dit is alleen toegelaten op een hondenweide en nergens anders.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 28 sep 2009 16:38

Hodnen mogen zelfs helemaal niet loslopen. Dit is alleen toegelaten op een hondenweide en nergens anders.
Toch even deze nuance: dat geldt ook voor honden die zijn losgebroken, al dan niet door uitlokking. Ik zou dan ook niet zo ver durven gaan als sperwer aangezien iedere hondeneigenaar verplicht is zijn dier op zijn terrein te houden (en dus maar een stevigere omheining had moeten voorzien). Fifty fifty lijkt mij hier dus inderdaad de te bewandelen weg.

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 28 sep 2009 17:53

Wat is strafbaar : het laten loslopen van uw hond op de openbare weg.
Niet strafbaar het laten loslopen van uw hond op uw terrein - afgesloten of niet

Wat is niet strafbaar: het vechten tss 2 honden dat is wel schade en schadevergoeding.

Zolang er geen ophitsing was dus geen zaak voor de politie
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 apr 2011 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 29 sep 2009 09:44

“Art.1385.De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetbboek).

‘Hoewel art.1385 B.W. een wettelijk en niet weerlegbaar vermoeden van schuld aan de door het dier veroorzaakte schade instelt ten laste van de eigenaar of ten laste van degene die zich van het dier bedient terwijl hij het in gebruik heeft, sluit dat artikel niet uit dat de eigenaar of bewaarder niet aansprakelijk is bij gebrek aan oorzakelijk verband, onder meer wanneer de schadelijder zelf een fout heeft begaan die de daad van het dier heeft veroorzaakt en waardoor niet de daad van het dier maar elke mogelijke fout van de eigenaar of bewaarder als oorzaak van de schade wordt uitgeschakeld‘[Cass. 20 mei 1983,Pas. 1983,I,1061-1063,Arr.Cass. 1982-83,1165-1167,Noot Cass., 16 okt. 1902 ( Bull. en Pas., 1902, I, 350 ); 23 juni 1932 ( ibid., 1932, I, 200 ); 26 jan. 1968 ( A.C., 1968, 710 )].

Onderzoek of in uw gemeente een politiereglement bestaat inzake honden en zo ja wat het bepaalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 29 sep 2009 12:08

Wat is strafbaar : het laten loskopen van uw hond op de openare weg.
Niet strafbaar het laten loslopen van wu hond op uw terrein - afgesloten of niet

Wat is niet strafbaar: het vechten tss 2 honden dat is wel schade en schadevergoeding.

Zolang er geen ophitsing was dus geen zaak voor de politie
In dit geval is er dus spraken van uitlokking en ophitsing door nalatigheid van de eigenaar van de twee ontsnapte honden.

De schadevergoedingseiser is hier verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade door nalatigheid. art.1385 B.W. is hier dus van toepassing.
De schadelijder is hier in de fout, door zijn honden niet van het terrein van derde te houden en zo de hond van beklaagde uit te lokken tot uitbraak en aanval ter verdediging van derde tegen de vreemde, agressief blaffende honden van schadevergoedingeiser op terrein van de aangevallen derde.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 29 sep 2009 16:55

ik lees nergens dat de tegenpartij zijn honden heeft opgehitst.

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 29 sep 2009 17:17

ik lees nergens dat de tegenpartij zijn honden heeft opgehitst.
Honden van de tegenpartij stonden op het terrein van de andere hond tegen deze zijn baasjes vader te blaffen.
Dit is ophitsing van de wakende hond door nalatigheid van de eigenaar van de eerste 2 losgebroken honden.

Franciscus
Berichten: 38739

#10 , 01 okt 2009 16:52

Bij mijn weten is ophitsing een actieve daad ... de tegenpartij moet zijn hond als WAPEN gebruiken.

Want dat zou willen zeggen dat elke losgrboken hond die ergens staat te blaffen een strafbaar feit zou zijn en dat is het bij mijn weten toch niet.
Mijn ervaring is dat parket niet zal vervolgen voor die feiten

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 01 okt 2009 17:16

Bij mijn weten is ophitsing een actieve daad ... de tegenpartij moet zijn hond als WAPEN gebruiken.

Want dat zou willen zeggen dat elke losgrboken hond die ergens staat te blaffen een strafbaar feit zou zijn en dat is het bij mijn weten toch niet.
Mijn ervaring is dat parket niet zal vervolgen voor die feiten
het parket zal er zelfs geen aandacht aan besteden.
Er zijn namelijk geen gewonden.

Dara
Berichten: 26

#12 , 02 okt 2009 10:46

maar blijkbaar kan een PV dat achteraf opgemaak tis voor loslopende honden wel ,....

Franciscus
Berichten: 38739

#13 , 02 okt 2009 17:39

Het parket had het PV nooit mogen krijgen gezien er geen strafbaar feit was het het intern bij de politie al tegenhouden moeten zijn.
Als het bij het parket was toegekomen retour wegens niet strafbaar.

Dus zal men bij de politie dan maar loslopende hond hebben genomen.
Gezien geen vaststelling van de politie -- vervolging??? op grond van wat.
had er een sepo van moeten komen - standaard
Nu zadelt men er een rechter mee op ...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 apr 2011 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Dogsfriendly
Berichten: 3
Locatie: Zandvoorde 8400
Contacteer: Website

#14 , 02 apr 2011 00:08

sorry voor de late reactie, maar ik zie hier een ferme fout staan

oude belg schrijft:
Hodnen mogen zelfs helemaal niet loslopen. Dit is alleen toegelaten op een hondenweide en nergens anders.
Al eens de wet uitgepluisd over honden los?

Ik wel

Er staat nergens, maar dan ook nergens enige vermelding dat honden niet los mogen in België

Wat wel is: gemeentelijk bepaald.

Er zijn - die ik heb gevonden tot nu toe - bijv 4 gemeentes die wél toelaten dat honden los mogen (buiten de bebouwde kom)

en er zijn gemeentes die helemaal geen reglement hebben op dat vlak...

Wat je misschien wel zal vinden is dat honden niet los mogen in jachtgebied, tijdens de jacht... wat me ook logisch lijkt

daarnaast moeten hondeneigenaren ten allen tijde hun honden in de hand hebben, ze mogen niet zwerven over velden en weides... en in bosgebied mogen ze ook niet los.
Daarnaast mogen ze ook geen andere gebruikers van het wegennet hinderen.

Terug naar “Archief”