onterven

croos
Topic Starter
Berichten: 231

onterven

#1 , 12 mar 2009 11:46

kan een ouder één van de kinderen onterven?
op welek manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 mar 2009 15:16

Wat u ook doet uw kinderen hebben altijd recht op hun kindsdeel.

1 kind = 50%
2 kinderen= elk 30%
3 kinderen= elk 25%
...

Met het vrije gedeelte doet U wat u wilt.

jokeenfamilie
Berichten: 36

#3 , 12 mar 2009 16:09

Ouders doen toch met HUN geld wat ze willen !! Er zijn wel manieren om het te doen , laat je goed informeren....

Reclame

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 mar 2009 17:24

Ouders doen toch met HUN geld wat ze willen !!
Beste ,

ouders doen idd. met hun geld wat ze willen, zolang ze de regels volgen dat ieder kind recht heeft op zijn minimum deel.
Zij kunnen een deel vrij laten vererven :
1/2 indien er één kind is; 1/3 bij 2 kinderen ; 1/4 bij 3 of meer kinderen.
Zij kunnen dat resterend deel geven aan één bepaald kind of aan totaal iemand anders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 12 mar 2009 18:41

Belangrijke vraag: leven beide ouders nog? Zo ja, hebben ze een huwelijkscontract? Zo ja, hetwelke?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 12 mar 2009 19:00

Ouders doen toch met HUN geld wat ze willen !! Er zijn wel manieren om het te doen , laat je goed informeren....

Er bestaan inderdaad een aantal methodes maar elk bevind zich op het randje van het legale (of erover) en levert je met een semi-intelligente onterfde gegarandeert jarenlange strijd voor rechtbanken op waarbij je in het geheel niet zeker bent dat je wint.

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 12 mar 2009 21:42

Er bestaan inderdaad een aantal methodes maar elk bevindT zich op het randje van het legale (of erover) en levert je met een semi-intelligente onterfde gegarandeerD jarenlange strijd voor rechtbanken op waarbij je in het geheel niet zeker bent dat je wint.
Er wordt hier in twee tussenkomsten gesuggereerd dat het kan om je kinderen volledig te onterven :
er zijn wel manieren of inderdaad een aantal methodes

Mag ik vragen die methodes eens uit te leggen : het is altijd goed die te kennen. Eén voorwaarde : ze moeten legaal zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#8 , 12 mar 2009 21:53

tuurlijk mag je de methodes uitleggen

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 12 mar 2009 22:24

Ouders doen toch met HUN geld wat ze willen !! Er zijn wel manieren om het te doen , laat je goed informeren....

Er bestaan inderdaad een aantal methodes maar elk bevind zich op het randje van het legale (of erover) en levert je met een semi-intelligente onterfde gegarandeert jarenlange strijd voor rechtbanken op waarbij je in het geheel niet zeker bent dat je wint.
Je ontneemt de onterfden de moed om ten strijde te gaan via de Rechtbank van Eerste Aanleg. Spreek je hier uit ervaring?

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 13 mar 2009 08:42

Ouders doen toch met HUN geld wat ze willen !! Er zijn wel manieren om het te doen , laat je goed informeren....

Er bestaan inderdaad een aantal methodes maar elk bevind zich op het randje van het legale (of erover) en levert je met een semi-intelligente onterfde gegarandeert jarenlange strijd voor rechtbanken op waarbij je in het geheel niet zeker bent dat je wint.
Je ontneemt de onterfden de moed om ten strijde te gaan via de Rechtbank van Eerste Aanleg. Spreek je hier uit ervaring?
Ik had het hier over diegenen die willen onterven... zeer vaak wordt er na jarenlange strijd toch overgegaan tot een correcte verdeling. Tegen dan hebben diegenen die wel geërfd hebben er dikwijls:

- jarenlange advokatenkosten opzitten die makkelijk uw erfenis kunnen opsoeperen.

- Een of meerdere keren hun rekeningen en die van de rest van hun familie geblokkeerd gehad om een volledig onderzoek toe te laten.

- Bij vermoeden van ontbrekende waardepapieren en/of vermogen naar het buitenland gesluisd een aantal huiszoekingen.

- bij vaststellen van inbreuken op het erfrecht een vonnis gekregen waarin ze ook nog eens beboet kunnen worden als de tegenpartij kan bewijzen dat de erfgenamen bewust getracht de onterfde te benadelen.


Ik spreek voor een deel uit eigen ervaring in die zin dat ik gezocht heb naar een wijze om te verhinderen dat bij vroegtijdig overlijden van mezelf of mijn zus een gedeelte van mijn vermogen in handen zou komen van mijn vader. Dat is dus blijkbaar niet mogelijk, doch er bestaan legale middelen om die erfenis dermate te bezwaren dat hij niet anders kan dan ze weigeren. (als hij zijn verstand gebruikt)

En neen, ik ga hier niemand helpen om de rand van legaal handelen op te zoeken. Een goede advokaat en notaris kunnen u deze informatie verschaffen.
Ik vind het al erg genoeg dat ikzelf dergelijke methodes moet gaan hanteren om iemand die nooit iets anders heeft gedaan dan geheel mijn familie in het ongeluk te storten, te verhinderen mijn eigen levenslange werk, dat van mijn moeder, grootmoeder en overgrootvader nog eens te kunnen verkwanselen aan alcohol en andere zaken door een erfenis waar hij etisch gezien geen recht op heeft.

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 13 mar 2009 13:34

@ Vandenbos
Ik begrijp je dat je om die reden je vader wil onterven.
Bij ons is wel het wel een ander verhaal: broer kreeg volmacht over moeders rekening en deed daar mee wat hij wou -> rekeningen plunderen, zichzelf verrijken, levensverzekeringen afsluiten, waarvan hij begunstigde was beginnende met een klein bedrag, dat hij nadien aanvulde tot een slordige 280 000 €. Hetgeen er overschoot was 18 000 € voor mij en mijn zus.
Ik hoop alleszins dat dit geen jaren zal aanslepen.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 13 mar 2009 14:16

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Binnen deze grenzen kan u uw kinderen,behalve één ervan,begiftigen,zonder risico op inkorting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jokeenfamilie
Berichten: 36

#13 , 13 mar 2009 19:54

IK ken mensen die hun eigendom verkochten , . Ze huurden een appartementje en leefden als God in Frankrijk....
Het geld dat ze hadden van de verkoop vh huis gebruikten ze goed en gaven iets aan een van hun twee kinderen. Ze deden het op een manier die niemand kan achterhalen .
Met het overige leven ze goed en geven aan diegene die hen 'goed-doet'
Moest ik in hun plaats zijn , zou ik precies hetzelfde doen !
Je moet kinderen toch niet belonen als ze niet naar je omzien en je pijn doen!? Groet jo

Terug naar “Archief”