wanneer is het ontvoering?

bxlshrek
Topic Starter

wanneer is het ontvoering?

#1 , 29 aug 2008 23:25

De laatste tijd gaat het niet goed mij en mijn vriendin.Samen hebben we een zoon van 8 maand.Reeds meerder malen verlaat zij onze woning voor meerdere dagen samen met ons kind.Wanneer wordt er in de wet gesproken van ontvoering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 30 aug 2008 13:54

De ene ouder wordt geacht te handelen met toestemming van de andere ouder...indien u niet akkoord gaat met de gang van zaken dan kan u de zaak voor de jeugdrechtbank brengen.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 01 sep 2008 02:17

Wanneer wordt er in de wet gesproken van ontvoering?
dit is dubieus en de toepassing ervan is dubieus² x 4

men kan een derde kan een minderjarige "ontvoeren"

de moeder of de vader kan een minderjarige "ontvoeren"

een derde (vb. de grootvader) kan een minderjarige "ontvoeren"

Dat zijn dus 3 verschillende wetsartikels

bovendien spreekt men van de 2 laatste over

a) achterhouden
b) verborgen houden
c) vasthouden
d) ontvoeren

Als men veroordeeld wordt voor (a & d) > van 8 dagen tot 1 jaar cel

Als men veroordeeld wordt voor (b & d) Meer dan 5 dagen verborgen houden zal dit normaliter b&d zijn (vb. herft- paas- kerstvakantie >> deze vakantie duren 14 dagen de helft zijn zeven dagen, dan wordt de minimum gevangenisstraf 1 jaar en maximum 5 jaar * uiteraard ook zo voor de grote vakantie

c) Bijzonder zwaarwichtig is vasthouden buiten het Rijk (c+d) In principe als je met je zoontje/dochtertje van 3 maand oud de grens overgaat (vb. om te gaan winkelen) terwijl de andere ouder het recht (op familieleven) heeft om het minderjarig kind op te eisen is de minimum straf 1 jaar cel met een maximum van 5 jaar cel

Als je wil zal ik eens nakijken hoe dit geformuleerd staat in vonnissen of de wet

Wel is het zo, en dat gaf LEX al aan dat je pas een inbreuk kan begaan als je willens en wetens de verblijfsregeling overtreed die de rechter heeft uitgesproken

Heel weinig magistraten passen, ik ken er geen enkele, passen de wet toe, nl. iedere Belg gelijk voor de wet

Indien de zaak belangrijk genoeg is (Bij kinderen dus altijd ALS er nog geen uitspraak is) kan men ook naar kortgeding gaan als het dringend is (lees de ouders komen niet overeen > inderdaad ouders die overeenkomen vatten geen kortgeding procedure aan tenzij het dringend is

De meest belangrijkste vergeet men meestal, en dat is dat men SAMEN naar iemand gaat die er wat van kent en de ouders op spoor houd om tot een juridische sluitende akkoord te komen. Als er dat is, moet de Jeugdrechter dit bekrachtigen

RR

Reclame

Terug naar “Archief”