Mijn broer, 40 jaar oud, is van geboorte af aan licht verstandelijk en motorisch gehandicapt. Hij is daarnaast ook erg naief. Hij is al verschillende malen bestolen, mensen lenen dingen of geld bij hem en retourneren dat dan nooit etc. Hij woont nu op zijn eigen en heeft een huurwoning, en werkt bij een beschermde werkplaats.
Enige tijd geleden kwamen wij (de familie) erachter dat een kennis van mijn broer hem zo zot heeft gekregen om zijn handtekening te zetten onder een leasecontract voor een auto ter waarde van 14.000 euro. Dit terwijl mijn broer niet eens kan fietsen door zijn handicap. Die persoon heeft de auto en de verzekering op zijn eigen naam gezet, en gebruikt de auto uiteraard. Er wordt niet betaald, waardoor nu bij mijn broer loonbeslag wordt gelegd. De rekeningen gaan vreemd genoeg wel naar die persoon. Mijn broer krijgt alleen brieven over het loonbeslag en de betalingsachterstand. Ik heb het leasingcontract gezien, en het is echt zijn handtekening. Wel kloppen de inkomensgegevens niet. Mijn broer krijgt veel minder dan opgegeven. En alleen de handtekening is van hem. De datum is in een ander handschrift, en ook het bedrag heeft hij niet geschreven.
Wij hebben namens de familie al enkele -aangetekende- boze brieven gestuurd aan de leasingmaatschappij, de garage en die persoon. De maatschappij reageert botweg niet. De garage heeft via haar advocaat laten weten dat het contract wat hun betreft geldig is (en wij verder de boom in kunnen). Die persoon heeft ons een -waardeloze- brief gestuurd waarin staat dat hij iemand zoekt die het contract van mijn broer kan overnemen.
De garage moet hebben geweten dat er iets met mijn broer is. Hij kan geen autorijden en heeft dus ook geen proefrit kunnen maken. Hij loopt ook moeilijk en bij een kort gesprekje moet toch bij iedereen opvallen dat het een "specialleke" is. Waarschijnlijk zal die andere alles geregeld hebben en mijn broer heeft alleen getekend.
Iemand anders heeft mijn broer vorig jaar zijn spaargeld afhandig gemaakt waardoor er nu geen geld is om een (goeie) advocaat te betalen. Wij weten zelf maar weinig van rechten. Wij zijn bang dat we met een slechte advocaat de zaken nog erger maken. Aan de beschermde werkplaats is een advocaat verbonden waar wij absoluut niet van onder de indruk zijn.
Op korte termijn gaan we een bewindvoering regelen om soortgelijke situaties te vermijden, maar het kwaad met het leasecontract is al geschied.
Kan men trouwens beslag leggen op mijn broers hele inkomen of alleen maar een deel boven een bepaald minimum?
Wat nu gedaan? Wij hadden de volgende ideeen:
-Klacht indienen tegen die persoon, maar van welk feit?
-Hoe kunnen wij het leasecontract opzeggen? Wij zijn ook bang dat men dan de auto opeist, en die hebben wij niet in bezit. Uiteraard kan die persoon de auto alsnog verkopen als hij onraad ruikt.
-Klacht indienen bij de inspectie voor economische zaken vanwege de bedenkelijke handelspraktijken?
-De auto opeisen van die persoon, met een deurwaarder misschien? (ook dit zou geld kosten, maar hoeveel?)
-Een rechtszaak beginnen om het contract te laten annuleren of iets dergelijks? (wat kost dat zoal?)
-...
Dank voor eventuele suggesties. Wij zitten echt met de handen in het haar. Ik kan er moeilijk van slapen.
Filip.