kosten bij te laat betalen

Nounou06
Topic Starter

kosten bij te laat betalen

#1 , 12 jun 2008 09:55

Ik heb een maand ofzo geleden iets gekocht via internet, daarvoor bij levering de factuur ontvangen. Ik ben deze vergeten te betalen.
Nu krijg ik een mail van een incasso bureau waarin men mij aanmaant het bedrag+ kosten (evenveel als bedrag!) onmiddellijk te betalen.
Akkoord, ik ben in fout gegaan en heb dan ook het te betalen bedrag reeds overgemaakt aan de betreffende frma. Maar nu blijft dat incasso bureau dreigen dat ik die kosten nog moet betalen.
Ben ik verplicht die kosten te betalen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2008 10:17

Voor een handelaar geldt: als de factuur aanvaard werd, werden ook de verkoopsvoorwaarden aanvaard die er op vermeld staan.

Dit geldt, volgens de meeste rechters, niet voor een particulier. De handelaar dient te bewijzen dat de particulier de verkoopsvoorwaarden aanvaard heeft, bijvoorbeeld omdat deze op een door de particulier ondertekende bestelbon staan.

De rechter kan een schadebeding matigen. Hij kan de voorzien schadevergoeding verminderen.

scorpioen

Beachcomber

#3 , 12 jun 2008 11:36

Nooit betalen aan incassokantoren. Enkel aan deurwaarders.

Reclame

Nounou06
Topic Starter

#4 , 12 jun 2008 11:51

Even een ander vraagje,
Het incasso bureau waarover ik het heb, heet TCM...
Is dit wel een incassobureau??
Je vindt hun website terug hier www.tcm.be

dank je!

Nounou06
Topic Starter

#5 , 12 jun 2008 12:26

Net email terug gekregen van tcm..

Blijkbaar zijn de kosten afkomstig van de firma zelf, staat in hun algemene voorwaarden.

Als een overschrijving niet tijdig werd voldaan, zelfs ten dele, dan is een interest van 12 % (twaalf) per jaar verschuldigd, te rekenen vanaf de dag waarop de betaling had moeten worden voldaan.

Bijkomend zal in geval van een zelfs ten dele onvoldane overschrijving het onbetaalde saldo van elke overschrijving worden verhoogd met een vaste administratieve onkostenvergoeding ten belope van 10 % (tien) van het saldo, met een minimale omvang van EUR 60,00 (zestig Euro), automatisch en zelfs zonder voorafgaande ingebrekestelling

Dus blijkbaar daarom zo'n hoge kosten, die minimum 60euro.
Ikheb gevraagd om mij de juiste referte voor de betreffende firma zelf te verkrijgen, omdat ik ook niet zo gek ben van incasso bedrijven, maar die vent doet moeilijk.

Gewoon betalen dan maar zeker?!

JohnD

#6 , 12 jun 2008 16:35

Gewoon betalen dan maar zeker?!
Ja, wat nog ? Die zijn gek volgens mij... 60 euro en ze zijn volgens hun eigen voorwaarden nog niet eens verplicht een aanmaning te versturen ? Dat zijn volgens mij onredelijke voorwaarden. Dus gewoon even vergeten op tijd te betalen en verplicht worden 60 euro neer te tellen ? Winstgevend zaakje als je't mij vraagt. Die wachten gewoon tot iemand vergeet op tijd te betalen om te inkasseren. Ik weet nog niet zo of elke rechtbank dit zomaar zou aanvaarden. Ik zou in elk geval nooit betalen.

Eddy009

#7 , 12 jun 2008 20:37

Beste,

Het enige wat incassokantoren doen, is de mensen overspoelen met aanmaningen. Daarin zijn ze wel creatief (voor alle duidelijkheid ik spreek uit beroepservaring) : zo versturen ze in december aanmaningen met de tekst 'de eindejaarspremie is in zicht. U beschikt dus over een centje extra om volgende facturen te voldoen ..'.

Gerechtelijke stappen kunnen zij zelf niet ondernemen.

Zelf moest die firma beslissen om een advocaat in te schakelen (die dus wel gerechtelijke stappen kan ondernemen) dan acht ik de kans nihil dat er ooit tot dagvaarding wordt overgegaan, daar u de hoofdsom hebt voldaan.

Immers, de gevraagde schadebedingen voldoen meestal niet aan art. 32.15 van de wet handelspraktijken (gelijkwaardige schadevergoeding ten voordele van de consument) en vaak is het voor de eisende partij t.o.v. een particulier heel moeilijk om de aanvaarding van verkoopsvoorwaarden te bewijzen en zeker als één en ander aankopen betreft via internet.

Daarenboven gaat die firma meer betalen aan advocaatskosten dan het ze ooit kan opbrengen.

Enkel voor de volledigheid merk ik op dat de rechter het schadebeding kan matigen, doch is het evenwel niet abusief om een (aanvaardbaar) minimum voorop te stellen als schadevergoeding, daar bepaalde rechtsspraak stelt dat een x aantal% op de hoofdsom de schade niet dekt (als de hoofdsom 100.00 EUR is zulen de meeste rechtbanken aanvaarden dat er 10 % schadevergoeding met een minimum van 25.00 EUR wordt gevraagd).

Terug naar “Archief”