opzeggen huurcontract

FIann
Topic Starter

opzeggen huurcontract

#1 , 28 apr 2008 23:28

Graag had ik wat advies ivm het opzeggen van mijn huurcontract.
In november 2006 ben ik ingetrokken in een appartement met huurcontract van 1 jaar. Ondertussen woon ik er 1;5jaar. In het contract staat dat er een opzegtermijn is van 3 maanden.Graag zou ik verhuizen maar ik weet niet of dit mogelijk is. Als ik het contract nu via aangetekend schrijven opzeg mag ik dan vertrekken in juli/augustus?
Ik ben bang dat ik mijn huurwaarborg niet terug zal krijgen.
Alvast bedakt FIann

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nounou06

#2 , 29 apr 2008 16:24

Normaal gezien (hiervoor toch uw huurcontract raadplegen) mag u altijd uw opzeg geven (aangetekend - 3maanden). Wat de huurwaarborg betreft, toch even contract bekijken.

francois12

#3 , 30 apr 2008 13:29

Een klein vraagje?

Werd je huurcontract drie maand voor het eerste jaar schriftelijk verlengd. Is dit niet gebeurd dan heb je nu eigenlijk een huurcontract voor 9 jaar, maar nu een zeer belangrijke vraag?
Werd je huurcontract door de verhuurder geregistreerd bij een registratiekantoor?
Indien dit niet gebeurd is is een aangetekend schrijven aan de verhuurder voldoende en kan je onmiddelijk vertrekken.
Nieuwe huurwet 01/01/2007

Even naar een zoekmachine gaan surfen en trefwoorden nieuwe huurwet intypen

http://fiscus.fgov.be/Interfakrednl/Vra ... en0801.doc

Lees punt 8

Reclame

FIann
Topic Starter

#4 , 13 mei 2008 23:34

Bedankt alvast voor de reacties.

Het contract werd niet schriftelijk of mondeling verlengd. De huisbaas zegt nu dat ik in een contract zit van 3 jaar en dat ik 3 maanden dien te betalen.
Het contract werd inderdaad geregistreerd.
In het contract staat nergens vermeld (ook niet in kleine letters) dat ik,indien het contract niet opzeg,in een contractverlenging kom van 3 jaar....
[/b]

francois12

#5 , 14 mei 2008 00:22

Moeilijke situatie hé, want eigenlijk heeft je huisbaas gelijk, maar tegelijkertijd heeft hij ook ongelijk.
Toch nog een kleine vraag? Ben je heel zeker dat het contract gereistreerd werd? Zijn er hiervan wettelijke bewijzen? Als dat zo is moet je ook eens heel goed in je huurcontract vermeld staat als één van beide patijen, dus de huisbaas en jij , 3 maanden voor einde huurcontract kennis geven dat ze er van afzien om huurcontract te verlengen? Hiermee bedoel ik dus dat er zou kunnen geschreven staan, dat huurder 3 maanden voor einde huurcontract van één jaar de huurder de plicht heeft om de verhuurder in kennis te stellen, dat hij niet langer het huurcontract wenst te verlengen, of de verhuurder de plicht heeft om huurder 3 maanden voor einde huurcontract van één jaar kennis te geven dat verhuurder het recht heeft om het huurcontract te ontbinden. Staat dit niet vermeld dan zou ik zeker hiermee naar eerst naar de bevoegde vrederchter te stappen, en het beste doe je dit via een advocaat.
Nu wat betreft 3 maand huuropzeg, is dit wel in de wetgeving aangepast en is dat maar 2 maand meer. Nu weet ik niet juist of dat betrekking heeft op de vroeger afgesloten contracten of contracten na wetgeving. Vraag hieromtrent advies.
Nu iets heel belangrijk. Van het moment dat jij de opzeg doet heb jij het recht om eventueel een nieuwe huurder te zoeken of te informeren. Word er onmiddelijk een nieuwe huurder gevonden, die de woning wil betrekken, hoef jij dus ook niet langer verder te betalen voor de huur.
Ik weet nu niet waar je woont maar je kan ook eens naar een wetswinkel stappen in je buurt. Deze mensen geven wel enkel advies, maar kunnen je niet verder helpen.
Je kan ook informern bij de juridische dienst OCMW van je gemeente. Het OCMW is voor iedereen te helpen hoor. Heel wat mensen denken dan ook dat OCMW niet bestemd is voor de gewone burger.

voor wetswinkels zie link

http://www.dewetswinkel.be/

Alvast sucses gewenst
Respecteer je medemens, net zoals jij gerespecteerd wil worden

Lex

#6 , 14 mei 2008 08:48

Art.3.§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5.

Art.3. §5.De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden,twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.(20 feb. 1991 woninghuurwet)

M.i. is de vergoeding TWEE maand en geen drie.

Terug naar “Archief”