Moeilijke situatie hé, want eigenlijk heeft je huisbaas gelijk, maar tegelijkertijd heeft hij ook ongelijk.
Toch nog een kleine vraag? Ben je heel zeker dat het contract gereistreerd werd? Zijn er hiervan wettelijke bewijzen? Als dat zo is moet je ook eens heel goed in je huurcontract vermeld staat als één van beide patijen, dus de huisbaas en jij , 3 maanden voor einde huurcontract kennis geven dat ze er van afzien om huurcontract te verlengen? Hiermee bedoel ik dus dat er zou kunnen geschreven staan, dat huurder 3 maanden voor einde huurcontract van één jaar de huurder de plicht heeft om de verhuurder in kennis te stellen, dat hij niet langer het huurcontract wenst te verlengen, of de verhuurder de plicht heeft om huurder 3 maanden voor einde huurcontract van één jaar kennis te geven dat verhuurder het recht heeft om het huurcontract te ontbinden. Staat dit niet vermeld dan zou ik zeker hiermee naar eerst naar de bevoegde vrederchter te stappen, en het beste doe je dit via een advocaat.
Nu wat betreft 3 maand huuropzeg, is dit wel in de wetgeving aangepast en is dat maar 2 maand meer. Nu weet ik niet juist of dat betrekking heeft op de vroeger afgesloten contracten of contracten na wetgeving. Vraag hieromtrent advies.
Nu iets heel belangrijk. Van het moment dat jij de opzeg doet heb jij het recht om eventueel een nieuwe huurder te zoeken of te informeren. Word er onmiddelijk een nieuwe huurder gevonden, die de woning wil betrekken, hoef jij dus ook niet langer verder te betalen voor de huur.
Ik weet nu niet waar je woont maar je kan ook eens naar een wetswinkel stappen in je buurt. Deze mensen geven wel enkel advies, maar kunnen je niet verder helpen.
Je kan ook informern bij de juridische dienst OCMW van je gemeente. Het OCMW is voor iedereen te helpen hoor. Heel wat mensen denken dan ook dat OCMW niet bestemd is voor de gewone burger.
voor wetswinkels zie link
http://www.dewetswinkel.be/
Alvast sucses gewenst