20 jaar = ik doe wat ik wil .... en de ouders ?

digiboy
Topic Starter
Berichten: 3

20 jaar = ik doe wat ik wil .... en de ouders ?

#1 , 18 mar 2006 15:06

Wat doe je als je 20 jarige zoon niet naar school gaat of permanent spijbelt, niet wil werken en ondertussen nog steeds geen humanioradiploma heeft behaald ondanks intelligentie boven het gemiddelde. Je zoon om alle gesprekken te vermijden de hele dag slaapt tot iedereen het huis uit is en dan opstaat en de hele nacht films bekijkt met de nodige geluidseffecten of luidop chat via pc.
Alleen klaar staat om zakgeld te ontvangen of nieuwe spullen eist ! Je op brutale wijze de kamer uit jaagt indien je een vervelend onderwerp aanraakt of weer eens smeekt wanneer hij zich nu eindelijk als volwassene zal gedragen.
Als ouder krijg je als antwoord van je meerderjarige (?): "dit gaat je niet aan, ik doe wat ik wil"
De wet en de psychiaters beschermen deze jongeren te nadele van ouders die toch wensen dat er nog een toekomst overblijft als de jaren van verstand toch zouden opdagen.

Mijn vraag :
Wat kan ik doen om niet helemaal kapot te gaan aan deze dagelijkse dreigementen, chantage, verbale en fysieke aggressie.
Gaan werken is een feest maar naar huis komen is een hel !
Welke stappen kunnen we ondernemen om ons veilig te stellen tegen boetes, schulden, bedreigingen die zich nu al jaren in ons gezin herhalen.

Politie kan maar optreden bij misdaad. In aanraking komen met gerecht is het minimum vooraleer men kan optreden, wordt beweerd.

Welke instantie(s) luisteren naar de problemen van de ouders.
Welke rechten hebben wij als verdraagzame ouders met veeeeeeel geduld ?

Wie heeft tips ? Wij snakken naar adem ?

Digiboy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 18 mar 2006 17:09

Beste,
Dergelijke situatie kan niet blijven verder duren.
Puur juridische actie ondernemen is zeker niet aan te raden: het blijft uw kind en het valt te verwachten dat op termijn die situatie sowieso zal "afkoelen zonder blazen". Via juridische actie zal de situatie alleen maar op de spits gedreven worden en zal een afdoende oplossing uit blijven.

Wat dan wel te doen ?
E?n van de mogelijkheden is een afspraak te maken met een maatschappelijk werk(st)er bij uw lokale OCMW-afdeling. Ik besef dat velen die stap om diverse redenen (sociale stigmatisering, psychologische impact, etc) niet durven/willen zetten, maar het kan zeker bijdragen tot een bewustwording bij je zoon dat de situatie die hij (mede-)veroorzaakt door jullie als 'ernstig' ervaren wordt.

Een andere mogelijkheid blijft duidelijke regels afspreken met je zoon zelf: zakgeld geven gekoppeld aan het naleven van die huisregels bijvoorbeeld.
Ouders zijn verplicht in te staan voor het onderhoud van hun kinderen (art 203 BW), akkoord, maar daartegenover staat dat het kind verplicht is eerbied te hebben voor de ouders (art 371 BW).

Een aantal recente rechterlijke uitspraken geven overigens duidelijk aan dat een kind onder bepaalde omstandigheden g??n recht meer kan hebben op ouderlijke tussenkomst. Namelijk wanneer het zich schuldig maakt aan laakbaar gedrag (dit wordt geval per geval bekeken).

Een goed en zeer uitgebreid artikel kan je hier terugvinden:
http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inh ... _4_18.html

DigiBoy, ik hoop oprecht dat jullie uit die negatieve spiraal geraken en hoop dat bovenstaande info je daarbij wat kan helpen. Zorg ervoor dat er geen bruggen opgeblazen worden, wellicht is dit een doorgedreven uitloper van een puberale fase waarin we allemaal wel even hebben vertoefd...

Goede moed !

digiboy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 mar 2006 19:00

Dank u voor deze snelle reactie.
Wat ik wel moet benadrukken is dat deze gedragingen weinig of niets te maken hebben met puberteit.
Het zal naar mijn bescheiden mening (sta reeds 35 in het secundair onderwijs) dus niet van voorbijgaande aard zijn.
Sind zijn jeugd wou deze jongen altijd zijn eigen zin doen en sinds zijn tiende werden alle afspraken genegeerd.
De lagere school gaf goede resultaten zonder moeite gezien het over een intelligente leerling ging. Vanaf het 1ste jaar secundair vielen de resultaten tegen aangezien elke inspanning teveel was.
De evolutie van de laatste weken wijzen op een intensivering van alle middelen om ons te chanteren.
Ik wens niet in detail te gaan van wat zich deze week heeft voorgedaan als pressiemiddel om ons de stuipen op het lijf te jagen.

Politie kon niets doen daar dit alleen op heterdaad moest kunnen vastgesteld worden.

Ik zal alleszins de OCMW contacteren zoals u mij hebt aangeraden.
Gesprekken voeren met hem lukken niet .
Ik vrees dat hem de deur wijzen en hem op eigen benen plaatsen de enige oplossing zal zijn om hem aan den lijve te laten ervaren dat hij moet werken om het luxe leventje te willen dat hij zich inbeeld.


Groetjes

digiboy

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 22 mar 2006 09:24

het lijkt stom, maar laat je zoon zijn IQ eens testen en maar niet door clb. deze mensen staan vaak heel negatief tegen over het probleem hoogbegaafd.
lagere school doorlopen zonder iets te doen.
secudair onderwijs vraag inzet NUL.
het probleem kan daar weleens zijn dat hij gewoon niet kon leren omdat hij niet weet hoe hij moet leren.

Ik denk dat je voor hem beter eens naar het CBO in Antwerpen ga in plaats van naar de rechtbank. Hij kan weleens problemen hebben met zijn begaafdheid.

Hoogbegaafden die niet geholpen en begrepen worden beginnen zich reeds op jonge leeftijd associaal te gedragen en jou korte uitleg wijst wel in die richting.

Terug naar “Archief”