eerlijke regeling

jannick
Topic Starter
Berichten: 1

eerlijke regeling

#1 , 04 mar 2008 12:14

Ik heb in 2005 een huis gekocht. Nu wil mijn vriendin hier komen wonen. En vervolgens zou ik haar binnen een paar jaar ten huwelijk willen vragen. Ik betaal 632€ aflossing en heb reeds veel verbouwingen betaald. Ze zou willen helpen betalen bij een volgende verbouwing. Maar wat als we ooit uiteen gaan. Ik had gedacht huurkoop ivm het huis. En voor de verbouwing elk de helft en mochten we uit elkaar gaan de waarde van de verbouwing dan te laten schatten om zo een eerlijke regeling te verkrijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 mar 2008 10:57

“Art.555.Indien de...werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden...Indien de eigenaar verkiest die...gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).

Dit houdt in dat uw vriendin of na huwelijk het ‘gemeenschappelijk vermogen’ hun investeringen in uw eigen huis moeten bewijzen.

Eenvoudiger lijkt mij dat beiden aan uw ‘eigen vermogen’ het geïnvesteerde geld lenen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Archief”