Omvang erfenis

Aval
Topic Starter
Berichten: 1

Omvang erfenis

#1 , 21 feb 2008 16:17

Beste,

Mijn vader is een aantal jaren geleden overleden. Mijn moeder heeft recht op de helft en mijn zus en ik op de andere helft. (dus 1/2 elk)
Ik vraag mij af hoe ik te weten kom waar ik recht op heb en hoeveel dit bedraagt. Kortom wat het bedrag is waar ik wettelijk recht op heb als erfgename.

Wie heeft een totaal overzicht van de roerende en onroerende goederen die mijn vader nagelaten heeft? En kan ik inzage krijgen in zijn nalatenschap?

Heeft vruchtgebruik enkel betrekking op het huis? Of ook op de inboedel en/of eventuele spaargelden?
Kan mijn moeder bijvoorbeeld met spaargeld waar zij vruchtgebruik van heeft, op eigen houtje investeringen en/of aankopen doen?

Ik heb nog 1 zus. Kan zij buiten mijn weten om naar mijn moeder gaan om bijvoorbeeld geld te krijgen uit de erfenis. Zodat mijn erfgedeelte verkleint en ik eigenlijk benadeeld word? Of is het gedeelte waar ik recht op heb sowieso vastgelegd op het moment dat mijn vader overleed?

Helaas is het een heel delicaat onderwerp. Maar ik zou willen vermijden dat mijn zus de kaas van mijn brood neemt. En mijn moeder zover weet te krijgen en misbruik maak van mij moeder haar goodwill om haar te verrijken ten kosten van mij...

Bedankt voor hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 feb 2008 17:07

Meest voorkomend geval : de langstlevende behoudt zijn/haar helft plus het vruchtgebruik op de andere helft ( alles : huis , geld, inboedel). alle kinderen samen hebben de blote eigendom op het deel van de overleden ouder.
De verdeling blote eigendom/vruchtgebruik voor het huis en ander onroerende goederen wordt simpelweg genoteerd bij de Registratie en het Kadaster. Voor roerende goederen als geld en effecten moet je dat zelf organiseren. En zoals in zeer veel gevallen ,is dat bij jullie destijds niet gebeurd zodat de overlevende ouder nog de volle beschikking heeft over het geld. Normaal kan noch de blote eigenaar noch de vruchtgebruiker alleen beschikken over het geld . Maar ja , de verdeling is niet gebeurd.
U kan één en ander te weten komen door inzage in vb. de aangifte van nalatenschap , die jullie mee ondertekend zouden moeten hebben.
Indien het om een grotere som gaat , zou ik voorstellen aan uw moeder om alsnog de verdeling volgens de wettelijke regels te doen.
Controleer ook eens bij de Registratie naar de situatie van het huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Archief”