particuliere verkoop

ansje01
Topic Starter
Berichten: 2

particuliere verkoop

#1 , 18 feb 2008 15:03

Hallo, ik heb een klein vraagje een tijdje geleden heb ik de stripverhalen van mijn moeder via internet verkocht het ging over een lot van een 450 stripverhalen en er reageerde iemand op dat hij er 400 euro voor wou betalen. Ik sprak met meneer al dat hij ze kon komen ophalen en dat we de koop zo zouden afhandelen. Dus kwam meneer en hij vroeg me of hij eens door de boeken kon kijken uiteraard kon hij ze niet allemaal bekijken maar een algemene indruk kon hij wel opdoen. Hij betaalde en nam alles mee, je zou denken afgehandeld niets was minder waar 's anderdaags deed ik mijn mailbox open en kreeg ik van hem een mail waarin hij zei niet tevreden te zijn over de boeken en dat hij een compensatie wilde ik vroeg hem wat en hij zei ik wil dat je 80 euro terugstort omdat er een paar niet in goede conditie zijn, het probleem stelde zich dat we ook een bod van 360 hadden gehad en dat die persoon aangaf ze allemaal mee te nemen ongeacht de staat van de boeken dus zei ik dat ik 40 euro wilde terugstortte om hem tegemoet te komen maar daar wilde hij niets van horen dus zei hij ik breng de boeken terug mijn moeder die al blij was dat ze het huis uit waren aangezien ze gaat verhuizen naar een klein appartement had zoiets van hij heeft ze kunnen inkijken en is ermee akkoord gegaan daar hij zonder probleem betaald had en die koop is bindend, klopt dat ook of ben ik als particuliere verkoper van tweedehands stripverhaaltjes verplicht om het goed terug te nemen. Het was de eerste keer dat ik iets via internet verkocht en de laatste het was eigenlijk het enige wat ik verkocht, het probleem is dat hij nu dreigt met een rechtzaak??? en ik heb er mijn vragen over of dat dat wel kan aangeizen volgens mij de koop ook bindend is aangezien wij hem ook de tijd hebben gegeven de boekjes in te kijken en hij op dat moment nog had kunnen aangeven dat hij van de koop afzag maar dat niet gedaan heeft
bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 feb 2008 10:48

“Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Door de aanvaarding van de koopwaar welke niet door een VERBORGEN gebrek is aangetast,is afdoende bewezen dat de verkoper zijn verbintenissen is nagekomen en is stilzwijgend vastgesteld dat de koper eraan verzaakt heeft zich op de ZICHTBARE gebreken van de geleverde zaak te beroepen’(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#3 , 20 feb 2008 11:30

De koop is inderdaad bindend en zichtbare gebreken gedekt door de "levering".

Als er strips in slechte staat zouden zijn, eigen schuld dikke bult zoals weleens gezegd wordt.

Ik zou me dus geen zorgen maken.

Reclame

Terug naar “Archief”