verjaartermijn gerchtskosten

dufour
Topic Starter
Berichten: 64
Locatie: Nevele

verjaartermijn gerchtskosten

#1 , 18 feb 2008 15:03

Heb al 2 x raad gevraagd aan 2 verschillende advocaten aangaande een gerechtskost van 1997,die de ontvanger der penale boeten onlangs (31/01/08) mij ter betaling aanboden.Dit ter waarde van 378.95€.
Beide advocaten zeiden dat ik dit niet meer hoef te betalen omdat het meer dan 10 jaar geleden is,dus heb ik op hun aanraden een brief gestuurd met deze mededeling dat de zaken verjaard zijn.
Nu krijg ik terug een brief van de Penale boeten en die beweren dat de gerechtskosten slechts na 30 jaar verjaren?
Kan iemand hier duidelijkheid scheppen aub?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 feb 2008 10:50

‘Het arrest van veroordeling van 28 oktober 1985 deed een rechtsvordering ontstaan tot tenuitvoerlegging van de veroordeling. Deze rechtsvordering, actio judicati, luidens artikel 2262 (oud) van het Burgerlijk Wetboek, verjaart pas door verloop van dertig jaren te rekenen vanaf het vonnis. Deze verjaringstermijn werd door de wet van 10 juni 1998 weliswaar op tien jaren gebracht (artikel 2262bis van het Burgerlijk Wetboek), doch artikel 10 van deze wet bepaalt dat wanneer de rechtsvordering is ontstaan voor de inwerkingtreding(=27 juli 1998) van deze wet, de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts beginnen te lopen vanaf haar inwerkingtreding‘[Cass. 7 maart 2003(impliciet)].

‘een gerechtskost van 1997’ is ontstaan vóór de inwerkingtreding(=27 juli 1998) van de nieuwe wet en was op 31/01/2008 hoogstens 11 jaar oud en dus niet verjaard onder het dertigjarig stelsel.

De nieuwe tienjarige verjaringstermijn begint slechts beginnen te lopen vanaf zijn inwerkingtreding,zijnde 27 juli 1998 en verstrijkt dus pas op 27 juli 2008.

Er is dus NU geen verjaring van de vordering.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Archief”