geïmmobiliseerd van mijn voertuig

replay
Topic Starter
Berichten: 1

geïmmobiliseerd van mijn voertuig

#1 , 11 mar 2014 13:02

beste

op 4maart2014 had en vriend zonder mijn weet mijn auto genomen ik wist dit echter niet ik lag te slapen ,, hij had mijn reserve
sleutel rond 23U kreeg ik telefoon van de politie dat ze mijn auto gaan geïmmobiliseerd en dat ik hem morgen mocht komen ophalen
reden van geïmmobiliseerd de bestuurder had geen geldig rijbewijs
dus tot heden krijg ik mijn auto niet terug ik wil zelf de kosten betalen maar ze weigeren hem vrij te geven
Artikel 58bis

§ 2. Het voertuig wordt geïmmobiliseerd op kosten en op risico van de overtreder.

Indien de eigenaar van het voertuig niet de overtreder is, kan hij het zonder kosten terugkrijgen. De kosten en de risico's zijn ten laste van de overtreder.

dus volgens de wet zijn ze verplicht
dus ik ga en kort geding aanspannen voor vrijgaven van mijn wagen
kan ik een schadeklem eisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
69_Shorty_69
Berichten: 153

#2 , 11 mar 2014 14:15

Kan niet geloven dat de politie even zomaar voor de lol een wagen immobiliseren of geimmobiliseerd houden zonder een geldige reden...

Hetgeen in me opkomt adhv uw uitleg.

Hebt ge de nodige documenten van u wagen (al dan niet in de wagen liggen) alsook u rijbewijs B?
Deze zal u moeten kunnen voorleggen bij afhalen wagen.

Is er geen openstaande schuld qua verkeersbelasting?

Met immobiliseren wordt bedoeld => wieklem

Als er beslag is gelegd op het voertuit (verzekering niet betaald, nodig voor een onderzoek bij een misdrijf, etc.), dan is dit gelast door het parket en zal de politie u voertuig niet kunnen vrijgeven zonder de toestemming van de PdK of zijn substituut....
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

KrisP
Berichten: 145

#3 , 12 mar 2014 15:28

Even de wetgeving erbij nemen :
Uit de wegverkeerswet :
Artikel 58bis

§ 1. De immobilisering van het voertuig als beveiligingsmaatregel kan worden bevolen in de gevallen bedoeld in artikel 30, §§ 1 tot 3, en in artikel 48, eerste lid.

De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt bevolen door de in artikel 55, derde lid bedoelde personen.

§ 2. Het voertuig wordt geïmmobiliseerd op kosten en op risico van de overtreder.

Indien de eigenaar van het voertuig niet de overtreder is, kan hij het zonder kosten terugkrijgen. De kosten en de risico's zijn ten laste van de overtreder.

§ 3. De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt beëindigd door de personen die de oplegging hebben bevolen, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de overtreder.

De immobilisering mag niet langer duren dan tot het tijdstip waarop het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs wordt teruggegeven in de gevallen bedoeld in § 1 of wanneer een rechter het einde van het verval van het recht tot sturen heeft uitgesproken.

§ 4. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van 100 euro tot 1 000 euro of met een van die straffen alleen, wordt gestraft hij die gebruik maakt of aan een derde toelaat gebruik te maken van een voertuig waarvan hij weet dat de immobilisering als beveiligingsmaatregel is bevolen.

Verder :
Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;
....

Immobilisatie kan dus indien geen houder rijbewijs. De manier van immobiliseren is niet bepaald. Kan bijvoorbeeld zijn : takelen, wielklem, parkeren op parking politie,... . De immobilisatie is op kosten en risico van de overtreder.
Het is de parketmagistraat die de immobilisatie beveelt en het is de parketmagistraat die ze ook kan opheffen. Politie kan dit niet zomaar.

U als eigenaar kan het voertuig normaal gezien terugkrijgen. §2 Art.58bis.

Reclame

Terug naar “Archief”