Controle identificatie door treinbegeleiders

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

Controle identificatie door treinbegeleiders

#1 , 07 feb 2008 16:36

Ik vraag me af wat de wettelijke basis is voor een identiteitscontrole door een treinbegeleider van de NMBS. Ik weet dat hun interne veiligheidsdienst Securail over de bevoegdheid beschikt een identiteitscontrole uit te voeren onder strikte voorwaarden (oa meedelen dat men kan weigeren zijn identiteit te tonen). Dat wordt bepaald door de wet op de private en bijzondere veiligheid.

In het kader van mijn stage als criminoloog bij de NMBS heb ik echter ook vastgesteld dat treinbegeleiders zouden controles op identiteit mogen uitvoeren. Zij beschikken echter niet over de vereiste attesten voor de interne beveiligingsdienst en vallen dus ook niet onder die regeling.

Ik heb me al gek gezocht op een juridische basis daarvoor, maar kan die niet vinden. Ook bij de NMBS zelf kan men mij geen helder antwoord geven. Heeft iemand een idee wat de juridische basis voor deze controle precies is en welke voorwaarden daaraan gekoppeld zijn? Een verwijzing naar de betreffende wet zou me al bijzonder van pas komen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#2 , 09 feb 2008 16:07

Niemand?

Dit begint dus wel een probleem te worden...

Reclame

Terug naar “Archief”