ontsnappen

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ontsnappen

#1 , 25 dec 2013 18:15

wanneer mag je ontsnappen ?
en wat mag je wel en niet doen bij een ontsnapping
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Caridina

#2 , 25 dec 2013 19:48

Volgens het Belgische recht is ontsnappen uit een gevangenis niet strafbaar, als er ten minste geen geweld is gebruikt of andere misdaden zijn gepleegd.
De politiediensten gaan uiteraard wel op zoek naar de ontsnapte gedetineerden. Als die worden gevat, moeten ze in principe gewoon hun bestaande straf voort uitzitten.

Handlangers die hulp bieden bij een ontsnapping, riskeren wel een gevangenisstraf. Dat geldt ook voor cipiers die een ontsnapping van een gevangene mogelijk hebben gemaakt.

In tegenstelling tot in ons land wordt ontsnappen uit een gevangenis in Nederland en Frankrijk wel beschouwd als een misdrijf. In ons land echter tonen de meeste parlementsleden begrip voor een gedetineerde die wil ontsnappen. "De vrijheidsdrang is een aangeboren en niet te onderdrukken kracht die alle mensen hebben", luidt de redenering dan.

CD&V-Kamerfractieleider Servais Verherstraeten wil daar verandering in brengen en heeft al eerder een wetsvoorstel ingediend. Hij noemt ontsnappingen risicovol voor de veiligheid van de maatschappij en duur. Verherstraeten stelt voor om de daad van ontvluchting zelf niet strafbaar te maken, maar er wel rekening mee te houden op het ogenblik dat de gedetineerde een verzoek tot voorwaardelijke invrijheidstelling indient.

bron

giserke

#3 , 25 dec 2013 23:53

Volgens het Belgische recht is ontsnappen uit een gevangenis niet strafbaar, als er ten minste geen geweld is gebruikt of andere misdaden zijn gepleegd.
De politiediensten gaan uiteraard wel op zoek naar de ontsnapte gedetineerden. Als die worden gevat, moeten ze in principe gewoon hun bestaande straf voort uitzitten.

Handlangers die hulp bieden bij een ontsnapping, riskeren wel een gevangenisstraf. Dat geldt ook voor cipiers die een ontsnapping van een gevangene mogelijk hebben gemaakt.

In tegenstelling tot in ons land wordt ontsnappen uit een gevangenis in Nederland en Frankrijk wel beschouwd als een misdrijf. In ons land echter tonen de meeste parlementsleden begrip voor een gedetineerde die wil ontsnappen. "De vrijheidsdrang is een aangeboren en niet te onderdrukken kracht die alle mensen hebben", luidt de redenering dan.

CD&V-Kamerfractieleider Servais Verherstraeten wil daar verandering in brengen en heeft al eerder een wetsvoorstel ingediend. Hij noemt ontsnappingen risicovol voor de veiligheid van de maatschappij en duur. Verherstraeten stelt voor om de daad van ontvluchting zelf niet strafbaar te maken, maar er wel rekening mee te houden op het ogenblik dat de gedetineerde een verzoek tot voorwaardelijke invrijheidstelling indient.

bron
Daar wordt nu ook al rekening mee gehouden. Weliswaar niet schriftelijk in de motivatie. :wink:

Reclame

marc mortier

#4 , 26 dec 2013 09:47

Voor mij is "ontsnappen" een daad van een veroordeelde om zich te onttrekken aan een straf die hem door de maatschappij wordt opgelegd.
Waarom dit niet strafbaar gesteld wordt is mij niet duidelijk.

deske86

#5 , 26 dec 2013 13:57

Er mogen dus geen andere misdaden gepleegd worden: Hij of zij die ontsnapt mag dus ook niets "stelen" uit de gevangenis, hij of zij mag dus ook de kledij,... die eigendom is van de gevangenis niet meenemen ;-)

Franciscus

#6 , 26 dec 2013 17:43

Gezien die persoon die kledij heeft gekregen en niet 'weggenomen' is het geen diefstal. :D

deske86

#7 , 26 dec 2013 19:23

Dus bij uw vrijlating mag je die kledij ook gewoon mee naar huis nemen?

Caridina

#8 , 26 dec 2013 20:26

Voor mij is "ontsnappen" een daad van een veroordeelde om zich te onttrekken aan een straf die hem door de maatschappij wordt opgelegd.
Waarom dit niet strafbaar gesteld wordt is mij niet duidelijk.

Het ontsnappen uit een gevangenis is in België niet strafbaar. Vijf jaar geleden werd voorgesteld om de gevangenen wel extra te straffen. Politici waren het daar niet mee eens. Volgens hen is ‘de vrijheidsdrang een aangeboren en niet te onderdrukken kracht, die alle mensen hebben.

Bron

Franciscus

#9 , 26 dec 2013 22:55

Neen, dan krijgt men zijn eigen kledij terug, die bijgehouden werd.

de reden
Topic Starter

#10 , 27 dec 2013 11:37

Neen, dan krijgt men zijn eigen kledij terug, die bijgehouden werd.
en wat bij 30jaar later en 30 kilo zwaarder ?

dus strafloos ontsnappen mag enkel uit een gevangenis , ik doe aan sluikstorten een gas boete ambtenaar probeert mij tegen te houden ik probeer te ontsnappen dan is dat geen strafloze ontsnapping als het lukt maar een vluchtmisdrijf als ik later toch gepakt wordt ?

ik maak een kras op uw auto ; u betrapt mij , wat mag u doen om mij tegen te houden als ik probeer te ontsnappen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

deske86

#11 , 27 dec 2013 19:45

Ik weet dat je dat allemaal terug krijgt wanneer je vrij komt, maar dan snap ik niet goed waarom het niet aanzien wordt als gestolen wanneer je ontsnapt? Want echt gekregen heeft hij het dan toch ook niet? Hij mag dit gebruiken tijdens zijn detentie...

In mijn opleiding werd toch steeds gezegd dat je best de kleren achterlaat of terugstuurt via de post, omdat het anders als diefstal aanzien kan worden en je ontsnapping op die manier wel strafbaar is.

Of zijn hier in tussentijd bepaalde uitspraken over gedaan waar ik niet van op de hoogte ben?

Franciscus

#12 , 27 dec 2013 19:56

De gevangene heeft de kledij toch niet weggenomen, hij of zij had deze kledij aan.
Diefstal is het wegnemen van goederen.
De gevangene heeft ze GEKREGEN , ze werden overhandigd, om aan te doen dus geen diefstal.
Ze werden ook niet overhandigd onder dwang dacht ik zo dus, ook geen afpersing. :mrgreen:

deske86

#13 , 27 dec 2013 20:55

Dan heb ik van mijn docenten vroeger toch wel totaal verkeerde info gekregen... :oops:

Ik dacht altijd dat de kledij eigendom bleef van de "gevangenis".

Franciscus

#14 , 27 dec 2013 22:19

Neen, dat is juist is en blijft eigendom van de gevangenis.

Het is alleen geen diefstal
Eens heel goed lezen streepjes zijn van mij
Art. 461. Hij die - een zaak die hem niet toebehoort, -bedrieglijk wegneemt -, is schuldig aan diefstal.
(Met diefstal wordt gelijkgesteld - het bedrieglijk wegnemen - van andermans goed - voor een kortstondig gebruik.) <W 25-06-1964, art. 1>

noch afpersing

Art. 470. Met de straffen, bij het artikel 468 bepaald, wordt gestraft - alsof hij een diefstal met geweld of bedreiging had gepleegd, - hij die met - behulp van geweld of bedreiging afperst - , hetzij gelden, waarden, - roerende voorwerpen - , schuldbrieven, biljetten, promessen, kwijtingen, hetzij de ondertekening of de afgifte van enig stuk dat een verbintenis, beschikking of schuldbevrijding inhoudt of teweegbrengt.

Het voldoet aan geen van beide lees maar goed.

deske86

#15 , 27 dec 2013 22:43

Inderdaad.

Snap gewoon niet waarom ze dat dan zeiden.

Ook toen ik de gevangenis van hoogstraten heb bezocht gaf men het voorbeeld van een ontsnapping waarbij de gevangeniskledij werd achtergelaten in een naburig veld.

Enig idee van waar ze dat dan halen?
Ik wil niet mijn gelijk halen maar ben heel nieuwsgierig van waar dat fabeltje dan komt en waarom docenten en zelfs professoren dit aanhalen?

Terug naar “Archief”