GAS-Boete ontlopen

gasboete
Topic Starter

GAS-Boete ontlopen

#1 , 23 dec 2013 15:07

Heeft een Gemeentelijk administratief ambtenaar het recht om u tegen te houden?

Als hij/zij u een boete wilt geven, mag deze persoon u dan tegenhouden indien u weg wandelt/loopt?

Aangezien zij geen politierechten (ambtenaar) hebben lijkt mij dit mogelijk, niet?

Deze vraag wordt gesteld voor een paper.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 23 dec 2013 16:16

Lees dit alvast eens : http://www.gasboetes.be/wp-content/uplo ... dboete.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; : een vaststellende ambtenaar (of politie) stelt PV op en het is de "sanctionerende ambtenaar" die mogelijks een GAS-boete uitschrijft. De procedure is dus wel wat complexer dan het opstellen van een politieboete.

Een GAS ambtenaar mag wel degelijk uw ID vragen : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW

#3 , 23 dec 2013 16:19

Nee, dat mogen ze (fysiek) niet doen, maar ze kunnen de politie er natuurlijk bijhalen. U mag echter niet vertrekken zonder hun toestemming, waarschijnlijk krijgt u dan een extra gas-boete :D

Reclame

gasboete
Topic Starter

#4 , 23 dec 2013 16:44

Alvast bedankt voor de antwoorden! De Pdf is ook erg handig.
Het gaat vooral over het fysieke kantje, waar ik interesse in heb.

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2013 14:12

U mag echter niet vertrekken zonder hun toestemming,
ik stap op mijn fiets en rijdt gewoon verder wat dan als die mij probeert tegen te houden en ik geraak gewond bij het vallen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

patjebrussel

#6 , 24 dec 2013 15:18

Nee, dat mogen ze (fysiek) niet doen, maar ze kunnen de politie er natuurlijk bijhalen. U mag echter niet vertrekken zonder hun toestemming, waarschijnlijk krijgt u dan een extra gas-boete :D
En kan u dat juridisch onderbouwen ?
Hoe gaan ze iemand tegenhouden ? Hebben ze het recht iemand te achtervolgen ?
Die GAS-miserie ligt onder vuur, en terecht. Dit is een rechtsstaat onwaardig.

Ik heb er nog nooit mee te maken gehad, maar als iemand me de dag van morgen tegenhoudt die niet van de politie is, loop ik gewoon door.

Boregard

#7 , 24 dec 2013 15:57

.<<<...loop ik gewoon door.>>>

en die legt daarna klacht neer bij de politie voor slagen en verwondingen.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

bambipower

#8 , 24 dec 2013 15:59

slagen en verwondingen? Omdat iemand doorloopt? Als hij hem omver loopt, ok, maar aan doorlopen zie ik toch ook geen probleem

Boregard

#9 , 24 dec 2013 16:20

wie zegt dat er gewoon doorgelopen is en er niet geslagen is?
Spijkers op laag water, ja maar bewijs maar dat er niets gebeurd is. Gas-man is beëdigd.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

bambipower

#10 , 24 dec 2013 16:25

Als beedigd man, mag je niet liegen... leugenaars vallen wel eens door de mand. Dan is trouwens zijn misdrijf groter dan die dat een gasboete veroorzaakt

LeenW

#11 , 25 dec 2013 15:18

Slagen en verwondingen maakt niet uit (en moet trouwens bewezen worden, dat valt niet meer onder de GAS wetgeving). U mag gewoon niet vertrekken zonder zijn toestemming, punt uit.

patjebrussel

#12 , 25 dec 2013 21:32

Slagen en verwondingen maakt niet uit (en moet trouwens bewezen worden, dat valt niet meer onder de GAS wetgeving). U mag gewoon niet vertrekken zonder zijn toestemming, punt uit.
Graag juridisch antwoord op dit juridisch forum. In welke wet staat dit ?

Terug naar “Archief”