Electriciteits fraude

Hilario
Topic Starter

Electriciteits fraude

#1 , 17 sep 2013 11:02

Mijn zoon heeft vorig jaar een appartement gehuurd dat daarvoor bewoond werd door een man die half over kop gevlucht is met waarschijnlijk veel schulden.
Hij krijgt nu voortdurend brieven van deurwaarders op naam van de vorige bewoner,mijn zoon heeft telkens de deurwaarders verwittigd dat hij nu op dit adres woont.
Moet mijn zoon nu schrik hebben dat er eens ongevraagd een deurwaarder voor de deur staat en materiaal van hem in beslag neemt?
Een tweede probleem,mijn zoon bemerkte dat er iets niet in orde was met de electriciteit,de meter was volgens hem defect.Hij meld dit aan de leverancier en deze komen de meter nazien.
Blijkt dat de meter overbrugd is,politie wordt erbij gehaald,want dit is diefstal,een PV wordt opgemaakt en nu is mijn zoon natuurlijk verdacht.
De huisbaas heeft ook nog huur tegoed van de vorige huurder en moest als de huurder verdwenen was,het appartement volledig leeg halen.
Wat kan mijn zoon nu doen tegen deze vervelende zaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 17 sep 2013 12:08

Eerst en vooral dient u na te kijken of de persoon in kwestie daar nog gedomicilieerd is. Is dat het geval, dan moet deze persoon zo snel mogelijk ambtalijk geschrapt worden.

Is dit niet het geval, dan zijn de deurwaarders in fout. Zij dienen aan de hand van het rijksregister immers na te kijken of de schuldenaar nog effectief daar woont.

Als uw zoon wordt verhoord in het kader van de diefstal, heeft hij enkele rechten, onder meer:
- hij heeft recht op een voorafgaand overleg met een advocaat
- hij kan vragen bepaalde documenten aan het dossier te laten voegen
- hij kan vragen bepaalde personen te laten verhoren.

Hij doet er in dat geval dan ook goed aan bij de politie te benadrukken dat hij degene was die de leverancier verwittigde en dat hij toch niet eerst de diefstal zou plegen en vervolgens zou meewerken aan de vaststelling ervan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2013 14:54

In welke zin overbrugt?
Er werd elektriciteit afgetapt van een buur/gemene delen?
Wat betaald(e) uw zoon tot nog toe aan elektriciteit?
Wat betaalde de vorige huurder?
Wat betaald uw zoon nu? Politie kan de gegevens van de vorige huurder wel opvragen bij nutsmaatschappij waarschijnlijk ook niet betaald ...daaruit kan al blijken dat fraude al van vroeger dateerde.

Reclame

Hilario
Topic Starter

#4 , 17 sep 2013 16:58

Overbrugging wil zeggen,de meter in de eigen kast uitgeschakeld.Dit is de draden die naar het appartement gaan loskoppelen en rechtstreeks verbinden met de stroom draden die binnen komen

JanVates

#5 , 17 sep 2013 17:21

Vorig jaar? Wanneer? Dus de electriciteit was al minstens 9 maanden zowat gratis en nu pas merkt je zoon wat? Ik vrees dat de politie dat verhaal niet zomaar zal slikken.

Oude Belg

#6 , 17 sep 2013 17:27

Vorig jaar? Wanneer? Dus de electriciteit was al minstens 9 maanden zowat gratis en nu pas merkt je zoon wat? Ik vrees dat de politie dat verhaal niet zomaar zal slikken.
De meteropname is om het jaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#7 , 17 sep 2013 17:29

Overbruggen kan op verschillende wijze...zoals in mijn tweede regel al aangegeven
Dat wil dus zeggen dat gedurende de ganse periode dat uw zoon daar woonde er GEEN enkele registratie was op het telwerk.
DAT moet toch zijn opgevallen gedurende die ganse periode?
Tevens is de hoofdzekering dan buiten gebruik.
Nooit last gehad van een kortsluiting???

Lees ook dat andere zelfde bemerking maakte.
Maakt de zaak juridisch wel wat gecompliceerder.
Wie heeft de laatste maal de meterstanden doorgegeven.
Dat wil ook zeggen dat de zegels verbroken werden ...en dat werd dan ook niet gezien?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 17 sep 2013 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

JanVates

#8 , 17 sep 2013 17:32

De 'gratis electriciteit' loopt al tussen de 9 en 21 maanden, het kan dus al meer dan een jaar zijn. Mogelijks was er een een meteropname/afrekening. Het ene jaar zelf op te geven, het andere door de maatschappij.

Franciscus

#9 , 17 sep 2013 17:38

Ook bij een wijziging van huurder.
Nu indien al 21 maanden .... dan kan daaruit blijken dat het dus al bezig was VOOR de nieuwe huurder.

Best met de maatschappij tot een overeenkomst komen dat u vb het gemiddelde betaald van het verbruik gedurende dezelfde periode die nu moet komen.

Hilario
Topic Starter

#10 , 17 sep 2013 18:10

Mijn zoon woont daar 1 jaar,hij geeft de meterstand door,betaald een bepaalde som per maand,na 1 jaar geeft hij de meterstand door en ziet dat deze niet verandert is!!!
En dan verwittigd hij de leverancier.Welke schuld treft hem hier dan,leg me dat eens uit!!!!!

Franciscus

#11 , 17 sep 2013 18:36

In elk geval heeft hij één jaar niet betaald dus daarover zal hij zo wie zo dit bedrag (schuld) moeten betalen aan de maatschappij.
Mijn laatste regel geeft aan hoe u /zoon tot een vergelijk met de maatschappij kan komen.
Dus al een 'voorschot' betaling en daarna een afrekening op basis van dezelfde maanden (in de toekomst).

Of hij schuld heeft aan het strafbaar feit ... daar kunnen wij niet over beslissen... we kennen trouwens niet alle elementen en hebben ook niet gesproken met uw zoon of weten niet of er een sporenonderzoek is gebeurt (donkerblauw vermoeden van niet).
Mijn vragen zijn gesteld om te helpen .... tenslotte moet de politie daar iemand van de netbeheerders hebben bijgehaald die ook zijn vaststellingen heeft gedaan... gekeken waar de verbindingen zijn gelegd van waar naar waar of de meterkast is opengemaakt enz enz ...
Deze stelt ook een verslag op en de politie zal uiteraard al hun en zijn vaststellingen in hun PV opnemen.
Ook de elementen die gediend hebben tot de diefstal met beslag leggen.

Vraag is ook hoelang de vorige huurder vb al niet betaald heeft en welke andere rekeningen niet betaald werden. Los van zijn gerechtelijke voorgeschiedenis....

Vandebos

#12 , 17 sep 2013 18:37

Rustig blijven... Men tracht hier enkel te helpen...

Terug naar “Archief”