wat kan ik doen ?

jeroen1974
Topic Starter
Berichten: 5

wat kan ik doen ?

#1 , 17 sep 2013 09:18

Mijn vraag of probleem: ik heb op 12-09-2013 via de politie een kennisgeving
met het oog op verval van het recht tot besturing van een voertuig gekregen.
Ik ben nooit op de hoogte gesteld van een rechtszaak tegen mij. Heb nooit een
dagvaarding ontvangen of uitspraak van veroordeling.ben vandaag bij griffie
geweest van rechtbank Maaseik om opheldering te vragen.blijkt dat ik bij
verstek ben veroordeelt voor rijden zonder keuring en verzekering. het vonnis
is gedateerd op 16 april 2013.bij de navraag op griffie over t feit dat ik
nergens van weet en hoe dat kon is gebleken 1)de dagvaarding is naar een oud
adres gestuurd en daar in brievenbus achtergelaten.Dit terwijl ik wel al
ingeschreven stond op t nieuw adres 2) Het vonnis is ook daar afgeleverd en
betekend door die bewoner (die ik dus niet ken).blijkt dus dat ik gelijk had
en nergens van kon weten. 3)de uitspraak bedraagt een boete van meer dan 1200
euro en 2 maand rijontzegging ingaande morgen. Omdat ik dus nergens van op de
hoogte was kon ik dus niet op de rechtszitting verschijnen en heb me dus
nooit kunnen verdedigen ect. Volgens hen kan ik er niks meer aan veranderen.
geen verzet of bezwaar aantekenen want die termijn is verlopen. Heb dus
rijbewijs vandaag moeten inleveren maar heb dat als touringcar chauffeur
beroepsmatig wel nodig !Zit dus nu in wel heel moeilijke situatie door de
fouten van het gerechtelijk arrondissement en de gerechtsdeurwaarder. Mijn
vraag is dus of ik echt niks hiertegen kan ondernemen ? dat zou toch zwaar
onterecht zijn volgens mij... M.V.G J.Leunissen :evil: :evil: :evil: :shock: :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12931

#2 , 17 sep 2013 09:38

Ik denk dat je hier wel gelijk kunt krijgen, maar nooit in 2 maanden tijd. Dus tenzij je toch nog een opschortend beroep kunt verkrijgen, gaat het niet veel aan uw situatie veranderen. Was u trouwens op de hoogte van de overtreding zelf?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2013 09:51

Je kan nog verzet aantekenen. De buitengewone termijn van verzet is 15 dagen vanaf het ogenblik dat u kennis gekregen hebt van het vonnis. U hebt pas kennis gekregen van het vonnis op het ogenblik dat het rijverbod u ter kennis werd gebracht.

Raadpleeg best een advocaat. U kan vermoedelijk een advocaat nemen op kosten van de rechtsbijstandsverzekering (de meeste mensen hebben die).

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 17 sep 2013 10:04

Even voor alle duidelijkheid.

Verzet kan worden ingesteld tot 15 dagen na de kennisname van de betekening van het vonnis, en dus niet na de kennisname van het vonnis zelf.

Men hoeft u dus zelfs geen kopie van het vonnis te bezorgen, om de buitengewone termijn van verzet te doen lopen. Wanneer de kennisgeving van het rijverbod vermeldt dat het vonnis op een bepaalde datum werd betekend (aan uw oud adres of zelfs aan de procureur) begint de buitengewone termijn van verzet dus te lopen, zonder dat u ooit een kopie van het vonnis zag.

Vaak bevat een kennisgeving van een rijverbod zulke vermelding zodat u ervan uit mag gaan dat de termijn op 12 september 2013 begon te lopen. De laatste dag om verzet in te stellen is bijgevolg 27 september.

Verzet instellen gebeurt per dagvaarding. U hoeft helemaal geen reden op te geven waarom u verstek liet gaan.

Wel laat u het instellen van verzet best over aan een advocaat. Die mag u zelf kiezen. De kosten daarvan (en vaak ook van het verzet zelf) worden doorgaans inderdaad vergoed door de rechtsbijstandsverzekeraar.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jeroen1974
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 17 sep 2013 14:38

rechtsbijstand ? ben pas van vivium overgestapt op ethias . ben bang dat ethias dat niet gaat doen....dit was immers toen ik nog bij vivium was...en die gaan dat natuurlijk niet doen....omdat ik daar nu niet verzekerd ben.

jeroen1974
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 17 sep 2013 15:01

ook raar dat het vonnis dus betekend is. door die wat op ander adres woont en dus met geheel andere naam... ik ken m niet eens en hij mij niet. dus t vonnis is betekend maar ikzelf heb geen kennis genomen. :shock:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 sep 2013 16:47

Bij m'n weten: Vonnis kan betekend worden door een verklaring van de gerechtsdeurwaarder dat hij het vonnis in uw brievenbus heeft gestoken. (ik doe zelf niet vaak aan processen, dus detail van procesrecht is m'n ding niet)

Ivm Vivium/ethias: indien u bij beiden een rechtsbijstand had, is er zeker een verzekering die zal moeten tussenkomen qua bijstand. Welke dat is, kan ik nu niet direct zeggen.

Franciscus
Berichten: 38713

#8 , 17 sep 2013 17:40

Hebt u het aanvankelijk PV niet ontvangen ...een afschrift wordt aan overtreder gezonden?

jeroen1974
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 18 sep 2013 12:27

Hebt u het aanvankelijk PV niet ontvangen ...een afschrift wordt aan overtreder gezonden?
nee niet gekregen. heb het in privee bericht aan u nog ff toegelicht.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 sep 2013 08:51

“Art.35 .Indien de betekening niet aan de persoon kan worden gedaan, geschiedt zij aan de woonplaats ....Het afschrift van de akte wordt ter hand gesteld aan een bloedverwante, aanverwante, dienstbode of aangestelde van de geadresseerde....Art. 36.§ 1. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder :1° " woonplaats " : " de plaats waar de persoon in de bevolkingsregisters is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf "...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘1)de dagvaarding is naar een oud adres gestuurd en daar in brievenbus achtergelaten.Dit terwijl ik wel al ingeschreven stond op t nieuw adres 2) Het vonnis is ook daar afgeleverd en betekend door die bewoner ‘

Die betekening gebeurde dus niet aan ‘de plaats waar de persoon in de bevolkingsregisters was ingeschreven...’ en evenmin aan een bevoegd ontvanger zodat die betekening dubbel nietig is.

“Art.1048.De termijn om verzet aan te tekenen is één maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis”(Ger.W.) Is de betekening nietig dan kan u verzet aantekenen zo lang de betekening niet geldig hernieuwd en de erop volgende verzettermijn niet verstreken is. Doe dit echter best onverwijld en stuur aangetekend kopie ervan aan degenen die het vonnis gedwongen willen uitvoeren. Vorder van hen schadevergoeding in geval van machtsmisbruik.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jeroen1974
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 19 sep 2013 09:46

verzet zou tot 14 dagen na betekening zijn. ik heb nog niks betekend maar wel moeten tekenen voor die kennisgeving rijverbod. heb dus nu ook al 3 dagen geen rijbewijs want dat moest ik inleveren...zou ik dat niet doen dan kreeg ik nog meer boete bij etc. aldus politie en griffie. ben dr helemaal gek van aan t worden maar de juiste oplossing of aanpak .....kan ook geen kant op zo zonder rijbewijs en dat maakt alles wel erg moeilijk nu ...niet alleen voor mij maar ik pieker er de hele dag over,slaap bijna niks....vind het allemaal niet meer normaal zo. mijn hele leven etc ligt hier ff door overhoop en ben vorig jaar al 1 jaar overspannen thuis geweest. kan deze misserie op t ogenblik gewoon nog niet aan.

Terug naar “Archief”