help! auto total loss door inwonend familielid

pepper2sanne
Topic Starter
Berichten: 12

help! auto total loss door inwonend familielid

#1 , 05 sep 2013 21:02

hallo iedereen

ik zit met de handen in het haar. hopelijk kunnen jullie me een beetje raad geven want ik zie het echt niet meer zitten.

mijn verhaal gaat als volgt:

mijn broer woont sinds enkele maanden in bij mij en mijn vriend. af en toe leende hij onze wagen om eens naar de voetbal te rijden enzovoort, zonder enig probleem. hij heeft zijn rijbewijs en wij vertrouwden hem volledig.

op en gegeven moment krijg ik 's nachts telefoon dat mijn broer een ongeluk heeft gehad met onze wagen, samen met 3 inzittenden.
Na een hele tijd rondbellen naar iedereen die ik maar te pakken kon krijgen, bleek plots dat mijn broer niet zelf aan het stuur zat. Een van zijn vrienden had gevraagd of hij eens mocht rijden en hij heeft dat toegelaten.
Ons wagentje was licht getuned en een vinnig ding, dus ik ging er van uit dat hij hem eens uit wou testen. na onderzoek van de verzekeringsexpert is mijn vermoeden bewezen, de snelheidsmeter is op 110 km per uur vastgeslagen.
ze reden op een niet verlichte, rechte baan die eindigde in een T-splitsing. er was geen ander voertuig bij betrokken, dus duidelijk een inschattingsfout van de bestuurder (en snelheidsfout uiteraard). De bestuurder had het einde van de weg niet gezien en is gewoon rechtdoor gereden, eerst over de gracht in een akker en nadien is de wagen schuin in de gracht gesukkeld.

de voorkant zat volledig bij elkaar en een van de passagiers zat achteraan vast, dus heeft de brandweer het dak er moeten af doen. Het komt er dus op neer dat er weinig van over was. total loss.

onze auto was omnium verzekerd dus wij hebben vrij snel onze centen terug gekregen en een nieuwe wagen kunnen kopen. er was ook een bestuurdersverzekering en een inzittendenverzekering, gelukkig.

je zou denken eind goed al goed, maar nu begint eigenlijk pas alles.

de moeder van de bestuurder heeft van onze verzekeraar een rekening in de bus gekregen van ongeveer 16 000 euro en is van plan gerechtelijke stappen te ondernemen tegen mijn broer. Omdat hij de sleutels vrijwillig zou afgegeven hebben. Die wilt natuurlijk niet betalen.

hier heb ik een vraag over, heeft zij enige kans om dit door te zetten en te winnen? want wij, de eigenaars van het voertuig, hebben de bestuurder helemaal geen toestemming gegeven om met de wagen te rijden. mijn broer wel.

Als ze er effectief in slaagt om de schuld bij mijn broer te leggen, hebben wij wel een enorm probleem. Hij heeft zelf nog geen werk en dus geen inkomen. als hij die rekening krijgt, zitten wij er wel mee.
kunnen ze dan bij ons loonbeslag doen? of een deurwaarder laten komen en onze spullen ophalen?


ik heb al verschillende dingen gehoord van allerlei mensen, allemaal via via, maar ik begin echt enorm ongerust te worden. Hoe langer hoe meer eigenlijk. Het lijkt mij toch echt niet normaal dat je iemands auto om zeep mag helpen en dan de rekening (onrechtstreeks) terug naar de eigenaars mag sturen? Ik word er een beetje wanhopig van :cry:

Ik hoor graag jullie meningen en advies, zodat ik weet waar ik sta. Of misschien toch wat meer op de hoogte ben van de wetgeving. ik heb al wel een beetje 'gegoogeld' maar heb nog nergens een situatie gevonden die lijkt op die van ons.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5461

#2 , 05 sep 2013 21:28

... de moeder heeft een rekening gekregen ? : Als de bestuurder minderjarig was dan heeft je broer een serieus probleem. Als je broer bij jou gedomicilieerd is dan zou'k stappen zetten om 'm te doen verhuizen (of dan toch minstens een ander domicilieadres te vinden op legale wijze)

pepper2sanne
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 05 sep 2013 21:37

... de moeder heeft een rekening gekregen ? : Als de bestuurder minderjarig was dan heeft je broer een serieus probleem. Als je broer bij jou gedomicilieerd is dan zou'k stappen zetten om 'm te doen verhuizen (of dan toch minstens een ander domicilieadres te vinden op legale wijze)
de bestuurder is meerderjarig, heeft ook een rijbewijs maar woont nog thuis.
Hij is wel -23 jaar dus onze franchise lag 3x zo hoog

Reclame

Franciscus
Berichten: 38741

#4 , 05 sep 2013 21:42

Politie ter plaatse geweest?
PV opgesteld?
Ademtest afgenomen ...indien gedaan wat resultaat?
Is meerderjarig dus .... wat heeft 'mama' daar dan nog mee te maken.
Natuurlijk als hij nog thuis woont ....

pepper2sanne
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 05 sep 2013 21:50

Politie ter plaatse geweest?
PV opgesteld?
Ademtest afgenomen ...indien gedaan wat resultaat?
Is meerderjarig dus .... wat heeft 'mama' daar dan nog mee te maken.
Natuurlijk als hij nog thuis woont ....
Ja de politie is (samen met mug, 2 ambulances en brandweer) plaatse geweest. er zijn adem- en bloedtests afgenomen (sommigen waren te hard in schok om te blazen) en er had niemand gedronken of drugs gebruikt.

En ja hij is meerderjarig maar heeft ook nog geen werk, is in juni afgestudeerd. en ik veronderstel dat het ook via de verzekering van z'n moeder zal worden geregeld, al weet ik niet in hoeverre die zal tussenkomen.

Mij leek het ook nogal logisch dat de kosten voor de bestuurder zouden zijn maar blijkbaar heb ik het toch mis.

Franciscus
Berichten: 38741

#6 , 05 sep 2013 22:25

Hoe mis?
Het is een meerderjarige.
Heeft een rijbewijs en mag dus vermoedelijk met een wagen rijden.
Indien niet gedronken /drugs ... zie ik geen probleem.

Uw verzekering laat het besturen door derden toe dus de wagen, de inzittenden zijn verzekerd.

Wat zou de moeder dan kunnen gaan eisen?
Waren er gewonden en wie waren dat?
Mogelijk wordt de bestuurder wel vervolgd voor roekeloos rijgedrag .... en onopzettelijke slagen en verwondingen aan de andere inzittenden.
Uw verzekering zal de bestuurder idd om die redenen in gebreke hebben gesteld.

pepper2sanne
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 05 sep 2013 23:21

Hoe mis?
Het is een meerderjarige.
Heeft een rijbewijs en mag dus vermoedelijk met een wagen rijden.
Indien niet gedronken /drugs ... zie ik geen probleem.

Uw verzekering laat het besturen door derden toe dus de wagen, de inzittenden zijn verzekerd.

Wat zou de moeder dan kunnen gaan eisen?
Waren er gewonden en wie waren dat?
Mogelijk wordt de bestuurder wel vervolgd voor roekeloos rijgedrag .... en onopzettelijke slagen en verwondingen aan de andere inzittenden.
Uw verzekering zal de bestuurder idd om die redenen in gebreke hebben gesteld.
Ik weet niet wat zij kan/mag gaan eisen. Ze heeft laten weten dat ze stappen gaat ondernemen om mijn broer aansprakelijk te stellen, omdat die vrijwillig de sleutels aan hem heeft gegeven. Maar ik heb er geen idee van of dat zomaar kan? En als ze het dan voor het gerecht zal trekken, zou ze dan kans hebben om de zaak effectief te winnen?

Er waren gewonden ja, een iemand zijn bovenarm was verbrijzeld en iemand anders had een borstbeenbreuk ( maar ik heb ondertussen al gehoord dat hij dat 9 kansen op 10 doet alsof om meer te trekken van de verzekering, aangezien die nooit heeft gerust of een korset gedragen of op controle is moeten gaan... Soit dat ter zijde.)
De rest had alleen schaafwonden en blauwe plekken, als je de auto zag mogen ze van geluk spreken dat ze nog leven.
En de bestuurder heeft een "black out" dus lekker handig voor de verklaringen.

En dat de bestuurder vervolgd wordt voor roekeloos rijgedrag, vind in dik oké!

Franciscus
Berichten: 38741

#8 , 05 sep 2013 23:32

Het is de bestuurder die moet weten wat hij doet .... hij wordt onderstelt voldoende kennis en vaardigheden te hebben om te rijden.
Of uw broer vrijwillig e sleutel heeft gegeven of onder dwang ...dit laatste zou de zaak van de bestuurder nog erger maken.
De bestuurder heeft zelf alles in handen om te beslissen om te rijden of niet te rijden met dat voertuig.
Of werd hij gedwongen????

PS uw verzekering uiteraard in kennis stellen van de bedoelingen van de moeder

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 06 sep 2013 00:16

De verzekeringsmaatschappij heeft de eigenaar van het voertuig betaald en is dus in de rechten van de eigenaar getreden. Het is dan ook logisch dat de verzekeraar zijn " schade" probeert te verhalen op degene door wiens fout die schade is ontstaan, in dit geval de bestuurder.

Deze bestuurder zal de door de verzekering betaalde bedragen moeten terugbetalen.

De moeder van de bestuurder heeft daar in principe weinig mee te maken. Juridisch gezien is zij een derde, een buitenstaander.

De bestuurder kan op zijn beurt gebeurlijk nog (gedeeltelijke) schadevergoeding proberen te verkrijgen van een ander. In dar geval moet de bestuurder wel bewijzen dat deze andere (uw broer) een fout beging die in oorzakelijk verband staat met het ongeval.

En dat laatste wordt moeilijk, denk ik. Het enige wat mij te binnen schiet is het toevertrouwen van een voertuig aan iemand die niet over een geldig rijbewijs beschikt (32 wegverkeerswet) of die kennelijk geintoxiceerd is (37 wegverkeerswet) maar dat schijnt hier niet het geval te zijn.

Weinig om zich zorgen over te maken dus.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2013 11:06

Ik zie ook niet in hoe die vrouw uw broer iets kan maken... Uw broer heeft de wagen toevertrouwd aan zijn vriend, die meerderjarig was en een rijbewijs had. Deze vriend bleek onverantwoord te rijden (enkel en alleen hij is daarvoor verantwoordelijk) en berokkent daarmee schade aan de wagen. Het is niet meer dan normaal dat die vriend opdraait voor de schade die hij zelf berokkend. Dat "vrijwillig afstaan van de sleutels" zal door een rechter weggelachen worden.

Heeft de moeder "officieel" al iets laten weten aan uw broer en indien wel, op welke manier is dit gebeurd (telefonisch, aangetekend schrijven)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 06 sep 2013 14:57

Ons wagentje was licht getuned
Ik neem aan dat de verzekering hiervan van tevoren op de hoogte was en dat heeft goedgekeurd? Anders kan u zwaar in de problemen komen.

Motortuning (waaronder chiptuning) mag niet - zie de Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1) (http://www.wegcode.be/secties/omzendbri ... -mo-120310" onclick="window.open(this.href);return false;) - tenzij de constructeur hiervoor een homologatie heeft en dus een nieuw CoC kan afleveren.


Voertuigen die met dergelijke onderdelen zijn uitgerust en die ter keuring worden aangeboden, krijgen een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen. Zijn in elk geval verboden:
27) motortuning

De verzekering kan bv. volledig op de hoogte zijn van de (illegale) chiptuning, maar dit risico dan toch maar aanvaarden zonder navraag te doen omtrent het CoC. Dit is uiteraard voor rekening van de verzekeringsmaatschappij.
Daarnaast moet de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ook op de hoogte gebracht worden van de wijzigingen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

pepper2sanne
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 06 sep 2013 19:57

de dame in kwestie heeft nog niets aan ons laten weten, nog via de telefoon nog via de post. Zij valt nu om de haverklap binnen bij mijn schoonmoeder (die heeft alles geregeld voor de verzekeringen na het ongeval ook, vraag je niet af waarom want dat is weer een heel verhaal op zich)

en met getuned bedoel ik: Sportief uitzicht, felblauw met stickers op de zijkant, velgen veranderd, kitten onder etc etc
de verzekering is hier allemaal van op de hoogte, de keuring zijn we ook zonder problemen doorgekomen want we hadden van alles papieren. We hebben zelfs meer teruggetrokken omdat sommige dingen mee verzekerd waren zoals die kitten.

Ik ben toch al iets geruster na jullie berichtjes. alvast bedankt.
alle bedenkingen en raad zijn nog steeds welkom!

pepper2sanne
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 09 sep 2013 10:09

even een kleine update:

nu hebben we dus wel officieel iets gehoord.
gisteren rond 22u heeft mijn broer eerst enkele smsjes en een telefoontje gehad. Ze beweerd nu dat in de verklaringen van de inzittenden staat dat mijn broer zelf had voorgesteld om met de wagen te rijden aan zijn vriend.
ze zegt dat iedereen aan het liegen is en dat haar lieftallig zoontje zelf nooit achter de sleutels heeft gevraagd.
ik heb nochtans van 2 van de 3 gehoord dat hij dat wel heeft gedaan.

kan zij trouwens zomaar iedereen zijn verklaringen lezen?

ze zei meerdere keren: 'dit gaat nog grote gevolgen krijgen' en 'ik laat het hier niet bij'

volgens mij doet ze er alles aan om maar niet te moeten betalen
gisteren heeft ze dan mij ook nog onrechtstreeks beschuldigd van liegen (heb helemaal nergens een verklaring moeten afleggen...) en komt nu vanavond naar ons, op vraag van haar, om mij alles eens 'duidelijk te zeggen'

ben nu wel eens benieuwd... ik zal het gesprek hier later vandaag nog posten.

Franciscus
Berichten: 38741

#14 , 09 sep 2013 10:47

Van tel is het PV en de verklaringen die de partijen daar hebben afgelegd.
Als die dame het kopie van de verklaringen heeft kunnen lezen, wat kan als al de inzittenden dat aan haar hebben laten lezen weet ze wat er instaat.
MAAR of dat datgene is wat ze zegt is een ander verhaal.

In principe ook al heeft haar zoon de sleutels niet gevraagd maar gekregen dan nog beslist hijzelf of hij rijdt of niet.
We gaan er wel vanuit dat hij een rijbewijs heeft en dan is hij als bestuurder verantwoordelijk voor zijn EIGEN rijgedrag.
Hij is toch niet met geweld gedwongen om te rijden en om zo snel te rijden?

Uw verzekering heeft het PV mogelijk al opgevraagd... normaal duurt dat wel eventjes voor ze daarvan een copie/afschrift kunnen bekomen via het parket.

Stel uw makelaar/verzekering wel in kennis dat die dame alles uit de kast aan het halen is.

Normaal zou ik zeggen dat ze uw schoonmoeder gerust moet laten maar nu kan het interessant zijn om op die wijze mogelijk meer info te verkrijgen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 nov 2013 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12961

#15 , 09 sep 2013 11:10

Waarschijnlijk een poging tot intimidatie, laat u niet doen, u bent in uw recht.

Terug naar “Archief”