vraag over scheren haag

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

vraag over scheren haag

#1 , 25 jun 2013 15:19

Hallo

ik heb een vraag waarbij jullie me hopelijk kunnen helpen.

Ik heb 2 maanden geleden een huis gekocht, een rijwoning.

In deze straat zijn 6 dezelfde woningen naast elkaar gebouwd.
Deze woningen beschikken allen over een garage, te bereiken via de achterkant (inrijden via poort) van de woning, in een andere straat.

Als je door die poort rijdt kom je op gezamenlijk terrein, waar links 3 garages naast elkaar gebouwd zijn, en rechts nog eens 3. Aan de overkant beginnen dan onze tuintjes.
Geen problemen met de buren, iedereen onderhoudt alles netjes.

Maar nu komt het:
Mijn garage ligt vlak aan de scheiding met de andere buren in de andere straat (hun tuin grenst aan mijn garage, zij hebben niets te zien met die 6 woningen, hun voordeur is in die andere straat).
Op die scheiding staat correct een afsluiting (enkele palen met draad), waaraan dan hagen gezet zijn.
Die zijn nu gegroeid tot een lengte van ongeveer 1.5m. ik schat dat de struiken zo'n 10 jaar oud zijn.

Nu is de lengte (hoogte) geen probleem, maar wel de dikte.
Gezien dat vlak aan mijn garage grenst, kan ik er niet meer inrijden gezien de dikte van de struiken (zeker 0.5 m in 'mijn terrein').

Bij navraag bij de buren, bleek dat men (die 6 woningen) om de zoveel tijd bijlegt om die haag te laten scheren.
Nu is dat telkens niet goed gebeurd waardoor mijn gedeelte 'uitgestruikt' is. De vorige huiseigenaar heeft hier klaarblijkelijk nooit over geklaagd, en die anderen bleven maar opschuiven en uitstruiken zodat zij nu 0.5-1m meer tuin hebben, en ik niet meer kan inrijden in mijn garage.

Nu is mijn vraag:
-wie moet betalen voor het scheren van die haag?
De eigenaar van de haag? Of moeten wij dat delen?

-En hoever moet die haag geschoren worden? Ze is zeker al 0.5m buiten de scheiding met draad gegroeid. (zowel op het algemeen oprijstuk voor alle wagens (oprit) als voor mijn gedeelte.

Ik wil niet lastig doen, ik ben geen moeilijk mens, het enige wat ik wil is in mijn garage kunnen:)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 25 jun 2013 15:28

Dus van wie is die haag eigenlijk? Er mag gewoonweg niks over de perceelgrens groeien; dus vragen om bij de volgende snoeibeurt alles minstens gelijk met de perceelgrens af te scheren aan jouw kant, en liefst verder. En best sta je onmiddellijk op je rechten. Binnen de kortste keren zit je met een hopeloos verwilderde haag aan jouw kant waar de buren niks meer willen aan doen. In principe mag je dat niet zelf doen als de haag niet van jou is. Als de haag niet van jou is, hoef je daar ook niet voor mee te betalen.

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 25 jun 2013 15:36

De haag is van die andere mensen, niet van mij of de andere buren.

Dat het er wat overgroeit vind ik nu niet erg, maar ik kan niet in mijn garage.

Is er ergens een artikel ofzo waarmee ik hen (vriendelijk) kan aantonen dat er niks over die perceelgrens mag groeien? Dan heb ik direct 'bewijs' en kunnen ze iemand laten komen om het op te snoeien.

Nu, alles wegdoen tot aan de perceelgrens is ook geen optie, gezien het nogal uitgestruikt is.
Als dat weggeschoren wordt, is al het groen weg en blijven er alleen stammen over :(

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 25 jun 2013 16:09

Hoe sneller je snoeit ho sneller de scheuten met jonge groei terugkomen en weer opvullen. Met snoeien bestaat er geen halve oplossing.

wat betreft wetsartikelen dien je in het veldwetboek en het lokale politiereglement te kijken.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 25 jun 2013 16:50

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 32, 36 en 37, ... Overigens riskeer je ook krassen door voortdurend tegen de haag te rijden.

Sirkii
Berichten: 5466

#6 , 25 jun 2013 20:38

'k Zie effe het probleem niet : van een haag onderhoudt elkeen zijn kant. Als die haag een halve meter over de eigendomsgrens groeit dan pak je toch gewoon uw snoeischaar en snijdt die 40 cm in. Volgend jaar staat die weer mooi groen.

Je kan volgens mij moeilijk van uw buren verlangen dat ze uw zijde van de haag onderhouden doch je kan ze mi wel degelijk insnoeien tot op +- de perseelsgrens.

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 26 jun 2013 11:37

Bedankt voor die link, ik zie staan dat ik idd mag vragen om ze te snoeien tot de grenslijn en dat iedereen daarvoor de kosten deelt.

Daar zal ik dan binnenkort eens werk van maken, bedankt voor jullie hulp :)

Lanox
Berichten: 3545
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jun 2013 12:18

Je kan volgens mij moeilijk van uw buren verlangen dat ze uw zijde van de haag onderhouden doch je kan ze mi wel degelijk insnoeien tot op +- de perseelsgrens.
Men kan van zijn buren verlangen dat ze HUN haag correct inplanten op zo een manier dat ze deze nog kunnen onderhouden zonder u daarvoor lastig te vallen. Een gemeenschappelijke haag is een ander verhaal, maar daar gaat het hier niet over.

Sirkii
Berichten: 5466

#9 , 26 jun 2013 22:06

Je kan volgens mij moeilijk van uw buren verlangen dat ze uw zijde van de haag onderhouden doch je kan ze mi wel degelijk insnoeien tot op +- de perseelsgrens.
Men kan van zijn buren verlangen dat ze HUN haag correct inplanten op zo een manier dat ze deze nog kunnen onderhouden zonder u daarvoor lastig te vallen. Een gemeenschappelijke haag is een ander verhaal, maar daar gaat het hier niet over.
Ah zo : Als de haag 100% op uw grond staat dan mag je ze toch gewoon rooien (na dit aan de buren verteld te hebben uit goed nabuurschap) en liefst een nieuw haagje planten (dit kost de wereld niet)

archimedes
Berichten: 77

#10 , 27 jun 2013 12:54

Als de haag van de buurman is, en een deel groeit over de grens op jouw grond, dan mag je de buurman vragen om die bij te knippen. Je MOET hem toelating geven om op jouw grondstuk te komen om te snoeien als hij dat wil.
Zonder zijn toestemming mag je zijn haag NIET snoeien, ook al is het maar dat overhangend deel.

kim85
Topic Starter
Berichten: 22

#11 , 27 jun 2013 13:33

Hij mag die zeker snoeien, hoe eerder hoe liever.

Maar wat kan ik dan doen als hij weigert? Naar de vrederechter?

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 27 jun 2013 13:35

Inderdaad. Na een aangetekende schriftelijke ingebrekestelling. Hierin geeft u hem bv nog 10 kalenderdagen na kennisname de tijd om deze haag alsnog te komen snoeien.

Terug naar “Archief”