franchise bedrijfswagen na ontslag

onverzekerd
Topic Starter
Berichten: 3

franchise bedrijfswagen na ontslag

#1 , 20 jun 2013 13:37

Eind deze maand loopt mijn arbeidscontract ten einde. Ik had een firmawagen, maar hier was nog redelijk wat schade aan. Daarom is er een verzekeringmakelaar langsgeweest en die zou een expert aanstellen die de schadegevallen wou opmeten en ik de franchise per schadegeval zou betalen (is omnium verzekerd).
Nu lijkt het er echter op dat mijn werkgever me wil laten opdraaien voor alle schade zonder tussenkomst van de verzekering, wat een bedrag tussen de 6000 en 7000 euro zou worden. Is dit wettelijk? De wagen is 5 jaar oud en heeft 150000 km.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 jun 2013 08:28

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst. De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik had een firmawagen, maar hier was nog redelijk wat schade aan’

Ik ga ervan uit dat u die firmawagen ook gebruikte voor privé-verplaatsingen , inbegrepen woon-werkverkeer. Hierop is voornoemd art.18 niet van toepassing.
Bovendien is het mogelijk dat u de leasingnemer bent van die wagen. In dat geval is de leasingovereenkomst van toepassing. Zie deze dan zorgvuldig na.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5466

#3 , 22 jun 2013 21:39

Zoals hierboven vermeld : lees je leasingkontrakt na (of de managementwagenovereenkomst die je met je werkgever afsloot (grote bedrijven stellen een eigen kontrakt op). Er zal een franchise zijn per schadegeval (die oplopend kan zijn zoals bij mijn werkgever : 1e omnium claim in één jaar: 125€, 2e 250, 3e en volgende 500)) Als dat zo is zal er "enkel" een robbertje gediscussieerd moeten worden over't aantal schades die er zijn.

Reclame

Terug naar “Archief”