waterlasten

georgy
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Lummen

waterlasten

#1 , 24 okt 2007 17:22

Wij hebben sinds 2001 een woning op 1.50 hectare, achter onze weide liggen grachten die normaal door de plaatselijke watering moeten onderhouden worden. Dit is al verschillende jaren niet meer gebeurd met als gevolg dat onze weide door slechte afwatering bij hevige regens in een vijver veranderd.
Wij hebben de laatste drie jaar deze wateringslasten dan ook bewust niet meer betaald (voor wat hoort wat). Nu hebben wij deze week een aanmaning in de bus gekregen met de vraag de lasten van deze laatste drie jaar onmiddelijk te betalen, zoniet dreigen ze met een deurwaarder.
Nu is mijn vraag : kan ik hier verhaal tegen inbrengen ? Kan ik schadevergoeding vragen voor het opbrengstverlies van mijn weide ? En bij wie kan ik hier eventueel klacht over neerleggen ? Wat zijn normaal de plichten van een watering.
Het gaat hier om watering "Het Schulensbroek"
Er zijn meerdere mensen in onze straat die hier last van ondervinden.
Mvg,
Georgy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 okt 2007 10:51

“Art.68.Het kohier van de belasting ten behoeve van de watering wordt elk jaar door de algemene vergadering opgemaakt en vastgesteld volgens de regelen bepaald door het reglement.Het wordt door de bestendige deputatie uitvoerbaar verklaard...Bezwaren worden vóór de bestendige deputatie gebracht binnen drie maanden na ontvangst van het aanslagbiljet, in de vormen en onder de voorwaarden bepaald bij de wet van 22 Juni 1865 betreffende de bezwaren inzake directe belastingen...”.(5 JULI 1956. - Wet betreffende de wateringen).

Zelfs het indienen van voornoemd bezwaar ontheft u er niet van de geheven belasting te betalen in afwachting van de beslissing over uw bezwaar.

“Art.80.De wateringen maken jaarlijks een staat op van de werken die in de loop van het jaar moeten uitgevoerd worden voor het aanleggen, verbeteren, onderhouden en instandhouden van de verdedigings- droogleggings- en bevloeiingswerken en van de wegen van de watering...Hij wordt vóór 1 Februari van het jaar waarin de werken moeten worden uitgevoerd, aan de bestendige deputatie overgelegd.Art.90.Indien blijkt uit een verslag, opgemaakt door een ambtenaar van de bevoegde Rijksdienst en waarvan de gouverneur heeft kennis gegeven zowel aan het bestuur van de watering als aan de bestendige deputatie, dat voor het onderhoud en de veiligheid van de watering noodzakelijke werken verwaarloosd zijn, hoort de bestendige deputatie, hoogdringend, het bestuur van de watering in bijzijn van de bevoegde ambtenaar en stelt in voorkomend geval een termijn vast binnen welke de algemene vergadering tot de uitvoering van de werken moet beslissen.(5 JULI 1956. - Wet betreffende de wateringen).

U kan dus kennis nemen van die staat van werken en zonodig bezwaar indienen tegen het ontbreken van noodzakelijke werken,dat u schaadt.

Aan dit bezwaar geen passend gevolg geven kan aanleiding geven tot :“Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.(Burgerlijk Wetboek).

Het is dan wel aan u om fout,schade en oorzakelijk verband tussen fout en schade te bewijzen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Archief”