Dat is het hem nu net : TS IS de erfgenaam ...Een vruchtgebruiker moet het goed teuggeven in goede staat. Is de vruchtgebruiker overleden dan "erven" zijn erfgenamen die plicht. U kunt hen aanspreken, maar je zal dan wel met duidelijke bewijzen moeten komen om aan te tonen dat er sprake is van grove verwaarlozing door de vruchtgebruiker.
Verder is het hier nog niet duidelijk , of huurder zelf een opzeg gedaan heeft , of een opzeg gekregen.Sorry Freelance, maar sta me toe van de zaken toch nog eens op een rijtje te zetten.
De eigenaar in 1999 was ook de vruchtgebruiker.is mij bekend
De laatste huurder was ook mijn huurder geworden vanaf april 2012 tot 2 juli 2012 (afgifte sleutels).had u een geschreven huurovereenkomst ?
Deze huurder heeft het onderzoek van de woning aangevraagd op 15 juni 2012, was dus mijn huurder op dat ogenblik.zie vorige
Het onderzoek is gebeurd op 26 juni 2012.akkoord
De eigenaar vruchtgebruiker en laatste huurder vonden het niet nodig een ingaande plaatsbeschrijving op te maken bij aanvang huur.dit kan voordelig geweest zijn voor huurder en nadelig voor verhuurder , uiteraard ook nadelig voor de nieuwe eigenaar , maar u kunt de tijd niet terugdraaien.
Ik heb de vruchtgebruiker sinds 2009 meermaals mondeling en ook officieel aangemaand om iets aan die mankementen te doen.Vraag is of gebreken dienden opgelost door vruchtgebruiker OF naakte eigenaar
U kunt mij wel verwijten dat ik niet zover ben gegaan om via vrederechter een expertise van de woning te bekomen, als dat mij al
zou toegestaan zijn.Expertise was al gebeurt in 1999 . U zou een expertise KUNNEN aangevraagd hebben , niet bij vrederechter , maar bij dienst Wonen Vlaanderen , de enige instantie die hierin bevoegd is . Dit zou echter dezelfde gebreken en strafpunten opgeleverd hebben , minus het eventuele feit dat huurder het koepelvenster zou "gesaboteerd " hebben . U zou dit kunnen gebruikt hebben tegen verhuurder , NIET tegen huurder .
Dat de huurder niet van het bestaan van het verslag van 1999 op de hoogte was, dat kan zijn. Feit blijft dat hij die woning toch maar betrokken heeft in 2005 en geen ingaande plaatsbeschrijving nodig vond.
Art. 1731 Burgerlijk Wetboek:
[§ 1.
Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
Ik kan hieruit niet anders besluiten dat de huurder doelbewust die zaken heeft stilgehouden tot hij mij kon pakken na het overlijden van de vruchtgebruiker.Best mogelijk , maar u kunt nog steeds de huurder niet aansprakelijk stellen .
Zware gebreken aan de woning zijn niet ten laste van de huurder, en die kunt u op geen enkele manier verantwoordelijk stellen , tenzij kwaad opzet kan bewezen worden , ttz. het opzettelijk beschadigen van de woning . NIET het opvragen van een woning controle , wat aanzien wordt als een recht van de huurder.
Ik neem uw reacties helemaal niet kwalijk, Freelance, op die manier weet ik nu ook wat de tegenargumenten kunnen zijn.
Ik zie nog steeds géén elementen waarvoor u ex huurder zou kunnen aansprakelijk stellen voor wat dan ook .Als blote eigenaar van de woning ben ik na het overlijden van de vruchtgebruiker volle eigenaar geworden en aldus het geschreven huurcontract van de vruchtgebruiker ook overgenomen, of vergis ik mij.
U vergist zich niet . Maar het feit van een GESCHREVEN huurcontract komt hier pas voor het eerst naar boven .Dit is dus een nieuw feit .
De huurder heeft zelf zijn opzeg gedaan, in de maand dat de vruchtgebruiker overleden is ( en gehospitaliseerd was ). Huurder heeft nog altijd niet de aangetekende zending kunnen aantonen naar de vruchtgebruiker toe. Is zogezegd het bewijs van aangetekende zending kwijt.
Vandaar ...
.Als volle eigenaar hebt u het geschreven huurcontract wettelijk overgenomen , en werd u bijgevolg de nieuwe verhuurder .
De huurder diende aan u een opzeg te betekenen , niet aan de (overleden) vruchtgebruiker/vorige verhuurder .
U hebt de opzeg aanvaardt , en sleutels in ontvangst genomen ; bijgevolg is deze verhuring wettelijk teniet gegaan .Ex huurder hoeft geen bewijs van AS meer aan te tonen .