tuinplanten besproeid

fair
Topic Starter

tuinplanten besproeid

#1 , 20 aug 2012 17:21

de buren komen niet met mij overeen. Sinds een tijd merk ik dat op regelmatige basis tuinplanten, hagen, bomen, vruchten met gif besproeid werden, zelfs tot hoog in de bomen. Dit moet gebeuren op momenten waarop ik niet thuis ben of 's nachts als ik lig te slapen. Mijn eigendom is met een laag haagje afgeboord maar er zit een gat in voor een pad naar de voordeur en er is nog een garageoprit.

Heeft er iemand een idee wat ik hier tegen kan doen? Het is natuurlijk een zeer ongename ervaring.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 20 aug 2012 18:46

hoe weet U dat de struiken bomen en planten met gif besproeid werden? Indien bladeren bruin worden kan dit evengoed een ziekte zijn (toevallig zit die nu in mijn tuin: van sommige takken worden de bladeren bruin, gespikkeld, verdroogd etc...) Hier is geen druppel gif aan te pas gekomen.

fair
Topic Starter

#3 , 20 aug 2012 18:56

Normaal heb ik wekenlang jasmijnen in het late voorjaar. Nu had ik ze nog geen 3 dagen of de enorme hoeveelheid grote bloemen waren in bijna de volledge struik, eerder boom, dood en onder de jasmijnstruik waren ook planten geraakt, andere dan weer niet. Ook de rabarber is nu voor 30 % bruin, hier en daar met bruine spikkels ook. Er zijn vele planten en ongeveer 1/5 is nu al getroffen. Ik herinner me een mooie grote struik, waarbij het spoor van spoeien zichtbaar was (klimop, dan rabarber, dan struik). Deze is vorig jaar voor de helft compleet doodgegaan, alle bladeren aan de getroffen zijde werden bruin, raakten verdroogd, vielen af. Persoonlijk denk ik dat een ziekte geen 'recht spoor' maakt.

Wie heeft bepaald dat het bij u een ziekte was? Kan een tuinier dat? Kan een tuinbedrijf evengoed een labotest laten doen, ook voor cnotrole op sproeien? Dat zijn belangrijke vragen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2012 18:57

Camera installeren die uw tuin /eigendom filmt.
Alles goed afsluiten.
Is er een druipspoor? blijkbaar wel.

Vaststellingen door politie nog mogelijk?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 aug 2012 20:47

Gelijkaardige situatie hier:

Mijn achterbuur heeft (na mondeling dreigement) een groot deel van de tuin van mijn nevenbuur kapotgespoten met totale onkruidverdelger (omdat mijn nevenbuur zijn tuin niet onderhoudt en het onkruid tot in de tuin van de achterbuur groeit).
Door de regen is een groot deel van die onkruidverdelger in mijn tuin gespoeld met als resultaat dat 20 vierkante meter van gazon dood is alsook 10 meter van mijn klimophaag. Maar ik kan uiteraard één en ander niet bewijzen (behalve de schade).
Probleem is ook dat IQ van achterbuur beneden het gemiddelde ligt....en hij nogal agressief is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 20 aug 2012 21:29

Aangezien de schade is veroorzaakt door verdelgingsmiddel gebruikt is de tuin van uw buur zal je verplicht zijn deze aan te spreken hij zal op zijn beurt de schade dienen te verhalen bij de achterbuur als hij deze kan bewijzen...

Persoonlijk en zuiver theoretisch ben ik in dergelijke gevallen iemand van het oog om oog principe. In datzelfde theoretische geval lijkt het me dat het judicieus alternatief gebruik van een hogedrukreiniger met reservoir voor kuismiddel en waarvan de lans wordt afgenomen zodat men enkel het pistool gebruikt om te sproeien, werkelijk bewonderenswaardige resultaten kan opleveren.

de reden
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 aug 2012 00:44

Aangezien de schade is veroorzaakt door verdelgingsmiddel gebruikt is de tuin van uw buur zal je verplicht zijn deze aan te spreken hij zal op zijn beurt de schade dienen te verhalen bij de achterbuur als hij deze kan bewijzen...

Persoonlijk en zuiver theoretisch ben ik in dergelijke gevallen iemand van het oog om oog principe. In datzelfde theoretische geval lijkt het me dat het judicieus alternatief gebruik van een hogedrukreiniger met reservoir voor kuismiddel en waarvan de lans wordt afgenomen zodat men enkel het pistool gebruikt om te sproeien, werkelijk bewonderenswaardige resultaten kan opleveren.
dat is aanzetten tot................

dit weekend vertelde een collega dat hij heeft gefilmd hoe zijn buur met een groot waterpistool met javel erin zijn gazon besproeide , is blijkbaar in .

dringend doen zoals bij ons een wijkfeest organiseren en een nieuwjaarsdrink en leef in één van de gezelligste wijken van het land vrijdag vertrek ik op reis en dan komt zowat de halve straat mijn dieren eten geven de planten water geven gaan met de hond wandelen kunnen zelfs binnen voor als er iets is en een boer van 2 straten verder houd mijn pony gratis bij , volgende maand heeft het zuidelijk deel van de gemeente zelfs 3 zo van die wijkfeesten (heb vandaag nog eens extra 50 bierbonnekes gekregen als inzet voor mijn kraampje)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Vandebos

#8 , 21 aug 2012 01:30

Neen, dat is een theoretisch hersenspinsel waartoe ik me soms de vrijheid geef als men raakt aan dingen die voor mij heilig zijn...

Wat betreft mijn buurt kan ik je tegenwoordig alleen maar bijtreden, hier gaan regelmatig 2-5 huizen gezamenlijk op vakantie, hoef ik me nooit zorgen te maken over pakjes die geleverd worden, post die uit bus genomen moet worden of mijn huisdieren die moeten gevoed worden... (denk dat het lijstje van waar ze kunnen langsgaan via de tuin om te eten langer is dan mijn restaurantlijst....)

Maar dat is niet overal... Ooit geweten bij een collega dat diens buur luid kloppend en schreeuwend aan diens voordeur stond te tieren omdat eens van onze wagens (andere collega's aanwezig)op straat een 25 cm voor zijn gevel stond. Alleen spijtig dat Jan zo'n 1.95m hoog is, een vetarme kleine 130kg woog (toen, nu niet meer) en bij tijd en wijle voldoende volume kan produceren om een kerkklok het zwijgen op te leggen... Jan toen heel vriendelijk beseft dat deels voor de woning parkeren "indeed not done" is en heeft zich toen braafjes in het geheel voor zijn gevel geparkeerd. Dat heeft blijkbaar geholpen want we hebben de buur de rest van de dag en een stuk van de nacht, niet meer gehoord of gezien...

En nu terug on topic.

j.demoor

#9 , 22 aug 2012 08:37

“Art.535 Met gevangenisstraf van een maand tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro wordt gestraft hij die vruchten te velde of natuurlijk opgekomen of gepoot plantsoen kwaadwillig afsnijdt of verwoest.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Sinds een tijd merk ik dat op regelmatige basis tuinplanten, hagen, bomen, vruchten met gif besproeid werden, zelfs tot hoog in de bomen’.

Alhoewel strafwetten STRIKT dienen geïnterpreteerd kan u strafklacht neerleggen tegen onbekende. In ieder geval is er onrechtmatige daad,waarvoor u echter zelf fout,schade en oorzakelijk verband dient te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

freelance

#10 , 22 aug 2012 14:59

Tuinbouwkundige zijnde , alhoewel sprekend zonder ter plaatse te kunnen verifieren , heb ik de indruk dat hier een "lichte" onkruidverdelger gebruikt is , van het type dat gebruikt word tegen jong onkruid , en de bladeren na één dag doet verbranden ( bruin ) . Het jonge onkruid overleeft dit niet , "zwaardere " planten krijgen alleen bruine bladeren en zullen nadien terug uitlopen ( eventueel pas volgend jaar ) . Een "totaal " onkruidverdelger ( voor distels , bramen , houtige gewassen ) manifesteert zich pas dagen later , en dit met kromgetrokken stengels en gekrulde bladeren, die pas véél later bruin worden . Gebruik van Javel geeft in eerste instantie een "geel" verkleuring , die bij veelvuldig gebruik en langdurige droogte na langere tijd "bruinverkleuring " toont .
Een ziekte komt meestal enkel voor op één ( of meerdere ) ziekte gevoelige planten , en laat geen "druppel" spoor na op planten in de buurt .
Bruinverkleuring van bladeren kan optreden na lange , hete en droge periode, maar "jasmijn " bloeit in het voorjaar , en toen was het niet droog en heet .
Een hoveniers (tuin) bedrijf uit de buurt moet in staat zijn ter plaatse een behoorlijke diagnose te maken , eventueel kan er een labo test uitgevoerd worden , die het gebruikte product kan opsporen. ( maar dit zal een klacht niet echt vooruit helpen ) .
Professionele hoveniers hulp zal ook bijdragen bij klacht politie.
Voor juridisch verloop , zie j.demoor hierboven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Archief”