klacht indienen bij parket met burgerlijke partijstelling

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

klacht indienen bij parket met burgerlijke partijstelling

#1 , 01 jul 2007 22:02

Hallo,
ik zou een klacht willen indienen bij het parket met burgerlijke partijstelling. Aangezien het om een bouwovertreding handelt, raadt men mij aan om het te doen via de RWO.
Mijn vraag is nu:
- Vermeld ik dan in mijn brief dat ik bij hen klacht neerleg met burgerlijke partijstelling, of dat ik het via hen bij het parket wil doen?
- Word ik op de hoogte gehouden van de procedure of van ??n of andere uitspraak, of is het afwachten en hopen?
- Zijn er nog tips?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dust
Topic Starter
Berichten: 61

#2 , 01 jul 2007 22:05

En nog een vraagje: dien ik een klacht in tegen de eigenaar(s) of tegen het feit?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 jul 2007 10:01

?Art.146.Met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 5 jaar en met een geboete van 26 EUR tot 400.000 EUR of met ??n van deze straffen alleen, wordt de persoon gestraft die :...Art.149.? 1. Naast de straf kan de rechtbank bevelen de plaats in de oorspronkelijke toestand te herstellen of het strijdige gebruik te staken, en/of bouw- of aanpassingswerken uit te voeren en/of een geldsom te betalen gelijk aan de meerwaarde die het goed door het misdrijf heeft verkregen. Dit gebeurt op vordering van de stedenbouwkundig inspecteur of van het college van burgemeester en schepenen op wier grondgebied de werken, handelingen of wijzigingen, bedoeld in artikel 146, werden uitgevoerd. Indien deze inbreuken dateren van voor 1 mei 2000 is voorafgaand een eensluidend advies van de Hoge Raad voor het Herstelbeleid vereist.?(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

De procureur kan dus wel het initiatief nemen tot strafvervolging doch niet tot het vorderen van herstelmaatregelen.

"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Wetboek Strafvordering).

?De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting?(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Stel u dus burgerlijke partij bij de ONDERZOEKSRECHTER.

"Art.108 In correctionele...zaken,dient de burgerlijke partij...wanneer een onderzoek het gevolg is geweest van de aanstelling van een burgerlijke partij,de som die voor de kosten der rechtspleging VERMOEDELIJK NODIG is,ter griffie neer te leggen...",K.B. 28 december 1950,houdende algemeen reglement gerechtskosten in strafzaken?(B.S. 30 december 1950).

Het BEDRAG van die kosten mag er niet toe strekken het klachtrecht aan te tasten.

Geef kennis daarvan aan de stedenbouwkundig inspecteur of aan het college van burgemeester en schepenen .

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

#4 , 03 jul 2007 22:57

Geachte j.demoor,
Dank u wel voor de reactie!
Graag had ik, indien ik zo vrij mag zijn, nog een paar bijkomende vragen gesteld.
1. "Stel u dus burgerlijke partij bij de ONDERZOEKSRECHTER"
Is de stedenbouwkundig inspecteur eveneens een onderzoeksrechter? Of moet ik dit effectief vermelden in mijn schrijven?
2. "Het BEDRAG van die kosten mag er niet toe strekken het klachtrecht aan te tasten.
Geef kennis daarvan aan de stedenbouwkundig inspecteur of aan het college van burgemeester en schepenen . "
Wat bedoel je daar juist mee? Moet men dan de kosten reduceren of moet de andere partij, zo 'schuldig' dan bijdragen in de kosten? Kunnen deze hoog oplopen?

Reeds op voorhand enorm bedankt!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 05 jul 2007 10:20

De stedenbouwkundig inspecteur is GEEN onderzoeksrechter.

"Het BEDRAG van die kosten mag er niet toe strekken het klachtrecht aan te tasten?.Hiermee heb ik willen waarschuwen dat vrij algemeen wordt aangenomen dat sommige onderzoeksrechters die kosten zo hoog RAMEN dat ze de burgerlijke partij,die deze kosten moet VOORSCHIETEN ertoe aanzetten af te zien van haar klacht.

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

#6 , 05 jul 2007 10:52

Geachte j.demoor,
Moet ik dan mijn schrijven naar de RWO zowel richten aan de stedenbouwkundige inspecteur en aan de onderzoeksrechter (er van uit gaande dat de eerste de 2de met het onderzoek belast), of moet ik beiden apart aanschrijven? En, misschien een domme vraag, wat is het adres van zo'n onderzoeksrechter? Is dat schrijven naar de politie of...?

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Terug naar “Archief”