betekenis vonnis

stephke
Topic Starter

betekenis vonnis

#1 , 27 okt 2011 17:37

hoi,allemaal

wij hebben na een langdurige periode eindelijk ons gelijk gehaald ivm een procedure tot "erkenning vaderschap",nl op 14 maart 2011 is het vonnis uitgesproken dat ik de biologische vader ben van mijn kind.
Na het vonnis kwam de betekenis van dit vonnis door een deurwaarder, dit gebeurde op 26 april 2011.
Zoals men mij vertelde zou na de uitspraak inderdaad de betekenis van het vonnis volgen waarna dit aan het parket overgemaakt zou worden zodat de aanpassing van de naam in het bevolkingsregister kon opgenomen worden.
nadat ik op het eind van de zomer nog steeds niets gehoord had ivm de naamsverandering ben ik zelf gaan informeren hierachter, wat bleek er ; het parket had nog steeds geen betekenis van het vonnis ontvangen.
Ik ben dus naar de deurwaarder gegaan om de reden te achterhalen, vanaf dan ben ik van het kastje naar de muur gestuurd, na enkele dagen van geloop en gebel zeiden ze me dat ze het dossier kwijt waren dus ben ik met het dossier tot bij hen gegaan maar dit leidde evenmin tot resultaat.
ten einde raad heb ik onze advocaat terug ingeschakeld en zij heeft contact met die deurwaarder gehad die op zijn beurt meldde dat de advocaat het dossier terug moest bezorgen aan de deurwaarder (2 keer dat het dossier overgemaakt wordt dus).
zo gezegd zo gedaan, na weeral bijna twee maand wachten nog steeds niets.
Ik terug naar de deurwaarder en die zegt me nu op een arrogante toon , ik heb het dossier aan uw advocate overgemaakt en zij moet het nodige doen!!
mijn vraag :wie moet zorgen dat bij de betekenis van een vonnis de betekenis bij het parket geraakt en kan ik iemand in gebreke stellen om de onredelijk lange termijn van uitvoering van het vonnis?

graag reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 okt 2011 09:28

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

[ons gelijk gehaald ivm een procedure tot "erkenning vaderschap"]

Ik ga ervan uit dat het vonnis het vaderschap heeft vastgesteld ,zodat het vaderschap niet ontstond door ’erkenning’ in de zin van art.327-330 B.W..

“Art.333.§ 1. Elk exploot van betekening van een vonnis of arrest waarbij een vordering betreffende de afstamming wordt toegewezen, moet in afschrift worden medegedeeld aan het openbaar ministerie. § 2. Na het verstrijken van de termijn van hoger beroep of van voorziening in cassatie of, in voorkomend geval, na de uitspraak van het arrest waarbij de voorziening wordt afgewezen, zendt het openbaar ministerie onverwijld het beschikkende gedeelte van elk vonnis of arrest waarbij een vordering betreffende de afstamming wordt toegewezen aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar de akte van geboorte van het kind is opgemaakt of overgeschreven. Indien de akte van geboorte niet in België is ingeschreven, wordt het beschikkende gedeelte gezonden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de verblijfplaats van het kind in België of, bij gebreke daarvan, aan die van het eerste district van Brussel. De ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft, binnen een maand, het beschikkende gedeelte over in zijn registers; melding daarvan wordt gemaakt op de kant van de akten betreffende de burgerlijke stand van het kind en van zijn afstammelingen.”(B.W.).

Onderzoek bij het Openbaar Ministerie(=de Procureur des Konings) in hoeverre voornoemd art.333 reeds gerealiseerd is en leid daaruit de te nemen maatregelen af.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”