ex haalt geld van de rekening

octopus
Topic Starter

ex haalt geld van de rekening

#1 , 27 mei 2011 08:54

Ik ben al enkele jaren gescheiden. Tijdens ons huwelijk hadden we een gemeenschappelijke rekening op ons beider namen.
Volgens de bank dienen beide partners, omdat de rekening op beide namen staat, te ondertekenen om de rekening te laten schrappen.
In het verleden was er een automatische domiciliering voor een verzekering van de wagen voorzien. Hiervan werd al enkele jaren geen gebruik meer gemaakt, maw de verzekering werd door mijn ex via haar persoonlijke rekening betaald.

Plots (na 3 jaar) haalt die verzekering weer geld af van die gemeenschappelijke rekening via "domiciliering". Dit op wens van mijn ex. Volgens de bank kan ik dit niet verhinderen omdat beiden dienen te tekenen om dit stop te zetten,. Mijn ex wil niet tekenen, gaat niet werken, en pluimt me tot op het been. Er wordt geen geld meer gestort op deze rekening, en door afhaling van haar zijde komt die rekening in het rood, wat ik telkens kan aanvullen. Raadpleging bij advocaten levert enkel een bijkomend ereloon op, maar oplossen doet geen enkele. Ze willen allen procederen, en ondertussen gaat alles zijn gewone gang verder.
Wat kan ik doen om te verhinderen dat ex die rekening in het rood brengt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willby

#2 , 27 mei 2011 09:04

Naar de bank gaan en Uw naam van de rekening laten verwijderen zodat de rekening nog alleen op naam van Uw ex staat. Zelf een andere rekening openen, simpel toch?
Heb het zelf meegemaakt en was op een moment meer dan 1000€ kwijt.

octopus
Topic Starter

#3 , 27 mei 2011 09:32

bank weigert dit om wettelijke redenen. Je moet hiervoor beiden tekenen om je naam te laten weghalen.
Anders zou 1partner schulden kunnen maken, en snel zijn naam katen schrappen, en de ander ervoor laten opdraaien.
Hier draai ik ervoor op, omdat we destijds beiden getekend hebben.

Reclame

jojan

#4 , 27 mei 2011 09:50

Dat is onzin. U kan die rekening eenzijdig opzeggen. U blijft echter hoofdelijk aansprakelijk voor de eventuele schuld.

jojan

#5 , 27 mei 2011 10:22

Let wel: het zal niet eenvoudig zijn dit eenzijdig op te zeggen. Volgens mij kan u dit eventueel via de vrederechter regelen.

octopus
Topic Starter

#6 , 27 mei 2011 12:54

kom net van bank.
De wet eist, dat, indien beide rekeninghouders titularis zijn van de bankrekening, bieden moeten tekenen om iets te laten veranderen. Erger nog, de ex kan probleemloos maandelijks alle kaskrediet opsouperen, dat kan je als andere paretner niet verhinderen.maw, de ex kan elke maand de rekening netjes zwaar in het rood brengen zonder iets onwettigs te doen.

tianneke

#7 , 27 mei 2011 13:11

Op de akte/vonnis van de echtscheiding moet toch iets te vinden zijn over betalingen/rekeningen...? Worden die gewoonlijk niet allemaal afgesloten?
Voor de bank brengt dit in het rood gaan natuurlijk goed op, evenzo de beheerskosten ed
Procederen lijkt me de enige oplossing, het kost geld maar uw ex kan u meer kosten op termijn.

jojan

#8 , 27 mei 2011 13:16

« Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst. (art. 815, al. 1 van het burgerlijk wetboek) »

octopus
Topic Starter

#9 , 27 mei 2011 13:35

de onverdeeldheid sleept al jaren aan, de rechter stelt een notaris aan, handige advocaten spijzen hun hongerige rekeningen. Andere advocaten aannemen leidt tot hetzelfde resultaat. Ik vrees dat de gerechtelijke wereld een pot vriendjes is die elkaar alles gunnen op kosten van de .....
In de scheidingsakte is niets te vinden daarover. Ik vrees ook dat een dure rechtszaak enkel en alleen om het rekeningprobleem op te lossen zal noodzakelijk zijn.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2011 13:55

Je kan toch maar beperkt in het rood gaan? Waarom vul jij die rekening terug telkens aan? Laat ze in het rood staan zodat je ex niets meer met die rekening kan doen? De debetkosten zullen uiteindelijk minder zijn dan wanneer jij telkens de rekening aanvult en je ex ze terug plundert.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tianneke

#11 , 27 mei 2011 14:12

Dat kan met een kaskrediet gekoppeld aan een rekening, daar kan men duizenden euro's mee in het rood gaan...met vaak torenhoge intresten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mei 2011 15:20

Tja, maar beter een paar honderd euro aan intresten op het einde van de rit (die ook op de ex kunnen verhaald worden) dan maandelijks honderden euro's aan te vullen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#13 , 28 mei 2011 09:49

‘Tijdens ons huwelijk hadden we een gemeenschappelijke rekening op ons beider namen’ houdt in dat die rekening niet meer GEMEENSCHAPPELIJK is vanaf de echtscheiding .Vanaf dan wordt dit een rekening in ONVERDEELDHEID die elke onverdeelde eigenaar kan doen blokkeren in afwachting van vereffening-verdeling van de huwelijksgemeenschap.

Deel uw bank dit aangetekend mee met bewijs van echtscheiding en maak daarna de zaak zo nodig aanhangig bij: Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003)http://www.ombfin.be/nl/contact.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#14 , 29 mei 2011 12:20

bank weigert dit om wettelijke redenen. Je moet hiervoor beiden tekenen om je naam te laten weghalen.
Anders zou 1partner schulden kunnen maken, en snel zijn naam katen schrappen, en de ander ervoor laten opdraaien.
Hier draai ik ervoor op, omdat we destijds beiden getekend hebben.
ik heb gewoon mijn naam laten schrappen van een gemeenschappelijke rekening.

Dit kan énkel indien de rekening niet in het rood staat. Staat ze wel in het rood dan moet je de put zelf eerst vullen.

paverli

#15 , 29 mei 2011 16:19

mariette, dit gaat enkel indien de andere partner geen titularis is van de rekening. Indien beide partners titularis zijn van de rekening, dan moeten ze beiden tekenen. Indien de bank dit zonder handtekening van beide titularissen doorvoert, dan is de bank zwaar in de fout.

Terug naar “Archief”