Samenwonen met iemand die schulden heeft.

oswald10p
Topic Starter

Samenwonen met iemand die schulden heeft.

#1 , 20 mei 2011 09:45

Mijn neef woont samen met iemand die schulden heeft, regelmatig staat er een deurwaarder aan de deur, kan die deurwaarder de eigendommen van mijn neef meenemen om de schulden van zijn partner te betalen? hij heeft facturen op zijn naam van al zijn bezittingen. Of is de enige oplossing apart wonen ? Dank voor uw hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2011 10:31

Hier is al verschillende keren op geantwoord op dit forum. Je zegt dat hij facturen heeft van AL zijn bezittingen? Dan zou hij de enige in België zijn, denk ik.

De dingen waarvan hij facturen op zijn naam heeft, kunnen niet meegenomen worden. Maar alle andere zaken (waarvan je normaal gezien geen factuur hebt) wel: CD's, DVD's, boeken, noem maar op... Ik zou er niet moeten aan denken alle zaken waar ik GEEN factuur van heb, zouden meegenomen worden. Dan hou ik enkel mijn meubelen en wat hifi-apperatuur over. Misschien nog een laptop en fototoestel. Maar al mijn DVD's, boeken, verzamelobjecten, CD's, muziekinstrumenten, enz... zouden allemaal openbaar kunnen verkocht worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 mei 2011 11:22

Kunnen eigenlijk facturen openbaar verkocht worden? ;).

Reclame

Gebruiker21

#4 , 20 mei 2011 11:43

Kunnen eigenlijk facturen openbaar verkocht worden? ;).
Héhé, goeie vraag ;-). Ik vermoed dat papieren op naam niet echt kunnen aangeslagen worden, niet? Zoiets als je identiteitskaart, siskaart, rijbewijs, diploma's, enz... Ik denk niet dat men deze kan aangslagen als je schulden hebt. (Identiteitskaart, siskaart en rijbewijs ben ik vrij zeker van. De rest iets minder)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

marmat

#5 , 21 mei 2011 09:31

Toch even opletten met die facturen.
Wanneer iemand gedomicilieerd staat op een bepaald adres, dan worden de goederen die dat adres stofferen geacht aan hem toe te behoren, tot het bewijs van het tegendeel.
Maw. komt er een deurwaarder beslag leggen lastens die persoon, dan zal hij alle goederen (dus ook de goederen van jouw neef) in beslag nemen, zelfs wanneer hij daarvan facturen kan voorleggen.

In dat geval zal je neef, wanneer hij het beslag wil aanvechten, een revindicatievordering dienen in te leiden voor de beslagrechter.
De beslagrechter zal dan oordelen of de facturen van je neef enige bewijswaarde (van eigendom) hebben en al dan niet beslissen of deze buiten het beslag vallen of niet.

ganapathi tantra

#6 , 21 mei 2011 15:08

Een andere mogelijkheid is om een opsomming te maken + foto's van alle goederen van VOOR de samenwoonst
en die neer te leggen bij het Registratiekantoor. Je zou dan als gerechtsdeurwaarder een grote dommerik moeten
zijn om dergelijek zaken tegen wil en dank te verkopen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Gebruiker21

#7 , 23 mei 2011 10:39

Toch even opletten met die facturen.
Wanneer iemand gedomicilieerd staat op een bepaald adres, dan worden de goederen die dat adres stofferen geacht aan hem toe te behoren, tot het bewijs van het tegendeel.
Maw. komt er een deurwaarder beslag leggen lastens die persoon, dan zal hij alle goederen (dus ook de goederen van jouw neef) in beslag nemen, zelfs wanneer hij daarvan facturen kan voorleggen.

In dat geval zal je neef, wanneer hij het beslag wil aanvechten, een revindicatievordering dienen in te leiden voor de beslagrechter.
De beslagrechter zal dan oordelen of de facturen van je neef enige bewijswaarde (van eigendom) hebben en al dan niet beslissen of deze buiten het beslag vallen of niet.
Mmm, dit wist ik niet. Ik ging er van uit dat niets meegenomen werd op het moment zelf, als er bewijs was (facturen) dat het geen eigendom van de schuldenaar was. Goed om te weten dat dingen TOCH meegenomen worden en je ze achteraf maar moet zien terug te krijgen. Echt rechtvaardig vind ik dit niet, maar er is wel meer "wetgeving" die niet meteen rechtvaardig is, natuurlijk.

Terug naar “Archief”