#1 , 19 mar 2011 10:26
Hallo, ik zal best de situatie eens proberen uit te leggen alvoorens ik mn vraag stel.
Mijn moeder sukkelt al gans haar leven met depressies, ingebeelde ziektes, geestelijke stoornissen en drankprobleem. van mn 12 tot mn 18de heb ik samen met mijn zus ZEKER in een 5 tal internaten gezeten, en ongeveer 7 pleeggezinnen, omdat mijn moeder voor de zoveelste keer een aantal weken op de psychiatrische afdeling lag. (ouders gescheiden van mn 10 tot 15j het contact met mn vader gebroken , ondertussen is die relatie al volledig hersteld). Mijn jeugd (en dat van mn zus) was geen lachertje, het zorgen voor een "zieke" moeder primeerde op onze educatie, en zijn dan ook allebei in het werkleven terecht gekomen zonder diploma.
Na enkele maanden te gaan werken had ik door dat inzet en motivatie op het werk DE manier was om uit die situatie te geraken, maar omdat mijn moeder toen maandelijks extra geld van mij bleef eisen is de bom op een bepaald moment gebarsten en heb ik met zo goed als niks. een studio gaan huren en van daar mijn leven proberen op te bouwen. ( dank zij mn vader die me daar heeft geholpen om verantwoordelijk met mn budget om te gaan )
Nu ben ik 29 jaar, getrouwd met een pracht van een vrouw waarmee ik al 9jaar samen ben, zijn een huisje aan het bouwen en ik heb een degelijke job waar ik me goed voel, en waarvan ik 10jaar geleden nooit dacht dat ik dit ooit zou kunnen doen. m.a.w ... ik stel het goed.
Maar, mijn moeder is ondertussen voor de zoveelste maal opgenomen , en deze keer was het bijna fataal, er werd het syndroom van korsakov vastgesteld, en werd enkele maanden opgenomen in een instelling daarvoor.
nu willen ze haar ontslaan uit die instelling, maar ik zie mijn moeder niet in staat om terug alleen te gaan wonen , omdat ik er zeker van ben dat ze 1) toch zal hervallen en 2) ze is absoluut niet bewust van de wereld rond haar... , ze leeft ergens elders in haar hoofd.
de sociale dienst van die instelling wil met mn zus en ik aan tafel zitten, samen met het OCMW waar mn moeder budgetbeheer krijgt (haar uitkering van de ziekenkas wordt bij het OCMW gestort en die beheren haar uitgaven).
nu dan de vraag: Kan men mij en mijn zus verplichten op te draaien voor de kosten indien men mijn moeder laat opnemen in een bejaardentehuis omdat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen?
na Al die miserie heb ik er echt geen zin in .. om mijn leven waar ik zo hard moeten voor vechten in het gedrang te brengen door maandelijks mn centen te moeten doorspelen aan iemand die het zichzelf allemaal aandoet.
Alvast bedankt.