Aantal slaapkamers

WLK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aantal slaapkamers

#1 , 19 jul 2017 00:35

Ik ben de mama van 3 schatten van kinderen. Twee meisjes die altijd samen willen slapen..(ook al hebben ze nu nog ieder een eigen kamer). En een puber zoon die topsporter is en dus op internaat zit en daar hoogstwaarschijnlijk "voor altijd" zal blijven.

Samengevat: zoon is er om de 14 dagen 2 nachten.

Nu willen de meisjes terug in onze oude woonplaats gaan wonen. Daar zijn echter enkel de appartementen met twee slaapkamers betaalbaar.

Nu dacht ik. De meisjes samen een kamer. De zoon een kamer voor 2 nachten om de 14 dagen.

Ik voorzie een kwaliteitsvolle, degelijke slaapbank en als de zoon thuis is, Slaap ik daar op.

Maar... mag dit wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2017 10:40

Ik vermoed dat uw zoon ook gedomicilieerd zal zijn op dat appartement. Als dit appartement geschikt is om met 4 personen te wonen, zie ik geen probleem. Hoe u dit "intern" organiseert, is uw zaak. Indien u een partner zou hebben en geen zoon, zou u ook met 4 zijn en zou uw partner in dezelfde slaapkamer als u slapen. In dat geval zou er totaal geen probleem zijn.

Kortom: als de bewoonbare oppervlakte van het appartement groot genoeg is voor 4 personen, mag u daar met 4 wonen. Wie waar slaapt, speelt verder geen rol. Stukje genomen van http://www.wonenvlaanderen.be:
Wij meten de oppervlakte op van de volgende woonlokalen: leefkamer(s), keuken en slaapkamer(s). Daarvan maken wij het totaal. Als dat totaal kleiner is dan de bij besluit opgelegde minimumnorm, of als er te weinig woonlokalen zijn, dan is de woning of kamer te klein.

Voor woningen bedraagt de minimale oppervlakte 18 m² voor 1 persoon, 27 m² voor 2 personen, 40 m² voor 3 personen, 50 m² voor 4 personen, 60 m² voor 5 personen,...

In 1 of 2 woonlokalen kunnen maximaal 2 personen verblijven, in 3 woonlokalen 3 personen, in 4 woonlokalen 5 personen, in 5 woonlokalen 8 personen,...

Opgelet: er wordt enkel gemeten in de zone met een plafondhoogte van minstens 220 cm. Bij hellende plafonds wordt ook rekening gehouden met de zone met een vrije hoogte groter dan 180 cm. Met lokalen die kleiner zijn dan 4 m² of die nergens 220 cm plafondhoogte halen, wordt geen rekening gehouden.

Voor een kamer gelden andere minimale oppervlaktenormen. Daar bedraagt het minimum van het woongedeelte 12 m² voor 1 persoon, 18 m² voor 2 personen, 35 m² voor 3 personen, 45 m² voor 4 personen,... Als de kamer een keukenfunctie en/of een badfunctie in het woongedeelte bevat, dan wordt het minimum per aanwezige functie verhoogd met 3 m².

Voor studentenkamers die gerealiseerd werden vóór 1 september 1998 geldt een minimale oppervlakte van 8 m² als een conformiteitsattest werd aangevraagd vóór 1 september 2001, en vervolgens toegekend. In de andere gevallen is de minimumoppervlakte voor studentenkamers 12 m².
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8836

#3 , 19 jul 2017 11:36

@tom, ik begrijp iets niet met die "woonvoorschriften" van wonenvlaanderen: hoe bindend zijn die tov een huurder en een verhuurder die het samen eens zijn om een woning te (ver)huren? Ik heb in heel mijn leven nog nooit geweten dat die instantie bij mensen thuis gaat kijken hoe ze wonen en met hoeveel mensen. Laat staan dat ze aan mensen opgelegd hebben: jullie moeten er uit, want je zit hier met teveel. En hoe is de situatie in Brussel dan? Ik dacht dat de voorschriften van wonenvlaanderen alleen ingeroepen worden als één van beide partijen het niet eens is met de andere: bijvoorbeeld een verhuurder ziet zijn huurder ineens nog eens 2 medebewoners binnenhalen (en domicileren) in een studio waar maar 1 mens kan wonen.
In mijn opinie: als huurder en verhuurder het eens zijn om een huurcontract te tekenen voor een gezin met een bepaald aantal personen, dan is dat in orde?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2017 14:05

In mijn opinie: als huurder en verhuurder het eens zijn om een huurcontract te tekenen voor een gezin met een bepaald aantal personen, dan is dat in orde?
Als inderdaad niemand "aan de bel" trekt, zal er geen probleem zijn. Maar dit soort regels zijn er bijvoorbeeld om de huisjesmelkers aan te pakken. Stel dat in een klein appartementje plots 20 mensen wonen, en huurder(s) en verhuurder vinden dit OK, kan ik me voorstellen dat de andere bewoners van het appartementsblok wel zullen protesteren. In zo'n geval zal men terugvallen op die regels.

Maar in het geval van de topic starter denk ik niet dat er ook maar één probleem is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”