Hulplijn ?

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Hulplijn ?

#1 , 02 aug 2017 00:05

Ik merk sinds vandaag de "hulplijn" op. Denk dus dat dit nieuw is.
Kan er vanuit de beheerders enige verklaring gegeven worden, m.b.t. belangenconflicten, belanghebbenden, wie hier (behalve de vraagsteller) baat bij heeft en op welke manier?
Kwestie van de zaken enigszins transparant te houden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 aug 2017 00:31

Het is de ultieme reddingsboei voor wie hier compleet in de war werd gebracht.....
Zoiets als een premium service.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#3 , 02 aug 2017 01:22

Sinds gisterenochtend (1/8) test ik (en enkel ik) een online interface uit die het mogelijk maakt om rechtstreeks met forumbezoekers te chatten.
Ik heb daar opzettelijk geen ruchtbaarheid aan gegeven om (1) niet overrompeld te worden en (2) de technische fouten eruit te halen.
Doel is/was om tot en met 7/8 - tijdens volle vakantie wanneer de bezoekersaantallen wat lager liggen dan anders - één en ander te testen.

Toelichting bij die Hulplijn (zelfs de naam is voorlopig, alle suggesties zijn welkom).

Wat is de JF Hulplijn ?
De JF Hulplijn is een online web-chat interface om live gesprekken te voeren tussen een bezoeker en een operator (de komende 6 dagen ben ik die operator).
Het gaat om een interne dienst en wordt dus niet aangeboden door één of andere externe partij.

Waarom een Hulplijn ?
Om tegemoet te komen aan 3 problemen waarmee (sommige) forumbezoekers zitten:
1. Geen antwoord op hun vraag na 48u
2. Nood aan concrete bijstand (advocaat, boekhouder, vakbond, notaris,...)
3. Technisch probleem i.v.m. de site ("paswoord vergeten", "wil gebruikersnaam veranderen", "wil bericht wissen", etc.)

Wat 1. betreft: JF Hulplijn is géén vervanging voor het forum. Vraagstellers moeten het forum gebruiken. Komt er na 48u geen reactie, dan kunnen ze dat melden via de Hulplijn. Dat proces wil ik automatiseren, echter, in afwachting loopt die melding dus via die webchat.

Wat 2. betreft: ik ontvang regelmatig berichten met de vraag naar "concrete bijstand" (in de meest ruime zin). Jarenlang was mijn reactie telkens dezelfde: "sorry, maar ik kan u daarbij niet helpen".
Mensen appreciëren dat antwoord meestal niet...
JF Hulplijn is een aanzet tot een oplossing voor dat probleem. Ik benadruk: "aanzet tot". Het is m.a.w. een experiment.
Wie op het forum leest dat hij/zij best professionele hulp inschakelt, kan via de Hulplijn eventuele bijkomende info bekomen.
Het antwoord op dat verzoek loopt in waterval-vorm: eerst algemeen "zoek op advocaat.be / notaris.be / ...", indien men daar geen genoegen mee neemt kunnen er concrete namen genoemd worden.
Tijdens de test-fase zullen dat namen van mensen uit mijn netwerk zijn waarvan ik uit ervaring weet dat het bekwame professionelen zijn.
Hier staat voor mij of JF géén vergoeding tegenover. Mocht dit ooit in de toekomst wel het geval zijn, dan wordt dat uiteraard vooraf gecommuniceerd.
Ik werk op korte termijn aan een manier om een objectievere selectie mogelijk te maken die verder gaat dan louter verwijzen naar een databank van één of andere orde...

Wat 3. betreft: diegenen die erin slagen een vraag online te plaatsen verdienen allemaal een dikke pluim. Voor een belangrijke groep mensen is de technische complexiteit van de site namelijk een te grote hindernis om een vraag te stellen. Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik nu meteen met die Hulplijn wilde starten. De webchat maakt het mogelijk om iemand "live" te begeleiden bij het aanmaken van een account, resetten van een paswoord, stellen van een vraag, enzovoorts.

Wordt dit onderdeel een "blijver" op JF ?
Eerlijk waar: geen idee, dat zal het experiment én de tijd uitwijzen.
Er zijn voor- en nadelen aan verbonden, dat besef ik zeer goed.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 02 aug 2017 09:06

Het is een interessant idee maar vereist uiteraard dat er 'operators' zijn die vrijwillig beschikbaar zijn via een permanentiesysteem én die liefst ook enigzins gekwalificeerd zijn.

Persoonlijk is dat niet voor mij: ik lees onderwerpen maar de antwoorden die ik geef worden verstrekt 'tussen de soep en de patatten' m.a.w. wanneer het mij uitkomt, niet noodzakelijk wanneer het een vraagsteller uitkomt.

Wat me opvalt aan vragen die onbeantwoord blijven op het forum is dat ze meestal in 4 categorieën kunnen ingedeeld worden:

a) Reeds 1000 keer beantwoord zodat een poster mits een éénvoudige zoekactie het antwoord zou kunnen vinden;
b) De formulering (en in vele gevallen lijkt dat zelfs te correleren met het gekozen soort pseudoniem van de poster, imo) is zodanig warrig dat er kop nog staart aan te krijgen valt, zelfs niet na meerdere pogingen tot structureren;
c) Een beroepsquerulant die nog maar eens over zijn/haar dada begint te zeuren --> steek ik geen tijd in;
d) Een goede maar complexe vraag waarvan het antwoord ofwel eigenlijk toegang tot het volledige dossier vereist en/of een ton opzoekingswerk--> daarover concreet worden is werk voor een advocaat. Wanneer ik antwoord is dat uit parate kennis, slechts bij hoge uitzondering en wanneer iets me echt interesseert ga ik in Strada of Jura etc opzoeking verrichten voor een vraag gesteld op het forum.

Of online assistentie daar veel kan aan verbeteren?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Mededelingen”